• milly98

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

Hej! Hur gör alla ni (tänker att det är fler än vi) som ska åka på skidresa inom Sverige på påsklovet?

Vi har två barn och ska åka med en annan tvåbarns-familj och bo i samma stuga. Har möjlighet att ta med egen mat dit. Men allt annat som tillkommer, sittlift, bilresan dit (man måste tanka osv), stanna o gå på offentligt toalett (har ca 10 timmars bilresa), after ski, offentlig toalett i skidbacken osv... Familjen vi åker med verkar inte sugna på att avboka allt... men tänker såklart att vi som familj får bestämma vad vi vill även om vi såklart önskat att dom också såg det som självklart att avboka.

I Norge har ju skidanläggningar stängt...

Önskar höra andras tankar om detta! Är jag för nojig som vill avboka?

• Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?
  • Anonym (S.)

Skistar stänger alla anläggningar i Sverige för resten av säsongen från och med 6 april. Äntligen!

• Anonym
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 18:36:09 följande:
    Självfallet är nästan alla friska och icke smittbärare. Annars väljer de att stanna hemma. 

Varför inbillar du dig att särskilt många skulle vara smittade och skulle smitta andra?
    Om man håller sig till råd och riktlinjer så smittar man inte och man behöver inte bli smittad..

Varför tror du att några relativt få smittade skulle behöva så mycket akut vård och tom intensivvård?
    De allra flesta som blir smittade och sjuka får bara lindriga förkylningssymptom, några får liknande vanliga influensasymptom,
    men för det är det ju ingen som måste söka akut vård, framförallt inte intensivvård, eller hur?

Vad får dig att tro att en enda besökare skulle komma att behöva akut intensivvård?
    Vad är den avgörande skillnaden just nu i jämförelse med när besökarantalet är tio gånger fler under de vanliga semesterveckorna på sommaren?
    Med största sannolikhet var det väl fler besökare som behövde intensivvård under förra sommaren heta klimat och med de mycket större besökarantalen, än vad det är nu, eller hur?

Om Destination Gotland har vidtagit sådana åtgärder som du påstår så tror jag att de handlar helt känslostyrt, påverkade av mediedrevet och påverkade av alla framkallade känslostormar.
    Jag tror i så fall inte att det finns några fakta eller ens sunt förnuft bakom deras åtgärder.
    Varsågod, här kan du läsa om vad jag "påstår".

https://www.destinationgotland.se/sv/farja/allt-om-resan/viktig-info/

R
    esten skiter jag i att bemöta då du är faktaresisten och oerhört ignorant.

Gör vad du vill med ditt eget liv men ge fan i att riskera andras.
  • Anonym
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 18:52:13 följande:

Skistar stänger alla anläggningar i Sverige för resten av säsongen från och med 6 april. Äntligen!

Toppen!
    Om ändå gotlandsfärjorna kunde göra detsamma...
  • Anonym
    Självfallet är nästan alla friska och icke smittbärare. Annars väljer de att stanna hemma. 

Varför inbillar du dig att särskilt många skulle vara smittade och skulle smitta andra?
    Om man håller sig till råd och riktlinjer så smittar man inte och man behöver inte bli smittad..

Varför tror du att några relativt få smittade skulle behöva så mycket akut vård och tom intensivvård?
    De allra flesta som blir smittade och sjuka får bara lindriga förkylningssymptom, några får liknande vanliga influensasymptom,
    men för det är det ju ingen som måste söka akut vård, framförallt inte intensivvård, eller hur?

Vad får dig att tro att en enda besökare skulle komma att behöva akut intensivvård?
    Vad är den avgörande skillnaden just nu i jämförelse med när besökarantalet är tio gånger fler under de vanliga semesterveckorna på sommaren?
    Med största sannolikhet var det väl fler besökare som behövde intensivvård under förra sommaren heta klimat och med de mycket större besökarantalen, än vad det är nu, eller hur?

Om Destination Gotland har vidtagit sådana åtgärder som du påstår så tror jag att de handlar helt känslostyrt, påverkade av mediedrevet och påverkade av alla framkallade känslostormar.
    Jag tror i så fall inte att det finns några fakta eller ens sunt förnuft bakom deras åtgärder.
    https://sverigesradio.se/artikel/7439640
  • Anonym (S.)
    Anonym skrev 2020-03-31 19:29:37 följande:

Toppen!

