• Anonym (Kurre)

För gammal för separation?

Hej,

Grubblar o grubblar...

Man 45 år.

Vi har det ganska bra, barn i skol- och förskoleålder, kan prata om mycket och delar syn på livet och intressen.

Men sexlivet är totalt stendött, ingen passion, ingen gnista och min fru vill ha det så.

Vi har provat allt det där med tid för varandra, ingen press osv osv men det är dött.

Jag har provat att ha någon vid sidan om men det var liksom inte det jag ville ha, smyga och ljuga är inte min grej upptäckte jag, samt att jag vill ha en riktig relation.

Min drömrelation är att vara särbo och bygga det hela på romantik snarare än att dela vardagsslit. Der jag funderar på är om mittt tåg redan gått så att säga? Inser nu i efterhand att jag kunde ha haft detta för 10 år sedan men förstod det inte då.

Så den eviga frågan är, skiljas eller leva vidare och ha det OK, men inte riktigt bra?

För om jag skiljer mig kan jag visserligen få en bättre relation med mer sex och kärlek, men mycket annat blir ju jobbigare med bostad, delad vårdnad etc

Så snälla kom med råd hur jag kan tänka och hur ni har tänkt!

Som sagt så kommer min fru inte att ändra sig, hon är inte längre attraherad av mig och så är det med den saken, så att prata med henne kommer inte att hjälpa, stannar jag kommer vår relation att se ut såhär.

• Svar på tråden För gammal för separation?
  • Anonym (Andrea)
    Heranell skrev 2020-04-08 16:10:05 följande:

Precis så är min upplevelse. Jag är 50+ och är på väg att separera. Dock så är det min sambo som tycker det är dött mellan oss. Men om man kollar texten jag citerat så kan jag säga att det stämmer helt. Min sambo har helt tagit sin hand från ansvar från hem och barn (vi har inga gemensamma barn, men varsin tonåring), han kör sitt race och ägnar i princip all ledig tid åt sin hobby. Han har i princip aldrig sagt att han kommit på nåt vi ska göra tillsammans, utom de ganska få gånger jag har följt med honom ut på sjön.Ska vi göra nåt med tonåringarna våra barnhelger är det jag som måste komma på vad vi ska göra, men han följer kanske inte med, om det inte är nåt han gillar att göra.

Jag har känslor kvar för honom, men har ändå ledsnat, för jag känner mig ensam, osynlig och ohörd. Har jag fört fram nåt önskemål blir han bara irriterad, och sitter i soffhörnet med sin mobil, om han inte fiskar då. Inte blir man kåt på en mansbebis som sitter i soffan när man själv sliter med 99% av hushållsarbetet, jag kan dammsuga runt fötterna på honom utan att han ser mig. Hade han dragit sitt strå till stacken hade jag nog varit mer villig, om jag känt att vi drog åt samma håll. Nej, även om det är jobbigt nu så tror jag att det blir bra i slutändan. Vi bråkar inte, som tur är, utan är hyfsat överens. Nu letar vi "bara" lägenhet så att en av oss kan flytta och den andra byta vår stora lgh till nåt mindre.

Jag separerade från min dotters pappa när jag var 45, det funkade hur bra som helst, vi var båda färdiga med varandra och det var ett vänskapligt uppbrott.

För dig och din fru skulle jag föreslå parterapi. Jag försökte få med min sambo på det, men han vägrar. Även om det är slut och man ska flytta isär kan det vara värt det anser jag. Det kan även vara ett sätt att hitta tillbaka till varann.

Även jag delar en liknande situation som din... tycker att min man inte bryr sig, ska han göra något ihop med mig och barnen måste det vara nåt han gillar. Så fort han får en chans springer han in i ett annat rum och tittar på sina serier och stänger oss ute. Känns jättehärligt och jag får verkligen lust att ha sex med honom så.... som om de inte vore nog så duger inte s.k vanligt sex utan han vill att jag ska verkligen anstränga mig ha sexiga underkläder och gärna ta fram piskan . Och detta kan han inte leva utan . Jag tycker jag ansträngt mig nog men känner mig inte helt uppskattad och han är ändå missnöjd då han tycker att jag inte anstränger mig nog. Känner att jag kan inte utplåna mig själv i jakten på att möta hans behov om han inte bryr sig om mina. Jag är en social och charmig person med stort nätverk runt mig och ser bra ut men känner mej helt osynlig hemma ... tror inte vi kommer överleva ... varit ihop i 15 år jag är 43.

