• Underbarasommar

Jag har varit en dålig vän!

Hur gör jag nu?

Jag har världens finaste lilla bebis och är så glad. I somras berättade en av mina närmaste vänner att de ska försöka skaffa barn och jag blev jätteglad. Så jag frågade för mycket och för ofta. För ca 1 månad sedan fick min vän nog och skällde på mig för hon känner att jag är för på henne kring hela detta med graviditet, vilket hon mår dåligt över och jag bad jättemycket om ursäkt. Jag höll verkligen med henne och har inte sedan dess nämnt graviditet. Jag vet inte om hon är gravid ännu bör tilläggas.

Nu har jag råkat bli gravid igen. Det är jättetidigt och jag är så glad! Visst, kanske inte helt optimalt att få barnen så tätt, men vi har både ekonomi och möjlighet att klara det.

Nu till min fråga. Hur ska jag göra mot min nära vän?

Vi ska fira nyår tillsammans och där kan hon ju ana att jag har blivit gravid i och med vad jag äter eller snarare, inte äter (jag dricker inte alkohol, röker inte och snusar inte heller sedan tidigare så det är inget som kommer förändras av graviditeten, utan enbart maten).

Bör jag berätta för min vän innan fast det är så tidigt? Eller ska jag bara hålla tyst? Jag vill inte såra henne mer än vad jag redan gjort.

• Svar på tråden Jag har varit en dålig vän!
  • Anonym (Låt va)
    Underbarasommar skrev 2021-12-17 16:25:35 följande:
    Hur gör jag nu?

Jag har världens finaste lilla bebis och är så glad. I somras berättade en av mina närmaste vänner att de ska försöka skaffa barn och jag blev jätteglad. Så jag frågade för mycket och för ofta. För ca 1 månad sedan fick min vän nog och skällde på mig för hon känner att jag är för på henne kring hela detta med graviditet, vilket hon mår dåligt över och jag bad jättemycket om ursäkt. Jag höll verkligen med henne och har inte sedan dess nämnt graviditet. Jag vet inte om hon är gravid ännu bör tilläggas.

Nu har jag råkat bli gravid igen. Det är jättetidigt och jag är så glad! Visst, kanske inte helt optimalt att få barnen så tätt, men vi har både ekonomi och möjlighet att klara det.

Vi ska fira nyår tillsammans och där kan hon ju ana att jag har blivit gravid i och med vad jag äter eller snarare, inte äter (jag dricker inte alkohol, röker inte och snusar inte heller sedan tidigare så det är inget som kommer förändras av graviditeten, utan enbart maten).

Bör jag berätta för min vän innan fast det är så tidigt? Eller ska jag bara hålla tyst? Jag vill inte såra henne mer än vad jag redan gjort.
    Låt det vara.

Du har ju trotts allt en liten så du behöver ju inte dricka med tanke på barnet exempelvis. Frågar hon så frågar hon, men det är ju inget du behöver berätta om du vet att det är känsligt för henne. Men ni är ju trotts allt vänner så du måste ju även kunna berätta saker för henne utan att hon ska bli sur på dig för att du blivit gravid igen.

Men för somliga är detta en känslig fråga. Jag blir lätt gravid och många av mina nära vänner har det tagit längre tid för och även om det inte handlar om mer än kanske 6 månader för vissa, så är det en tillräckligt lång tid när alla andra kanske blir det på en gång och man verkligen längtar efter ett barn.
  • Anonym (Låt va)
    Underbarasommar skrev 2021-12-17 16:25:35 följande:
    Hur gör jag nu?

Låt det vara.

Du har ju trotts allt en liten så du behöver ju inte dricka med tanke på barnet exempelvis. Frågar hon så frågar hon, men det är ju inget du behöver berätta om du vet att det är känsligt för henne. Men ni är ju trotts allt vänner så du måste ju även kunna berätta saker för henne utan att hon ska bli sur på dig för att du blivit gravid igen.