Om ändå gotlandsfärjorna kunde göra detsamma...

Jag håller tummar och tår för att det blir så.
  • Anonym
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 19:38:39 följande:
    Jag håller tummar och tår för att det blir så.
    Det kommer inte bli så, det vågar jag lova.
  • Anonym (S.)
    Anonym skrev 2020-03-31 19:51:11 följande:

Det kommer inte bli så, det vågar jag lova.

Nä, det blir nog inte så, men en kan ju alltid hoppas och tro...
  • Anonym (Skärpning)

Är du snuvig? Det minsta lilla?? Det är ganska så vanligt att man är det nu i dessa tider med pollen och allt... Så många är snuviga, som vanligt... De gör inte kopplingen att det inte handlar om pollen... Så reser de glatt till Gotland och smittar en hel hög med människor samtidigt som de skyller sin snuva för sig själva på att det är pollen... 

Du verkar dessutom sakna minsta kunskap om hur saker funkar... Sommartid kan man bemanna upp för att täcka behovet. Sommar tid så kan de göra det för då är det låg bemanning på andra orter. Nu däremot så är det brist på allt från material till personal så det finns inte resurser för de områden som har mindre behov i vanliga fall...

Du är egoistisk och verkar missa att detta är något som påverkar oss alla!! Skärp dig. Stanna hemma och sluta gnälla för fan du är bara barnslig nu! Du låter ungefär som när femåringen inte får gå till lekparken eller kompisen klockan 5 på morgonen bara för att hen har vaknat tidigt... "Men jag viiiiiiiiiill!!!" Samma mognad...  

• Anonym (Sunt förnuft)

Jättetråkigt att alla avbokningar och den allmänt hysteriska debatten tillsammans gör att Skistar hellre väljer att stänga.
    Beslutet är absolut inte faktabaserat.
    Och jag har väldigt god inblick i besöksnäringen i och deras bakomliggande orsaker och den egentliga (icke uttalade) bakgrunden till beslutet att stänga.
    Det kommer tyvärr att drabba många människor och verksamheter väldigt hårt.

Hoppas att andra mindre privata aktörer väljer att hålla liftar och skidbackar öppna, men givetvis med respekt och uppfyllelse av tillämpliga  råd och anvisningar.

En mindre riskfylld aktivitet än skidåkning i mycket glest befolkade skidbackar går nog knappast att finna.
    Jag och min familj ser fram mot underbar skidåkning i vårsolen, både alpint och turåkning på längden. 
    På påskafton kommer vi avnjuta en underbar påsksupé på en mindre restaurang med hög kvalitet, som vi vet följer alla råd och anvisningar.
    Hoppas också att de kommer genomföra den planerade underhållningen utomhus med kända artister på en friluftsscen.
    Hoppas att de inte faller för den allmänt hysteriska debatten.

• Anonym (Sunt förnuft)

Jättetråkigt att alla avbokningar och den allmänt hysteriska debatten tillsammans gör att Skistar hellre väljer att stänga.
    Och jag har väldigt god inblick i besöksnäringen i och deras bakomliggande orsaker och den egentliga (icke uttalade) bakgrunden till beslutet att stänga.

Hoppas att andra mindre privata aktörer väljer att hålla liftar och skidbackar öppna, men givetvis med respekt och uppfyllelse av tillämpliga  råd och anvisningar.

En mindre riskfylld aktivitet än skidåkning i mycket glest befolkade skidbackar går nog knappast att finna.
    Jag och min familj ser fram mot underbar skidåkning i vårsolen, både alpint och turåkning på längden. 
    På påskafton kommer vi avnjuta en underbar påsksupé på en mindre restaurang med hög kvalitet, som vi vet följer alla råd och anvisningar.
    Hoppas också att de kommer genomföra den planerade underhållningen utomhus med kända artister på en friluftsscen.

