Jag har varit en dålig vän!
Alltså, jag vill bara börja med att säga att du inte var en dålig vän när du kanske råkade fråga lite för mycket om deras försök till graviditet i somras. Jag utgår nämligen ifrån att du menade väl (visa intresse i din vän och det som händer i hennes liv), men hon blev ju stressad över saken och sa till om det. Det gör INTE dig till en dålig vän
Detta sagt från en som har problem med fertiliteten, med släkt som vetat om att vi försökt få barn (första barnet tog sin lilla tid på sig, med missfall emellan dessutom), och frågat om det. Vi sa faktiskt också till att vi tyckte det kändes stressande, men att vi förstod att det var i all välmening frågor, tips m.m. kom. Så det blev inte någon grej. Att andra i släkten (eller vänner) blev gravida hade ju INGET med oss (eller egenligen mina fertilitetsproblem) att göra. Så jag hade inte velat att vänner eller släktingar skulle ha varit nervösa över att berätta för oss för att vi hade svårt. Jag blev ju inte mer eller mindre gravid för att någon annan blev eller inte blev gravid...
Däremot kanske det ändå är bäst att inte berätta (som du ju är inne på) och sedan hålla dig till graviditetssäkra maträtter och inte göra någon grej av det. Inte brukar väl folk ha så stor koll på vad andra äter? Det är ju ändå tidigt, så det är ju väldigt vanligt att inte säga något än.
Grattis till graviditeten! Att ha barnen tätt är toppen
(Vi har faktiskt i slutändan fått till fyra barn, två par pseudotvillingar)