Men för somliga är detta en känslig fråga. Jag blir lätt gravid och många av mina nära vänner har det tagit längre tid för och även om det inte handlar om mer än kanske 6 månader för vissa, så är det en tillräckligt lång tid när alla andra kanske blir det på en gång och man verkligen längtar efter ett barn.
  • Anonym (Fundersam)

Vadå "göra"? Att ni har olika situationer är inte ditt fel. Om HON är en bra vän så blir hon glad för din skull att du är gravid igen, för du måste självklart berätta det. Dels kommer hon undra varför du inte äter vissa saker, men framför allt så om ni verkligen ÄR vänner så berättar man!

• Anonym (E)

Skulle vänta med att berätta om hon nu inte råkar gissa det.

När det gäller att fråga om andras försök till barn så gör man inte det om inte den andra tar initiativ. Lättast så :)

• Underbarasommar

Ja, alltså, hon var väldigt öppen i början så då antog jag att det var okej att jag frågade och så. Men förstår att det kan ändras om graviditeten väntar på sig. Så jag borde ha varit mer lyhörd och finkänslig.

Men jag gör så att jag avvaktar med att berätta och om hon skulle fråga så kommer jag vara ärlig. Annars berättar jag det samtidigt som vi berättar för andra.

• Anonym (E)
    Underbarasommar skrev 2021-12-17 18:21:36 följande:

Ja, alltså, hon var väldigt öppen i början så då antog jag att det var okej att jag frågade och så. Men förstår att det kan ändras om graviditeten väntar på sig. Så jag borde ha varit mer lyhörd och finkänslig.

Men jag gör så att jag avvaktar med att berätta och om hon skulle fråga så kommer jag vara ärlig. Annars berättar jag det samtidigt som vi berättar för andra.

Ja, förstår att det kan ha varit lite kul att prata om "nu kör vi" men själva försöken är ju ingen ide att diskutera. Händer det så händer och drar det ut på tiden (i somras är inte länge men kan kännas som) och hon vill prata om det så vet hon att du finns. Stressen inombords när man vill att det ska gå är nog utan frågor :)

Låter som en bra plan!

grattis btw

• Anonym (Milly)

Tycker du kan avvakta lite med att berätta om det är väldigt tidigt.

Firar ni hemma hos dem? Annars kan ni väl bjuda på mat som du kan äta. Sen är det väl inte jättemycket du inte kan äta. Typ opastöriserat. Jag äter aldrig kött och fisk så har inte koll på det men det kanske är mycket där man inte kan äta?

• Anonym (Sarah)

Det är väl inte så många saker som du inte kan äta på julbordet?

Jag förstår hur du känner, jag har också en vän som har svårt att bli gravid, hon har försökt i många år, och gjort flera ivf, men inte blivit gravid.

Medan jag blir gravid oerhört lätt, och väntar nu femte barnet.

Tycker det är jobbigt och svårt att berätta för henne att jag är gravid, jag skäms nästan, trots att jag vet att jag inte borde.

Jag tycker att om din vän frågar så kan du svara ärligt, frågar hon så måste hon vara beredd på svaret.

Men om hon inte frågar så väntar du med att berätta.

• Anonym (Sarah)

Nu läste jag slarvigt, det var ju nyår och inte jul.

Vad är det av nyårsmaten du inte kan äta?

• Anonym (T)

Som tidigare frågat, ska ni va hos dom på nyår eller gå ut och äta? Är ni hos er är det ju inga konstigheter alls med att ni fixar mat som är gravidvänligt :)

Beroende hur tidigt det är i graviditeten så hade jag nog hållt det för mig själv. Annars så hade jag berättat det nu typ idag för att hon ska få tid på sig att smälta det och inte bli överrumplad av det när ni ska ha kul å fira.

