• Lallaren

Trött på att göra allt och sambo som bara sitter

Är så trött!

Vi har två barn, 10 och 14. Vi arbetar båda två 100%

När jag kommer hem ifrån jobbet så är jag slutkörd och ska då laga mat åt barn eller skjutsa någon av dem på aktivitet.

Sambon sitter i stort sett bara framför tv eller med telefon i handen efter jobbet.

Jag har försökt förklara att vi är två föräldrar som behöver ta ett gemensamt ansvar kring hem och familj men får ingen respons.

Hjälp mig, hur kan jag nå fram?

• Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter
  • Anonym (Fördomar)
    AndreaBD skrev 2020-06-14 12:17:48 följande:

Enkelt. När du gör en sak, kräv att han också gör något. Exempel: Du lagar mat- han diskar. Eller du lagar mat - han kör ungarna.

TS är man.
  • Lallaren

Den här tråden började leva sitt eget liv ser jag. Någon skrev att jag och någon anonym i tråden skulle vara samma person dessutom. Det stämmer inte.

Nu blev det någon typ av genus-diskussion av allting, det var inte det trådstarten handlade om. Det hela handlade om att barnens mamma inte tar sitt ansvar som förälder och sambo.

Samtidigt är det ju intressant att en hel del utgick ifrån att jag är kvinna utifrån vad jag skrev.

• Anonym (Falabella)

Men ge alla latrövar en spark därbak oavsett kön, man får det man accepterar!

• Anonym (Gäsp)

Märkte direkt när jag läste de 3-4 första inläggen från TS att det handlade om en omvända-roller-situation där TS ville göra en poäng av folks förutfattade meningar, för det är inte normalt att konsekvent skriva "sambon" såvida man inte vill hålla det hemligt. Och vill man hålla det hemligt, ja då går man inte senare ut och avslöjar det som svar på de inlägg som skrivit "han".

Så helt säkert ingen riktig situation utan någon stackars offerkofta som ville sätta dit folk som drar snabba slutsatser. Som någon redan påpekat finns ju de förutfattade meningarna där av en anledning; de kommer ur ren statistik, så då blir det ju platt fall.

• Neqbeth
    legomum skrev 2020-06-14 13:39:46 följande:

Imorgon skjutsar du barn till till träning och jag lagar mat. Dagen efter är det du som lagar mat och jag skjutsar. Vi kör varannan dag.
    Frågor på det?

Fast lägger man upp det så blir det ju bara ännu skevare och mer förskjutning av ansvaret i att den som gör så "frivilligt" går in i rollen som familjens projektledare och sin partners förälder. I ett nötskal innebär ju det där att den ena parten "delegerar" uppgifter till den andra parten, och i det nötskalet har du ju en totalt skev relation. 
  • Tukt

Problemet med en sådan här sak är väl att man alltid utgår från att det är högsta-nivån som är den rätta.
    I en löptävling är det den som springer fortast som vinner, men en relation är inte en löptävling. Därför kan man inte utgå i från att det är den som gnider runt mest som alltid har rätt. Där måste man kunna mötas på halva vägen.

• Anonym (Lill)

Tragiskt att FL helt plötsligt exploderar av trådar där mannen beter sig som en mansbebis.
    Detta är så otroligt vanligt, lämna honom TS. Jag har aldrig stött på en man som kan bete sig vuxet. Livet blir mycket enklare utan dom.  

• LFF
    Anonym (Lill) skrev 2020-06-15 16:52:39 följande:

Tragiskt att FL helt plötsligt exploderar av trådar där mannen beter sig som en mansbebis.
    Detta är så otroligt vanligt, lämna honom TS. Jag har aldrig stött på en man som kan bete sig vuxet. Livet blir mycket enklare utan dom.  

Bortsett från att TS är man och jättebebisen är en kvinna.
  • Anonym (A)
    LFF skrev 2020-06-16 10:45:22 följande:

Bortsett från att TS är man och jättebebisen är en kvinna.

Exakt! Ytterligare en kvinna som visar sitt inskränkta tryne i forumet!

