• milly98

Skidresa inom Sverige på påsklovet?

Hej! Hur gör alla ni (tänker att det är fler än vi) som ska åka på skidresa inom Sverige på påsklovet?

Vi har två barn och ska åka med en annan tvåbarns-familj och bo i samma stuga. Har möjlighet att ta med egen mat dit. Men allt annat som tillkommer, sittlift, bilresan dit (man måste tanka osv), stanna o gå på offentligt toalett (har ca 10 timmars bilresa), after ski, offentlig toalett i skidbacken osv... Familjen vi åker med verkar inte sugna på att avboka allt... men tänker såklart att vi som familj får bestämma vad vi vill även om vi såklart önskat att dom också såg det som självklart att avboka.

I Norge har ju skidanläggningar stängt...

Önskar höra andras tankar om detta! Är jag för nojig som vill avboka?

• Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?
  • Anonym (S)
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 15:11:31 följande:
    Ok. Men tänk om alla hade gjort som du, då hade det varit ganska fullt i skidbacken, eller hur. Och vad hade det lett till, tror du.
    Fast nu gör ju inte alla det, så det är ett icke-argument.

• Anonym (Sunt förnuft)

En allmänt spridd uppfattning, eller en känsla som många bär på, är att man lever i någon tro att alla smittade, eller väldigt många smittade, måste söka vård.

Sanningen är ju att nästan ingen behöver söka vård!
    Framförallt bland skidåkande människor, i aktiv ålder, så är det ju i princip ingen som behöver söka akut vård.

Här tror jag att många gör en känslomässig vurpa.

• Anonym (S.)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 16:57:44 följande:

Men snälla nån, vet du överhuvudtaget något om vad du pratar om? Vad menar du?

"Tänk om alla", vilka alla?

Vi som förstår något och vi som lever i verkligheten pratar om kanske max ca en halv procent av innevånarna!

Det är så få så det är nästan inga alls, i en jämförelse...

Men du pratar om "alla". Menar du alla 10 miljoner i Sverige? Eller pratar du om alla miljarder människor i hela världen?

Vad vet du om smittorisken i skidbacken, utomhus?

Herregud, det är så glest mellan människorna att du som bor i en stad kan nog aldrig ens fatta..?

Du kan tolka det hur du vill, men jag tycker fortfarande att ni som åker på semester i Sverige nu gör fel. Och jag bor inte i en storstad.
  • Anonym (S.)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 16:57:44 följande:

Men snälla nån, vet du överhuvudtaget något om vad du pratar om? Vad menar du?

"Tänk om alla", vilka alla?

Vi som förstår något och vi som lever i verkligheten pratar om kanske max ca en halv procent av innevånarna!

Det är så få så det är nästan inga alls, i en jämförelse...

Men du pratar om "alla". Menar du alla 10 miljoner i Sverige? Eller pratar du om alla miljarder människor i hela världen?

Vad vet du om smittorisken i skidbacken, utomhus?

Herregud, det är så glest mellan människorna att du som bor i en stad kan nog aldrig ens fatta..?

Du kan tolka det hur du vill, men jag tycker fortfarande att ni som åker på semester i Sverige nu gör fel. Och jag bor inte i en storstad.
  • Anonym
    Anonym (S.) skrev 2020-03-31 17:22:38 följande:

Än värre är de som tar färjan till Gotland!

Håll er borta från ön tills detta lugnat ner sig.
  • Anonym (S.)
    Anonym skrev 2020-03-31 17:28:43 följande:

Jag håller helt med dig, vad är det folk inte vill förstå.
  • Drottningen1970
    Anonym (S) skrev 2020-03-31 17:08:02 följande:

Fast nu gör ju inte alla det, så det är ett icke-argument.

Lite samma tänk som vaccinationsmotståndare har. Det är ju så ovanligt med mässling så det gör inget om jag skiter i att vaccinera mina barn...

Eller de som inte tycker det gör nåt om just de tar en extra vab-dag för att softa lite...