• fjanten

Alltså, jag vill bara börja med att säga att du inte var en dålig vän när du kanske råkade fråga lite för mycket om deras försök till graviditet i somras. Jag utgår nämligen ifrån att du menade väl (visa intresse i din vän och det som händer i hennes liv), men hon blev ju stressad över saken och sa till om det. Det gör INTE dig till en dålig vän

Detta sagt från en som har problem med fertiliteten, med släkt som vetat om att vi försökt få barn (första barnet tog sin lilla tid på sig, med missfall emellan dessutom), och frågat om det. Vi sa faktiskt också till att vi tyckte det kändes stressande, men att vi förstod att det var i all välmening frågor, tips m.m. kom. Så det blev inte någon grej. Att andra i släkten (eller vänner) blev gravida hade ju INGET med oss (eller egenligen mina fertilitetsproblem) att göra. Så jag hade inte velat att vänner eller släktingar skulle ha varit nervösa över att berätta för oss för att vi hade svårt. Jag blev ju inte mer eller mindre gravid för att någon annan blev eller inte blev gravid...

Däremot kanske det ändå är bäst att inte berätta (som du ju är inne på) och sedan hålla dig till graviditetssäkra maträtter och inte göra någon grej av det. Inte brukar väl folk ha så stor koll på vad andra äter? Det är ju ändå tidigt, så det är ju väldigt vanligt att inte säga något än.

Grattis till graviditeten! Att ha barnen tätt är toppen

(Vi har faktiskt i slutändan fått till fyra barn, två par pseudotvillingar)

• Underbarasommar

Tack för alla bra svar!

Så många bra synpunkter som jag verkligen tar till mig.

Jag om min man bestämde att vi ändrar så vi är hemma hos oss i stället för hos de andra (så kan vi bestämma rätterna) med hänvisning till att det är lättare för oss som har en 10 månader bebis. Så maten är nu fixad och vi kan göra en gravidvänlig 3 rätters utan några höjda ögonbryn.

Alkoholmässigt är det ju lungt då jag ändå inte dricker i och med att vi har en bebis.

Ja självklart var frågorna bara varit av välmening! Hade tyckt det var så roligt att ha barn tillsammans. Det ör ju bara av kärlek mina frågor har grundat sig i.

Men förstår ju såklart hennes sida med.

Jag tänker så, att det får vara upp till henne att fråga mig. Och frågar hon aldrig så berättar jag när vi berättar för övriga. Tänker att det kanske är bäst att när vi berättar för just dem att vi gör det när vi är själva utilfallatt de behöver tid att få smälta det.

• Anonym (på distans)
    Underbarasommar skrev 2021-12-23 11:23:02 följande:

Tack för alla bra svar!

Så många bra synpunkter som jag verkligen tar till mig.

Jag om min man bestämde att vi ändrar så vi är hemma hos oss i stället för hos de andra (så kan vi bestämma rätterna) med hänvisning till att det är lättare för oss som har en 10 månader bebis. Så maten är nu fixad och vi kan göra en gravidvänlig 3 rätters utan några höjda ögonbryn.

Alkoholmässigt är det ju lungt då jag ändå inte dricker i och med att vi har en bebis.

Ja självklart var frågorna bara varit av välmening! Hade tyckt det var så roligt att ha barn tillsammans. Det ör ju bara av kärlek mina frågor har grundat sig i.

Men förstår ju såklart hennes sida med.

Jag tänker så, att det får vara upp till henne att fråga mig. Och frågar hon aldrig så berättar jag när vi berättar för övriga. Tänker att det kanske är bäst att när vi berättar för just dem att vi gör det när vi är själva utilfallatt de behöver tid att få smälta det.

Om du tror att det är laddat att du är gravid hade jag berättat det över telefon eller sms. Och på ett så neutralt och lättsamt sätt som möjligt. Absolut inte på tu man hand eller på ett medömkande sätt. I princip utgå ifrån att din vän ska få veta på samma sätt som du berättar för alla andra och kommer bli glad för din skull. Varken mer eller mindre. Men också låta henne få beskedet där hon är skyddad från dina och andras blickar.
Svar på tråden Jag har varit en dålig vän!