Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

När är barn redo för barnvakt?

Anonym (vänta) skrev 2020-04-18 21:17:49 följande:

Förlåt, men jag tror inte ni "vande barnet att vara i andra famnar", utan att ni helt enkelt fick ett barn som var ok med det. Mitt yngsta barn gallskrek om hon fick vara hos någon annan än mig längre tid än ca 10 minuter. Till och med hos sin pappa, trots att vi båda två var hemma från start och ett år tillsammans, och pappan aktivt försökte vara med henne massor. Hon ville vara nära mina bröst helt enkelt.

Äldsta dottern tänkte jag inte ens tanken att lämna bort såvida vi inte verkligen behövt det. När hon var ca 11 månader lämnades hon någon timma i hemmet med mormor som hon kände väl, när jag var tvungen att gå till tandläkaren. När hon var knappt 3 år fick hon sova en natt i hemmet med mormor och morfar som kom hit. Det har inte hänt sedan dess, och hon är nu 7 år. Vi har ofta haft barnvakt ett par timmar i taget, sedan ungefär 5 års ålder.

Barn är olika. Känns det fel att lämna bort barnet så är det fel, om man inte måste.

Kan inte annat än hålla med... Mwd en unge som inte ens gått att sätta ner på golvet hemma i en halv minut. Vi försökte vänja henne vid andra när hon var liten. Och vid 1 månad var hon också okej med att vara hos andra. Men detta ändrades och har ingenting med invänjning att göra.

Jag tänker att ni får förklara att varken ni eller dottern är redo men att de gärna får komma och vara med er. Kanske ha huvudansvaret trots att ni är hemma så att ni är i närheten men kanske kan hänga en maskin tvätt och laga mat medans de engagerar sig i barnet?
Svar på tråden När är barn redo för barnvakt?