Missar hela poängen att systemet bara funkar om ALLA är solidariska. Ditt synsätt utarmar till slut systemet.

Otroligt egoistiskt tänk.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym skrev 2020-03-31 17:28:43 följande:

Om några relativt få, sannolikt friska icke smittbärande människor, åker till Gotland,
    håller sig inom råd och riktlinjer,
    stödjer det lokala näringslivet och hindrar några från att bli arbetslösa,
    vad menar du att det skulle göra för skada?

Tillhör du dem som tror att alla som blir smittade kräver akut vård?
  • Anonym
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2020-03-31 17:50:45 följande:
    Om några relativt få, sannolikt friska icke smittbärande människor, åker till Gotland,
    håller sig inom råd och riktlinjer,
    stödjer det lokala näringslivet och hindrar några från att bli arbetslösa,
    vad menar du att det skulle göra för skada?

Tillhör du dem som tror att alla som blir smittade kräver akut vård?
    Visst, om de är fiska och inte smittbärande, då är det som vanligt och då är de hjärtligt välkomna.
    Men nu är det inte som vanligt.
    Folk som tror sig vara friska, som sitter och trängs på fullbokade färjor till att börja med. Hur stor är inte risken där?

Sedan är Visby lasarett dimensionerat för öns knappt 60 000 fast boende och tål inte extra påfrestning under tider som dessa. Vi har SEX intensivvårdsplatser!

Ta till dig att råden som ges, de gällar alla. Även dig.
    Kolla gärna på Destination Gotlands hemsida när du ändå håller på, de bjuder på gratis ombokning PLUS ett presentkort på 500 kronor till alla som avbokar sin påskresa.
    Tror du att de gör det för att det är roligt eller?
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym skrev 2020-03-31 18:00:05 följande:
    Visst, om de är fiska och inte smittbärande, då är det som vanligt och då är de hjärtligt välkomna.
    Men nu är det inte som vanligt.
    Folk som tror sig vara friska, som sitter och trängs på fullbokade färjor till att börja med. Hur stor är inte risken där?

Sedan är Visby lasarett dimensionerat för öns knappt 60 000 fast boende och tål inte extra påfrestning under tider som dessa. Vi har SEX intensivvårdsplatser!

Ta till dig att råden som ges, de gällar alla. Även dig.
    Kolla gärna på Destination Gotlands hemsida när du ändå håller på, de bjuder på gratis ombokning PLUS ett presentkort på 500 kronor till alla som avbokar sin påskresa.
    Tror du att de gör det för att det är roligt eller?
    Självfallet är nästan alla friska och icke smittbärare. Annars väljer de att stanna hemma. 

Varför inbillar du dig att särskilt många skulle vara smittade och skulle smitta andra?
    Om man håller sig till råd och riktlinjer så smittar man inte och man behöver inte bli smittad..

Varför tror du att några relativt få smittade skulle behöva så mycket akut vård och tom intensivvård?
    De allra flesta som blir smittade och sjuka får bara lindriga förkylningssymptom, några får liknande vanliga influensasymptom,
    men för det är det ju ingen som måste söka akut vård, framförallt inte intensivvård, eller hur?

Vad får dig att tro att en enda besökare skulle komma att behöva akut intensivvård?
    Vad är den avgörande skillnaden just nu i jämförelse med när besökarantalet är tio gånger fler under de vanliga semesterveckorna på sommaren?
    Med största sannolikhet var det väl fler besökare som behövde intensivvård under förra sommaren heta klimat och med de mycket större besökarantalen, än vad det är nu, eller hur?

Om Destination Gotland har vidtagit sådana åtgärder som du påstår så tror jag att de handlar helt känslostyrt, påverkade av mediedrevet och påverkade av alla framkallade känslostormar.
    Jag tror i så fall inte att det finns några fakta eller ens sunt förnuft bakom deras åtgärder.
Svar på tråden Skidresa inom Sverige på påsklovet?