Inlägg från: BurningDiamond |Visa alla inlägg
  • BurningDiamond

Hund vill busa på natten

När min valp var så liten var vi ute minst varannan timme, dygnet runt. Nu är han 10 mån och vi går ut ca var 5:e till 6:e timme dygnet runt.

Passa på att göra lite lätta övningar när ni är ute (räcker oftast med 5min), sitt/ligg/stanna/kom/gå fint/vacker tass/snurra/rulla/ta/släpp/osv så kommer valpen förmodligen däcka när ni kommer in. En annan övning är att slänga ut en handfull torrfoderkulor som hunden får leta fram.

Vad gäller tuggandet så gäller det att ha ett lager med godkända tuggisar inom räckhåll alltid. Helst utan pip (om du inte vill bli galen). Ett tips är kong (skaffa gärna många) som du fyller med godsaker och fryser. Hos oss är mosad banan en favorit, men även mer traditionella godsaker (ost, korv, färs, kycklinghjärta, blötmat osv) såklart!

Har du kollat med dina lokala hundklubbar efter valpkurser? Du kan även hitta massor av resurser på youtube (obs, ersätter inte valpkurs!).

• BurningDiamond
    sofia18 skrev 2019-04-29 17:08:49 följande:
    Okej, det är ungefär så ofta vi går ut. Efter en tupplur, efter maten, lek och när han visar att han vill ut. Jag tror övningar blir lite svårt då han är så intresserad av annat. Som sagt, han bryr sig inte alls om jag har godis eller ej, hehe.

Jag har hört om kong innan. Jag ska fara och köpa en i veckan. Men är det dåligt för valpen med t.ex färs, blötmat och sådant? Tänker på hans mage, om de är känsliga?

Jag har skickat ett Mail till en som håller i valpkurser, hoppas på ett svar snart!
    Om han inte har mat/godis som drivkraft så kanske en leksak funkar bättre som belöning?

Jo, du har rätt i att ta det försiktigt med liten valp-mage. Vad äter din hund i vanliga fall? Min hund får och har fått sedan han flyttade hit hem både blötmat (burkmat) och torrmat, båda är kompletta foder för valp. Jag matar blötmaten i kong och "slowfeed" skål eller annan foderlabyrint (han hetsäter gärna) och torrisarna istället för godis som belöning.

Om du ska iväg till en bra djuraffär och köpa kong så prata med de som jobbar där, de är ofta kunniga och kan hjälpa dig hitta något bra blötfoder, ett  helfoder för valp med bra ingredienser (helst spannmålsfritt) Tänk bara på att hunden inte ska övergödas. Min hund var 15 kg vid 9 v, så jag har aldrig egentligen behövt ha koll på hans "utöver dags-ransonen"-intag, men det är nog mer än vad alla fullvuxna shelties vi känner ligger på.
  • BurningDiamond
    sofia18 skrev 2019-04-29 21:56:55 följande:

Jag måste få tillägga att när jag skrev mitt inlägg så var jag väldigt trött, klockan var 5 och han var extra skälig. I stunden kände jag att jag inte alls visste vad jag skulle göra, om jag skulle gå ut med han, busa med han o.s.v.

Men jag har självklart läst på och det var inte så att jag bestämde mig någon månad innan att skaffa valp, detta har jag tänkt på i flera år och jag har läst på mycket!

Men när han väl kom så blev jag lite chockad. Nu känns saker bättre!

Det jag ville få sagt och fråga var om det fanns något sätt att få honom att bitas mindre, men självfallet så vet jag att han är en valp och valpar biter på allt och alla.

Sedan det här med rastning, om jag skulle gå ut med han på natten eller inte.

Men nu har jag fått extremt mycket och bra svar så jag känner mig mycket lugnare och säkrare. Speciellt då min uppfödare säger andra saker!

Jag förstår om det kan ha misstolkas..(:

Du, det har funnits många "klockan 2-5 på natten och hunden behöver något", när jag allvarligt funderat över min egen dumdristighet i att skaffa hund, min intelligens, mitt tålamod, allt! Det enda jag kan säga är att det blir bättre med tiden, med en tung dip till helvetet under slyngel-tonårs-perioden.
    Och att när man får lov att krama och pussa och gosa med pälsklingen så är det värt att stå ut med/överleva valptiden.
Svar på tråden Hund vill busa på natten