När är barn redo för barnvakt?
Det känns som att de flesta har en bebis som kan sova hos mor- eller farföräldrar en natt hit eller dit utan problem och är nöjd hos de flesta (t.ex att sitta i famnen eller leka en stund hos andra). Vår dotter är snart 6 månader och har alltid föredragit att vara hos mig eller hos sin pappa. Hon blir rädd när andra människor närmar sig henne och hon börjar gallskrika om någon annan plockar upp eller håller i henne. Hon är väldigt reserverad mot "främlingar" och om vi har främmande så hänger hon runt min hals hela tiden och protesterar högljutt om jag lägger henne ifrån mig. Reagerar alla bebisar så kraftigt? Är det bara en fas och i så fall hur länge brukar det hålla i sig? Eller har det med hennes personlighet att göra?
Vi har släktingar som erbjudit sig att vara barnvakt åt dottern några timmar på dagen eller en natt så att vi kan vila och spendera lite tid tillsammans på tu man hand. Det hade varit jättetrevligt. MEN det känns helt otänkbart att lämna henne till en barnvakt nu eller ens inom några månader eftersom hon totalvägrar andra människor. Alla säger att vi måste vänja henne, men det är svårt eftersom hon fortsätter skrika tills jag eller pappan plockar upp henne i famnen. Jag vill såklart inte tvinga på henne något hon inte är redo för. Våra släktingar "surar" för att vi inte vill lämna bort henne till barnvakt på ett tag... Jag vet inte riktigt hur vi ska göra eller tänka kring detta?