• Anonym (Kurre)

För gammal för separation?

Hej,

Grubblar o grubblar...

Man 45 år.

Vi har det ganska bra, barn i skol- och förskoleålder, kan prata om mycket och delar syn på livet och intressen.

Men sexlivet är totalt stendött, ingen passion, ingen gnista och min fru vill ha det så.

Vi har provat allt det där med tid för varandra, ingen press osv osv men det är dött.

Jag har provat att ha någon vid sidan om men det var liksom inte det jag ville ha, smyga och ljuga är inte min grej upptäckte jag, samt att jag vill ha en riktig relation.

Min drömrelation är att vara särbo och bygga det hela på romantik snarare än att dela vardagsslit. Der jag funderar på är om mittt tåg redan gått så att säga? Inser nu i efterhand att jag kunde ha haft detta för 10 år sedan men förstod det inte då.

Så den eviga frågan är, skiljas eller leva vidare och ha det OK, men inte riktigt bra?

För om jag skiljer mig kan jag visserligen få en bättre relation med mer sex och kärlek, men mycket annat blir ju jobbigare med bostad, delad vårdnad etc

Så snälla kom med råd hur jag kan tänka och hur ni har tänkt!

Som sagt så kommer min fru inte att ändra sig, hon är inte längre attraherad av mig och så är det med den saken, så att prata med henne kommer inte att hjälpa, stannar jag kommer vår relation att se ut såhär.

• Svar på tråden För gammal för separation?
  • Anonym (Mamma till 2)
    Martinetto skrev 2020-04-11 10:02:00 följande:

Du utgår från grundantagandet att separation=alltid dåligt och då blir ditt resonemang riktigt men det är ett falskt axiom!

Och tvärtom mot vad du hävdar så är kärlek, tillhörighet och närhet viktigare än mat. Det finns ziljoner undersökningar som visar det.

Barnen lär sig detta av föräldrar och andra i sin närhet, dels den som riktas mot barnen men även hur detta yttrar sig inom närmsta gruppen där föräldrarna är förebilden för just hur man beter sig som föräldrar. En lycklig, harmonisk förälder är bättre än en olycklig förälder.

Ett par där det förekommer passiv aggressivitet lär barnen att de måste "härda ut", att "det kan inte vara så jävla roligt hela tiden". Barnen tar detta för normalt och blir själva likadana...

Jämför med ett par separerade föräldrar där de blir överösta av kärlek och dessutom får bonusföräldrar, en större kärleksfull familj med människor som visar omtanke och att de är betydelsefulla.

Visa mig en enda undersökning som visar att man klarar sig på kärlek men utan mat....

Men det blir inte alltid lyckliga familjen efter skilsmässor. Det vanliga är snarare motsatsen även om kanske en eller båda föräldrarna tycker det är kanon. Och barnet vill ha ett enda hem och tryggheten i att ha sina föräldrar i närheten jämt. En skilsmässa är ett trauma för barnet. Vet flera barn vars föräldrar ligger i skilsmässa just nu. Dom barnen tycker det är jättejobbigt och dom mår inte bra. Även min kusin och hennes man skilde sig nyligen och trots att ett av deras barn flyttat hemifrån och det andra är i övre tonåren så är barnen superbesvikna på mamman som initierade skilsmässan och gjorde sig bl a av med familjens hudjur pga ny kärlek mm.
  • Martinetto
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2020-04-11 10:26:28 följande:
    Visa mig en enda undersökning som visar att man klarar sig på kärlek men utan mat....

Men det blir inte alltid lyckliga familjen efter skilsmässor. Det vanliga är snarare motsatsen även om kanske en eller båda föräldrarna tycker det är kanon. Och barnet vill ha ett enda hem och tryggheten i att ha sina föräldrar i närheten jämt. En skilsmässa är ett trauma för barnet. Vet flera barn vars föräldrar ligger i skilsmässa just nu. Dom barnen tycker det är jättejobbigt och dom mår inte bra. Även min kusin och hennes man skilde sig nyligen och trots att ett av deras barn flyttat hemifrån och det andra är i övre tonåren så är barnen superbesvikna på mamman som initierade skilsmässan och gjorde sig bl a av med familjens hudjur pga ny kärlek mm.