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 23:04:17 följande:

Du är ju mer än lovligt idiotisk som fortfarande inte fattar vad som händer... Sunt förnuft... det är något som du saknar. Skönt att de stänger, hoppas de snart kommer med utegångsförbud så folk som dig tvingas hålla sig hemma istället!!! 
  • Anonym (S.)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 23:04:17 följande:

Jadu, det kommer nog förhoppningsvis att stänga de också. Folkvett.
  • Anonym (..)
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 23:57:14 följande:

Jadu, det kommer nog förhoppningsvis att stänga de också. Folkvett.

De flesta skidanläggningar verkar stänga. Bra att anläggningarna tar sitt samhällsansvar då många enskilda individer tycks ha problem med det.
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2020-04-04 11:16:36 följande:
    De flesta skidanläggningar verkar stänga. Bra att anläggningarna tar sitt samhällsansvar då många enskilda individer tycks ha problem med det.
    Och Gotlandsfärjan har minimerat sina turer, plus att ca 75% avbokat sina påskresor!
    Det är vi på ön mycket tacksamma för, hittills har vi bara haft 13 fall och var bekymrade över alla människor som skulle komma. Runt 10 000 minst är nu ner i max 3000!

Jag tycker det behövs förbud, för många atruntar i avrådan.
  • Anonym (Sunt förnuft)

Kan det vara så att i Sverige bland människor av skidåkande nationalitet är risken för smittspridning jämförelsevis mycket eller tom extremt liten?

När man pratar om att "Stockholmare" generellt och i allmänhet skulle vara smittspridare så väljer man att medvetet generalisera på ett sätt som inte är ok. Eller som inte skulle anses vara ok om generaliseringen s a s gick åt motsatt håll.

En stor del av sanningen kanske finns i det länkade från Aftonbladet?
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/naxyEm/vaga-tala-klarsprak-om-corona-och-fororten

I Aftonbladet kan man bl a läsa att:
    Rinkeby-Tensta, ett s k utsatt område i Sverige, är mycket hårt drabbat av Corona.
    Svensksomalier är en grupp som drabbas oproportionerligt hårt av Corona. 
    Ett annat område som kanske kan vara nästa katastrof (?) är Hallonbergen, som är ett annat s k utsatt område i Stockholm.

• Anonym (J)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-03-31 23:41:19 följande:

Du är ju mer än lovligt idiotisk som fortfarande inte fattar vad som händer... Sunt förnuft... det är något som du saknar. Skönt att de stänger, hoppas de snart kommer med utegångsförbud så folk som dig tvingas hålla sig hemma istället!!! 

Nähä du. Den enda som håller på som en idiot här är du. Helt sjukt hur du håller på. Du har inte en aning om hur det ser ut just nu i fjällen. För då hade du hållt din trut stängd. Du har förmodligen aldrig ens haft råd att åka dit. Därav ditt förakt. Jävla galna människor som tror sig veta allt.
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (J) skrev 2020-04-06 17:32:48 följande:
    Nähä du. Den enda som håller på som en idiot här är du. Helt sjukt hur du håller på. Du har inte en aning om hur det ser ut just nu i fjällen. För då hade du hållt din trut stängd. Du har förmodligen aldrig ens haft råd att åka dit. Därav ditt förakt. Jävla galna människor som tror sig veta allt.

Aaaah så för att jag anser att man inte skall åka och sprida smitta som egoistiska idioter så tror du att jag aldrig varit och åkt skidor... 

Så glad att de stängt ner allt så man inte åker dit. Gör man det så går man emot de VÄLDIGT klara råden som kommit ut. Man skall inte resa punkt slut! 

Och jo jag har varit i fjällen och åkt skidor flera gånger, även i alperna... Jag har själv nu varit tvungen att ställa in en resa till USA där jag skulle gått på min systerdotters bröllop... Så ja jag har dessutom också förlorat och fått ställa in saker för det här viruset. 

Och nej jag tror mig inte veta allt. Däremot är jag läskunnig och kan ta till mig de råd, rekommendationer och varningar som finns där ute. Jag har även vänner som blivit väldigt sjuka nere i Italien, de trodde de var ok för de var på en liten ort och det var inte trångt i backarna och de höll sig i sin stuga efter åken men en av dem är på intensiven nu... Så..... STANNA HEMMA!!!

Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?