pyssel skrev 2020-01-28 21:30:20 följande:
Fast med det systemet, hur tänker du t.ex att reaktionära religiösa familjer ska kunna bjuda på den mångfald du skriver om i början? Man klarar det ju inte ens på religiösa friskolor.
Som jag skrev i ett inlägg, mitt förslag är att alla barn, även de hemundervisade, ska göra nationella prov.
Där testas att man har en bred kunskap (Dock är det ju många barn som går i vanlig skola som ändå får F, men det är en annan fråga).
Eftersom NP testas i åk 3, 6, 9 samt alla år på gymnasiet är det relativt lätt att fånga upp de elever som ej har kunskapen- oavsett om de gått i skola eller hemundervisade.
I tex USA får ju hemundervisade barn i genomsnitt bättre resultat än de som gått i vanlig skola, och hemundervisade är överrepresenterade på universiteten.
Tycker man inte att de nationella proven räcker som "kontrollstationer" kan ju extra testsituationer läggas in.
Med tanke på hur radikalt den svenska skolan misslyckats (tänker på alla hemmasittare o underkända från grundskola/gymnasie) känns det som att det knappast kan bli värre om vi tillåter hemundervisning.
Speciellt inte om dessa barn måste göra test för att se att de verkligen har kunskap.
Lyckas de inte, kan åtgärder sättas in.
Som bör göras även när barn misslyckas i vanliga skolan.
De som väljer hemundervisning brukar dock vara ganska angelägna om att deras barn ska lyckas, då problemen brukar vara mindre än i vanliga skolor.