Shelties kan ju vara lite reserverade och osäkra, och det maniska skällandet är väl nästan mer regel än undantag. Med det sagt: *fantastiska* hundar i alla andra avseenden. Välkommen till världens bästa ras ;)
Kul att han är snäll mot människor, där har du en bra grund. Jag resonerar såhär om rädda och osäkra hundar: man får bygga självförtroendet istället för att tvinga dem till möten eller situationer som de inte gillar. Du kan redan nu börja bygga ett ordentligt godis- och kampintresse, så att du har en belöning som hunden älskar över allt annat.
Så varje gång han ser en man, släng lite godis på gräset/golvet som han kan nosa efter istället (eller än hellre, be honom komma till dig och få godis, men nosandet stjäl ju fokuset längre). Försök avleda, avleda, avleda. Blir störningen för stor? Öka avståndet. Är det en man du kommer spendera mycket tid med (bästa kompis, partner, familjemedlem), be honom ignorera hunden totalt (till dess att hunden uppenbart söker kontakt, att försiktigt gå fram och nosa på ?faran? ska inte leda till att faran plötsligt interagerar) och släng godis till hunden i förbifarten. Ju tidigare du tar tag i problemet, desto bättre! :) Men shelties är ofta känsliga, så ta det försiktigt och skynda långsamt.
Så, kortfattat: tvinga inte in hunden till konfrontationer den inre är redo för (hur ofarliga de än kan tyckas för oss människor), utan visa att du respekterar hundens signaler och att du tvärtom är en trygg hamn där hunden inte behöver utsättas för det farliga. Då ska du se att varje gång den/ni tillsammans lyckas hantera situationen (och så menar jag alltså inte att stå och skälla, utan antingen äta eller jaga boll eller bara stå och titta på tillräckligt stort avstånd) så växer hundens självförtroende och problemet blir allt mindre. Så han ska ?utsättas? för män, men på sina egna villkor. Och då kan det alltså på långa vägar räcka med att se en man passera på avstånd. Ge honom förutsättningar att lyckas , så kommer han att lyckas! :D
sofia18 skrev 2019-04-28 21:57:11 följande:
Klockan 5 är det natt haha ;)
Men jag gör så, det känns skönt att få tips från folk då min uppfödare säger helt andra saker!
Jag har dock en fundering till, han är väldigt snäll mot folk, både familj och nya människor. Men han klarar inte av män, han skäller på alla män. Han blir helt galen och slutar inte skälla. Vad kan det bero på? Jag tänker att han inte är så van med män från uppfödaren eller att en man har skrämt honom rejält. Men hur ska man få bort den vanan?