Tror att man måste försöka vara lycklig man ska inte leva med nån som inte gör en lycklig ... livet är kort ...
  • Anonym (Andrea)

Och till TS: jag frågar mig oxå om jag är för gammal för separation men det verkar Som att det faktiskt finns ett nytt liv för oss efter 40 oxå ????

• Anonym (Sebben)

Du ska absolut ta tag i din situation. Mitt råd:

Prata vänligt med din fru att ni behöver separera. Du vill ha en kärleksrelation. Föreslå att ni är vänner och samarbetar runt barnens uppväxt. Skilj er och skaffa två boenden (eller behåll och ha en liten extralägenhet som ni vuxna bor i varannan vecka) till att börja med. Alternativt provseparera. Umgås med vänner, sporta och dejta. Lev det liv du vill.

• Anonym (Ana)

Varför lever så många i olyckliga förhållanden och tror att det är det bästa och bara fortsätta o lida i tysthet? Mitt råd är att ta tillvara på tiden och leva, sen hur du väljer att göra det med och separera eller och försöka lösa det med din fru det är upp till dig. Men lev!!

• Anonym (Sebben)
    Anonym (Andrea) skrev 2020-04-09 22:38:18 följande:

Och till TS: jag frågar mig oxå om jag är för gammal för separation men det verkar Som att det faktiskt finns ett nytt liv för oss efter 40 oxå ????

Absolut finns det det! Separera snällt bara och samarbeta med exet.
  • Anonym (Andrea)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-04-10 07:16:39 följande:

Absolut finns det det! Separera snällt bara och samarbeta med exet.

Ja jag inbillar mig att det skulle vara möjligt men man vet ju aldrig verkar som att separationer kan bli mycket infekterat .... men för barnens skull är jag villig att göra i princip vad som helst, och antar att det oxå är varför jag är kvar i mitt förhållande ännu...
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ana) skrev 2020-04-09 23:11:47 följande:

Varför lever så många i olyckliga förhållanden och tror att det är det bästa och bara fortsätta o lida i tysthet? Mitt råd är att ta tillvara på tiden och leva, sen hur du väljer att göra det med och separera eller och försöka lösa det med din fru det är upp till dig. Men lev!!

Undrar också, det är en gåta. Fast det finns ju vissa som tycker att det är något fint att vara ihop med någon under lång tid och något fult att gå isär..
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ana) skrev 2020-04-09 23:11:47 följande:

Undrar också, det är en gåta. Fast det finns ju vissa som tycker att det är något fint att vara ihop med någon under lång tid och något fult att gå isär..
  • Anonym (Hålla ihop)
    Anonym (nej) skrev 2020-04-10 09:03:02 följande:

Lever så. Har ett tonårsbarn. Ser det som trygghet då det skulle gå åt skogen ekonomiskt annars.

Det skulle få mig att må dåligt det med att klara mig helt själv. Ryser.
  • Anonym (Singelpappa)

Jättesvårt. Jag skiljde mig och fann passionen i ett annat förhållande. Men hon var inte alls så rolig att umgås med som mina barns mor.

Det gick ett par år men vi var för olika. Jag provade dejtingappar men det är sjukt svårt att hitta rätt. Det finns många knäppgökar och man får nog sila väldigt mycket vatten innan man träffar rätt.

Med det sagt, trivs ni och har roligt ihop i övrigt så värdesätt det. Det är viktigt och svårt att hitta.

Det finns mycket annat än sex som gör livet värt att leva.

Jag lever själv idag, det är ett aktivt val. Jag är lyckligare så här än innan jag separerade.

Mina barn upplever mig som en bättre pappa och jag har tid till dem, mitt arbete och intressen.

Tänk noga. Sex är inte svårt att hitta men en relation med en kvinna som passar ju dig med dina kriterier kan ta lång tid.

Svar på tråden För gammal för separation?