• Mrslindroos

Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola

Min stilla undran är, finns det fler som jag i Sverige?

Jag är kvinna, 28 år, etnisk svensk och som rubriken säger har jag aldrig i hela mitt liv gått i en vanlig skola. Blev hemumdervisad av mina föräldrar som ibland även fick hjälp av familj och vänner. Fick därefter jobb direkt och har därför aldrig heller pluggat vidare.

Jag känner självklart de i min närhet (syskon bl a) med samma bakgrund, men funderar över om detta är ett ovanligt fenomen eller om det faktiskt förekommer?

Är väl medveten om att hemundervisning nu inte ens är lagligt, men när jag växte upp var det tillåtet. In

• Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola
  • pyssel
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 13:17:46 följande:

Det är som sagt de jag känner i min närhet:) sen vet jag inte hur vanligt det har varit utöver det, i resten av Sverige. Att fler och fler väljer hemundervisning idag och därför flyttar utomlands, vet vi ju alla om.

Nej, känner inte till någon.

Var det bitar i den obligatoriska kursplanen som hoppades över i din undervisning?

Vad tänker du om att vara lågutbildad och närma dig 30?
    #inteensamaldrigglömd
  • Kjell2
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 13:17:46 följande:
    Det är som sagt de jag känner i min närhet:) sen vet jag inte hur vanligt det har varit utöver det, i resten av Sverige. Att fler och fler väljer hemundervisning idag och därför flyttar utomlands, vet vi ju alla om.
    Nej, att fler flyttar utomlands just för att hemundervis visste jag inte. Hur många är det som gör det nu och hur många var det förut?

• Mrslindroos
    Kjell2 skrev 2020-01-28 13:36:40 följande:

Nej, att fler flyttar utomlands just för att hemundervis visste jag inte. Hur många är det som gör det nu och hur många var det förut?

SVT hade ett långt inslag om det förra veckan, det var intressant att se på ???? Det ligger nog kvar om du är nyfiken.
  • Mrslindroos
    pyssel skrev 2020-01-28 13:32:55 följande:

Nej, känner inte till någon.

Var det bitar i den obligatoriska kursplanen som hoppades över i din undervisning?

Vad tänker du om att vara lågutbildad och närma dig 30?

Nej, jag lärde mig om alla ämnen, så långt jag vet:) Det känns helt okej, jag har fått så många andra livserfarenheter genom åren som jag aldrig skulle byta ut mot att sitta i skolbänken:)
  • Kjell2
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 15:33:23 följande:
    SVT hade ett långt inslag om det förra veckan, det var intressant att se på ???? Det ligger nog kvar om du är nyfiken.
    Kan du sammanfatta hur många det är som flyttat utomlands för att hemskolas?

• pyssel
    Mrslindroos skrev 2020-01-28 15:36:37 följande:

Nej, jag lärde mig om alla ämnen, så långt jag vet:) Det känns helt okej, jag har fått så många andra livserfarenheter genom åren som jag aldrig skulle byta ut mot att sitta i skolbänken:)

Tänker framförallt på NO, biologi, och om ämnet följt kursplanen vad gäller sex och samlevnad och evolutionen. Vad tänker du att du fått istället för att "sitta i skolbänken"? Ägnar sig kyrkan (du?) åt mission t.ex?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (***)

Hemskolning förbjöds 2011 av Alliansen.

Från SVT:

När höstterminen 2019 började noterade skolmyndigheten på Åland rekord i antalet hemundervisade barn: 67 stycken, jämfört med åtta barn år 2012. Majoriteten av barnen är svenska.

• Uyichi

Känner tyvärr inga, kan ju vara pga att det konstigt nog är förbjudet i Sverige.

Jättekonstigt! Vad ger det för mångfald?

Jag tror att det finns en hel del barn som skulle må mycket bättre med hemundervisning, tex hemmasittare som mår dåligt av själva skolmiljön.

När jag tänker på det vet jag faktiskt en person som fick hemundervisning under ca ett halvår just pga att skolmiljön fick personen att må dåligt.

När jag var barn kände vår familj en annan familj vars pappa jobbade runt om i världen.

Ett tag bodde de på en avskild ö, då fick barnen hemundervisning.

Så när jag tänker efter vet jag vissa, men de fick bara hemundervisning under perioder.

En fråga till dig: fick du betyg?

Hur gick det i så fall till, fick du göra prov i skolan tex?

Mitt förslag är att hemundervisning ska tillåtas men att alla barn ska göra nationella prov så att betygsättning förhoppningsvis blir likvärdig.

• Uyichi
    Tow2Mater skrev 2020-01-23 23:09:16 följande:

Vilken lyx! Många avundas dig! Tänk att slippa retande skolkamrater, byta om på gympan med 30 andra, ta sig ut i regn och snöstorm till skolan släpandes på skidor och skridskor i mörkret, sitta ensam i matsalen; och istället kunna lägga upp sina studier och aktiviteter enligt individuellt schema!

Håller verkligen med, jag kan inte fatta att folk fortfarande kopplar ihop "utbildning" med en så extremt destruktiv miljö som skolan många gånger är.

Att tvingas gå i takt med 30 slumpvis jämnåriga med endast en (I många fall svag) ledare/lärare är ju en "perfekt" grogrund för destruktivt beteende.

Att lära sig saker som tex språk, no, so osv- är en helt annan sak.

Det görs, i många fall, bäst i en lugn miljö i hemmet med en vuxen person (tex förälder) som verkligen vill ens bästa.

På Internet finns dessutom videoföreläsningar med några av världens bästa lärare. Man kan lära sig så mycket av detta, i lugn och ro. Så mycket bättre lärmiljö!
  • pyssel
    Uyichi skrev 2020-01-28 21:21:11 följande:

Känner tyvärr inga, kan ju vara pga att det konstigt nog är förbjudet i Sverige.

Jättekonstigt! Vad ger det för mångfald?

Jag tror att det finns en hel del barn som skulle må mycket bättre med hemundervisning, tex hemmasittare som mår dåligt av själva skolmiljön.

När jag tänker på det vet jag faktiskt en person som fick hemundervisning under ca ett halvår just pga att skolmiljön fick personen att må dåligt.

När jag var barn kände vår familj en annan familj vars pappa jobbade runt om i världen.

Ett tag bodde de på en avskild ö, då fick barnen hemundervisning.

Så när jag tänker efter vet jag vissa, men de fick bara hemundervisning under perioder.

En fråga till dig: fick du betyg?

Hur gick det i så fall till, fick du göra prov i skolan tex?

Mitt förslag är att hemundervisning ska tillåtas men att alla barn ska göra nationella prov så att betygsättning förhoppningsvis blir likvärdig.

Fast med det systemet, hur tänker du t.ex att reaktionära religiösa familjer ska kunna bjuda på den mångfald du skriver om i början? Man klarar det ju inte ens på religiösa friskolor.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Hemumdervisad och har aldrig gått i vanlig skola