Sorry, detta blev väldigt OT och jag kommer sluta efter detta inägg

??? Naturligtvis klarar man sig inte utan mat (Doh!)

Det finns den klassiska ytterst oetiska försöket med apungar där de fick två surrogatmödrar, en hård och kall som gav mat och en varm och mjuk. Ungarna åt hos "matmamman" men tillbringade all övrig tid hos den mjuka "mamman".

Detta försök initierade forskning på vad som är "viktigast".

Barn som inte upplever kärlek och tillhörighet blir störda själva.

"Inom forskningen har man funnit samband mellan ett dåligt förhållande, fientlighet eller likgiltighet mellan makarna och ett ?explosivt känslomässigt reaktionsmönster? hos barn i förskoleåldern. Annan forskning visar på att konflikter mellan mamman och pappan kan vara till större skada för den sociala och känslomässiga utvecklingen än en förälders frånvaro eller en separation mellan föräldrar och barn. Att som förälder välja att dela på sig behöver med andra ord inte vara dåligt för barnet utan det kan kanske till och med vara positivt."

• Anonym (Mamma till 2)
    Martinetto skrev 2020-04-11 10:45:31 följande:

Sorry, detta blev väldigt OT och jag kommer sluta efter detta inägg

??? Naturligtvis klarar man sig inte utan mat (Doh!)

Det finns den klassiska ytterst oetiska försöket med apungar där de fick två surrogatmödrar, en hård och kall som gav mat och en varm och mjuk. Ungarna åt hos "matmamman" men tillbringade all övrig tid hos den mjuka "mamman".

Detta försök initierade forskning på vad som är "viktigast".

Barn som inte upplever kärlek och tillhörighet blir störda själva.

"Inom forskningen har man funnit samband mellan ett dåligt förhållande, fientlighet eller likgiltighet mellan makarna och ett ?explosivt känslomässigt reaktionsmönster? hos barn i förskoleåldern. Annan forskning visar på att konflikter mellan mamman och pappan kan vara till större skada för den sociala och känslomässiga utvecklingen än en förälders frånvaro eller en separation mellan föräldrar och barn. Att som förälder välja att dela på sig behöver med andra ord inte vara dåligt för barnet utan det kan kanske till och med vara positivt."

Har det nämnts nåt tidigare överhuvudtaget om föräldrar som inte är kärleksfulla mot sina barn? Svaret är nej. Och självklart gör oansvariga föräldrar som bråkar inför barnet skada MEN detta är inte den vanliga orsaken till skilsmässa. Det vanliga är att barnet inte förstått hur illa det är mellan föräldrarna för dom har hållit det för sig själva och nyheten om skilsmässa slår ner som en bomb för barnet.
  • Anonym (C)

45 år är verkligen inte för gammalt för separation. Du har troligtvis väldigt många friska år framför dig. Däremot funderar jag över hur ert förhållande är för övrigt. Kanske det finns något där som ligger till grund för det dåliga sexlivet?

• Anonym (Lämna)

Jag stannade. Och nu står jag inte längre ut under samma tak. Håller på att bli galen. Tror att en separation blir bättre tidigare i processen.

• Anonym (Andrea)
    Anonym (Lämna) skrev 2020-04-12 13:17:00 följande:

Jag stannade. Och nu står jag inte längre ut under samma tak. Håller på att bli galen. Tror att en separation blir bättre tidigare i processen.

Låter hemskt och jag känner igen lite Av det oxå . Har ni barn och hur gamla är ni? Varför måste du stanna nu känner du?
  • Anonym (Lämna)

Måste inte. Men rädslan att bryta barnens vardag gör att jag skjuter på det. Och de fakto att det öht inte går att prata eller planera med pappan

• Anonym (Lämna)

Måste inte. Men rädslan att bryta barnens vardag gör att jag skjuter på det. Och de fakto att det öht inte går att prata eller planera med pappan

• Anonym (Lämna)

• Anonym (Andrea)
    Anonym (Lämna) skrev 2020-04-12 13:30:59 följande:

Förstår ... hur gamla är barnen ?
  • Anonym (Lämna)

Mellan o högstadie ålder

• Anonym (Hålla ihop)

Låter som jag har det. Håller ihop jag med av bekvämlighet och rädsla att bryta upp från barnets pappa. Litet nätverk ingen släkt.

Svar på tråden För gammal för separation?