• sofia18

Hund vill busa på natten

Hejsan, jag har en 9 veckors sheltie. Han har bott hos i 1 vecka.

Detta var min första hund så jag har lite erfarenheter. Han har extremt mycket energi, han bits mycket, drar i kläder, hoppar mot ansikten. Vad ska man göra åt det?

Han vaknar kring 3-5 för att kissa, jag brukar inte gå ut med honom men ibland kan det hända. Efter han har kissat så blir han pigg och vill leka. Jag brukar ignorera honom, det är då han börjar skälla, gnälla och han börjar bita på mig och dra i mina kläder.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag är för oerfaren, jag vet knappt hur jag ska träna honom mentalt. Jag har försökt med kontaktövning men han ignorerar mig helt.

Samma med kommandot ?sluta?. Jag har en godis i handen, han får slicka och gnälla så mycket han vill, när han slutar säger jag sluta och ger honom godisen.

Men han bryr sig inte om mig då heller, han klarade kanske 1 gång, men jag känner att han inte förstår varför han blir belönad egentligen.

Han är för ung för att gå valpkurs men jag känner att det är det jag behöver för att veta hur jag ska göra. Jag blir så frustrerad då jag inte vet någonting, hur man ska göra när han skäller o.s.v.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hund vill busa på natten
  • DeathByPickles

Varför går du inte alltid ut med valpen när han vill kissa? det är ju toppen att han säger till när han är så ung!

I övrig tlåter det som en helt normal valp - när han hoppar och biter kan du erbjuda en tillåten leksak att tugga på men inte engagera med händer eller mer lek. :)
    Valpar ÄR monster och kan vara skitjobbiga men misströsta inte. Kontkta din uppfödare för stöd, hen har utan tvekan sjutusen vettiga sätt at handskas med valpar på. Var inte blyg för att be om hjälp, en vettig uppfödare uppskattar kontakten. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Dexter dot com

Vissa valpar behöver gå ut på nätterna lång tid framöver så självklart måste du gå upp och ut med valpen. Är den pigg och utvilad då får du leka med den eller låta den snoka runt ute en stund tills den blir trött igen och ni kan somna om. Man får helt enkelt anpassa sig efter valpen och dess rutiner i början.
    Så unga valpar klarar inte att koncentrera sig längre stunder och behöver inte speciellt mycket mental aktivering. Försök fokusera på att ni ska bonda och valpen ska bli trygg med dig och omgivningen nu i början.

• Anonym (Läs på)

Har du inte läst på något inför ditt valpköp?

• sofia18
    DeathByPickles skrev 2019-04-28 05:53:56 följande:

Varför går du inte alltid ut med valpen när han vill kissa? det är ju toppen att han säger till när han är så ung!

I övrig tlåter det som en helt normal valp - när han hoppar och biter kan du erbjuda en tillåten leksak att tugga på men inte engagera med händer eller mer lek. :)

Valpar ÄR monster och kan vara skitjobbiga men misströsta inte. Kontkta din uppfödare för stöd, hen har utan tvekan sjutusen vettiga sätt at handskas med valpar på. Var inte blyg för att be om hjälp, en vettig uppfödare uppskattar kontakten. 

Jag har hört och läst så olika, vissa säger att man inte ska gå ut med dem på natten för då lär dem sig och det kommer bli en vana, andra säger att man ska gå ut med dem. Min uppfödare säger att man inte ska göra det, så jag blir så kluven.

Min uppfödare är otroligt virrig och det jag mest känner att jag behöver hjälp med är hur jag ska träna honom, uppfödaren är gammal och har problem med höft så hon tränar inte sina hundar.

Vovven är helt otrolig. Jag vet att det inte är något som helst fel på honom, det är bara att jag är rädd att jag ska göra fel. Jag vill inte göra fel nu så han blir osäker/otrygg när han är stor.
  • sofia18
    Anonym (Läs på) skrev 2019-04-28 06:42:27 följande:

Dexter dot com skrev 2019-04-28 06:23:07 följande:

Vissa valpar behöver gå ut på nätterna lång tid framöver så självklart måste du gå upp och ut med valpen. Är den pigg och utvilad då får du leka med den eller låta den snoka runt ute en stund tills den blir trött igen och ni kan somna om. Man får helt enkelt anpassa sig efter valpen och dess rutiner i början.

Så unga valpar klarar inte att koncentrera sig längre stunder och behöver inte speciellt mycket mental aktivering. Försök fokusera på att ni ska bonda och valpen ska bli trygg med dig och omgivningen nu i början.

Som jag svarade innan, min uppfödare säger att man inte ska gå ut på natten och vissa säger andra saker så jag vet som inte vad jag ska lyssna på.

Men tack för svaret, då tänker jag inte så mycket på att träna honom mentalt nu i början. Han ska få lära känna mig och sitt nya hem först!
  • sofia18
    Anonym (Läs på) skrev 2019-04-28 06:42:27 följande:

Jo absolut, jag har läst på i flera månader innan och under tiden han har varit här. Jag har pratat med olika uppfödare. Men det blev som en chock när han väl kom, jag kände att jag var helt ute och cykla med hur jag skulle göra allt. Jag menar absolut inte att det är något fel på valpen eller så, hans beteende är fullt normalt. Det jag blev lite nervös över är om jag gör fel i hur jag hanterar/lär honom.
  • 170909

Jag har en annan ras och vi gick ut med honom när han visade tecken på det. När han var valp så sov han lite nu och då och kunde bli helt galet pigg mitt i natten och vilja leka etc. Kommer inte ihåg vad vi gjorde om vi lekte eller inte, däremot så tog vi alltid ut honom för kissning när han visade tecken på att vilja det.
    När han blivit äldre vill han gå ut mer och mer sällan, nu kan det gå 14tim om han får bestämma. Men vi brukar släpa ut honom innan vi lägger oss och släpa ut honom på morgonen, om han inte visar tecknet för att han vill gå ut. Visar han gå ut tecknet tar vi som sagt alltid ut honom., oavsett om det är toalett eller nöje. 
    Vår uppfödare sa att de första två veckorna skulle vi bara vara hemma med hunden och inte träffa så mycket så folk så han skulle få tid att lära känna oss och sin nya omgivning. 

En sak du ska göra är att kolla upp valpkurser och börja gå sådana när hunden har åldern inne. Det är bland det bästa man kan göra för/med sin hund. Man lär sig så otroligt mycket och hunden tycker troligtvis det är kul också

• pyssel
    sofia18 skrev 2019-04-28 09:20:58 följande:

Som jag svarade innan, min uppfödare säger att man inte ska gå ut på natten och vissa säger andra saker så jag vet som inte vad jag ska lyssna på.

Men tack för svaret, då tänker jag inte så mycket på att träna honom mentalt nu i början. Han ska få lära känna mig och sitt nya hem först!

Mellan 3 och 5 får du tänka är tidig morgon, inte natt. Precis som för en liten bebis Upp och kissa, och att man lägger sig igen en stund sedan. Han är snart inne i rutinen att somna om och kommer efter hand att kunna hålla sig längre. Det är super att han väcker dig för att han inte vill göra ifrån sig inne.
    Alla hästar hemma
  • Erkens mamma

Jag hade gått ut med honom men varit noga med att hålla låg röst, inte tända för mycke lampor utan försöka hålla det mörkt som på natten. Jag har ett ?nu ska vi sova- kommando till min hund. Säger det alltid innan jag går och lägger mig och om hon stimmar under natten tex pga något djur i trädgården eller så kan jag säga det igen så förstår hon vad jag vill.

Att valpar inte har dygnsrytmen klart för sig är inte alls ovanligt. Det kommer falla på plats inom några månader. Se till att ha lite rutiner kring det så fattar han snart.

Sluta, stopp kommandot tränade vi genom att först stimma och leka sedan ställde jag mig upp och höll stopp-tecken med handen mot henne och sa stopp med bestämd och ganska mörk röst. Då blir de lite fundersamma om vad som händer och brukar snabbt avbryta. Då får de beröm och godis :)

Sedan kan man använda stopptecknet i alla möjliga situationer :)

• sofia18
    170909 skrev 2019-04-28 09:42:56 följande:

Jag har en annan ras och vi gick ut med honom när han visade tecken på det. När han var valp så sov han lite nu och då och kunde bli helt galet pigg mitt i natten och vilja leka etc. Kommer inte ihåg vad vi gjorde om vi lekte eller inte, däremot så tog vi alltid ut honom för kissning när han visade tecken på att vilja det.

När han blivit äldre vill han gå ut mer och mer sällan, nu kan det gå 14tim om han får bestämma. Men vi brukar släpa ut honom innan vi lägger oss och släpa ut honom på morgonen, om han inte visar tecknet för att han vill gå ut. Visar han gå ut tecknet tar vi som sagt alltid ut honom., oavsett om det är toalett eller nöje. 

Vår uppfödare sa att de första två veckorna skulle vi bara vara hemma med hunden och inte träffa så mycket så folk så han skulle få tid att lära känna oss och sin nya omgivning. 

En sak du ska göra är att kolla upp valpkurser och börja gå sådana när hunden har åldern inne. Det är bland det bästa man kan göra för/med sin hund. Man lär sig så otroligt mycket och hunden tycker troligtvis det är kul också

Min kille är väldigt bra på att visa att han vill ut, jag blir helt chockad då han är så liten och redan vet att han ska kissa ute. Han har inte bajsat en enda gång inne på kanske fyra dagar!

Jag gör så att jag går ut med han på natten när han säger till.

Valpkurs ska jag absolut gå, jag längtar redan tills han är gammal nog!

Tack för svaret! ????
Svar på tråden Hund vill busa på natten