Dessa slid-djur har så mycket förutfattade meningar att man blir mörkrädd.
  • LFF
    Anonym (A) skrev 2020-06-16 10:54:41 följande:

Men det är ju inte ett dugg konstigt att de flesta tror att TS är en kvinna och sambon en man eftersom det vanligtvis är så det är. Det är alltför vanligt tyvärr att det är så och därmed är det inte ett dugg jävla konstigt att man på ett ställe som Familjeliv tror det när inget klargörs i huvudinlägget. Det är snarare så att det är jävligt ovanligt att det är som i TS fall.

Att däremot kalla kvinnor för "slid-djur" och andra nedsättande kommentarer som du gör är inte ok. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (A) skrev 2020-06-16 10:54:41 följande:

Usch, med denna vokabulären så låter du som en ensam bitter man. Jag förstår om man är besviken på sin tillvaro men man kan gott hålla en hyffsat vuxen nivå på forumet.
  • legomum
    Neqbeth skrev 2020-06-14 23:23:55 följande:
    Fast lägger man upp det så blir det ju bara ännu skevare och mer förskjutning av ansvaret i att den som gör så "frivilligt" går in i rollen som familjens projektledare och sin partners förälder. I ett nötskal innebär ju det där att den ena parten "delegerar" uppgifter till den andra parten, och i det nötskalet har du ju en totalt skev relation. 
    Eller så är det det som gör att vardagen fungerar friktionsfritt och den ene slipper göra allt.
    Nämn ett förhållande där alla bitar bara fungerar smidigt där ingenting är svårt eller märkligt. För det du kan tycka är helt normalt och enkelt kan ses märkligt i en annan familj.
    Varje familj gör ju det som fungerar för dem utefter deras förutsättningar.
  • Kevin Strekman

Jag förstår vad ni menar. En fru är till för att jobba i köket och ta hand om barnen. När man kommer hem från jobbet ska frun laga god middag och inte låta bli fetare för var dag som går. Visst, hon kanske också jobbar, men vafan. Att vara lärare kan väl inte vara så jobbigt?

Ge mig tips

Bör jag hyra utländskt mörkhyad städare eller ska jag skilja mig och göra köksarbetet själv?

• Kevin Strekman

Hur gör ni när frugan inte gjort allt hushållsarbete som hon blivit tillsagd?

• Mimosa86
    Anonym (Gäsp) skrev 2020-06-14 23:16:02 följande:

Märkte direkt när jag läste de 3-4 första inläggen från TS att det handlade om en omvända-roller-situation där TS ville göra en poäng av folks förutfattade meningar, för det är inte normalt att konsekvent skriva "sambon" såvida man inte vill hålla det hemligt. Och vill man hålla det hemligt, ja då går man inte senare ut och avslöjar det som svar på de inlägg som skrivit "han".

Så helt säkert ingen riktig situation utan någon stackars offerkofta som ville sätta dit folk som drar snabba slutsatser. Som någon redan påpekat finns ju de förutfattade meningarna där av en anledning; de kommer ur ren statistik, så då blir det ju platt fall.

Jag tyckte detta var bra, oavsett om situationen är äkta eller ej. Intressant att läsa vad råden blir när en man är i den omvända situationen och hur detta kan skilja sig mot det traditionella.

Främst vill man ju höra andra mäns råd till mannen och deras förslag på hantering.

Det är ju själva beteendet som är förkastligt. Sen är det ju skitsamma vilket kön som utövar det.
  • Anonym (Gäsp)
    Mimosa86 skrev 2020-06-16 15:36:58 följande:
    Jag tyckte detta var bra, oavsett om situationen är äkta eller ej. Intressant att läsa vad råden blir när en man är i den omvända situationen och hur detta kan skilja sig mot det traditionella.

Främst vill man ju höra andra mäns råd till mannen och deras förslag på hantering.

Det är ju själva beteendet som är förkastligt. Sen är det ju skitsamma vilket kön som utövar det.
    Håller med. Då hade det ju varit ett bättre upplägg att nämna att sambon är en kvinna redan i trådstarten och vara helt ärlig med det, och be om råd från andra, speciellt män i samma situation. Som det nu skrevs tvivlar jag på att det ens är sant.
Svar på tråden Trött på att göra allt och sambo som bara sitter