• Mrslindroos

Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola

Min stilla undran är, finns det fler som jag i Sverige?

Jag är kvinna, 28 år, etnisk svensk och som rubriken säger har jag aldrig i hela mitt liv gått i en vanlig skola. Blev hemumdervisad av mina föräldrar som ibland även fick hjälp av familj och vänner. Fick därefter jobb direkt och har därför aldrig heller pluggat vidare.

Jag känner självklart de i min närhet (syskon bl a) med samma bakgrund, men funderar över om detta är ett ovanligt fenomen eller om det faktiskt förekommer?

Är väl medveten om att hemundervisning nu inte ens är lagligt, men när jag växte upp var det tillåtet. In

• Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola
  • Mrslindroos
    Tow2Mater skrev 2020-01-23 23:09:16 följande:

Vilken lyx! Många avundas dig! Tänk att slippa retande skolkamrater, byta om på gympan med 30 andra, ta sig ut i regn och snöstorm till skolan släpandes på skidor och skridskor i mörkret, sitta ensam i matsalen; och istället kunna lägga upp sina studier och aktiviteter enligt individuellt schema!

Ja, det finns helt klart massa fördelar med hemundervisning! Sen kan jag ju inte säga om jag själv hade trivts bättre i vanlig skola eftersom jag aldrig gick dit:D Men att studera i lugn och ro hemma, vara fri att lägga om tiderna efter hur livet går har ju helt klart fungerat för mig iaf.
  • Mrslindroos
    Anonym (^) skrev 2020-01-23 08:25:37 följande:

Hur lyckades du få jobb så snabbt utan gymnasieexamen?

Via den kristna församlingen där jag växte upp. Nu är jag dock föräldraledig.
  • Anonym (^)
    Mrslindroos skrev 2020-01-24 17:50:42 följande:
    Via den kristna församlingen där jag växte upp. Nu är jag dock föräldraledig.
    Ah, precis som jag misstänkte, dvs. att du har vuxit upp i en religiös församling där man hemskolar sina barn och där man får jobb inom församlingens verksamhet direkt efter skolan. Du frågar i trådstarten om det är fler här som blivit hemskolade. Jag tror att det i huvudsak är just inom sådana religiösa församlingar du hittar andra personer som har blivit det. Endast en liten andel av alla svenskar är medlem i frikyrkor och bland oss som inte är det finns oftast inte behovet av hemskolning.
  • Mrslindroos
    Anonym (^) skrev 2020-01-24 22:29:20 följande:

Ah, precis som jag misstänkte, dvs. att du har vuxit upp i en religiös församling där man hemskolar sina barn och där man får jobb inom församlingens verksamhet direkt efter skolan. Du frågar i trådstarten om det är fler här som blivit hemskolade. Jag tror att det i huvudsak är just inom sådana religiösa församlingar du hittar andra personer som har blivit det. Endast en liten andel av alla svenskar är medlem i frikyrkor och bland oss som inte är det finns oftast inte behovet av hemskolning.

Själv tror jag inte att flerparten som hemumdervisar gör det av religiösa skäl, t ex vet jag att det är väldigt många som flyttar till Åland för att hemundervisa, som har helt andra anledningar. Och de flesta av de som jag vet har hemundervisats i församlingen, har inte haft några som helst problem alls att få jobb ute i samhället.
  • Anonym (^)
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 10:08:27 följande:
    Själv tror jag inte att flerparten som hemumdervisar gör det av religiösa skäl, t ex vet jag att det är väldigt många som flyttar till Åland för att hemundervisa, som har helt andra anledningar. Och de flesta av de som jag vet har hemundervisats i församlingen, har inte haft några som helst problem alls att få jobb ute i samhället.
    Har de fått jobb ute i samhället trots att de saknar gymnasieexamen? Vad för sorts jobb har de fått då?
  • Kjell2
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 10:08:27 följande:
    "Min stilla undran är, finns det fler som jag i Sverige?"

Om du känner till så många som hemundervisat  och vet att de fått jobb, varför undrar du då om det finns flera i Sverige?

• Studentpappa

Känns väl främst för en utomstående som ett alternativ för att kunna indoktrinera barnen i sin religiösa tro och inte ge dem chansen att uppleva verkligheten utanför sin bubbla.

Ride it like you stole it
  • Anonym (^)
    Studentpappa skrev 2020-01-28 10:54:46 följande:

Känns väl främst för en utomstående som ett alternativ för att kunna indoktrinera barnen i sin religiösa tro och inte ge dem chansen att uppleva verkligheten utanför sin bubbla.

Ja, för vissa är det nog det. Man vill t.ex. hindra att barnet får lära sig att evolutionsteorin är sann. Samma anledningar som vissa låter sina barn gå i religiösa friskolor.
  • Mrslindroos
    Kjell2 skrev 2020-01-28 10:54:09 följande:

"Min stilla undran är, finns det fler som jag i Sverige?"

Om du känner till så många som hemundervisat  och vet att de fått jobb, varför undrar du då om det finns flera i Sverige?

Det är som sagt de jag känner i min närhet:) sen vet jag inte hur vanligt det har varit utöver det, i resten av Sverige. Att fler och fler väljer hemundervisning idag och därför flyttar utomlands, vet vi ju alla om.
  • Studentpappa
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 13:17:46 följande:

Det är som sagt de jag känner i min närhet:) sen vet jag inte hur vanligt det har varit utöver det, i resten av Sverige. Att fler och fler väljer hemundervisning idag och därför flyttar utomlands, vet vi ju alla om.

Nej det vet vi inte, jag vet ingen.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola