Hund vill busa på natten
Hejsan, jag har en 9 veckors sheltie. Han har bott hos i 1 vecka.
Detta var min första hund så jag har lite erfarenheter. Han har extremt mycket energi, han bits mycket, drar i kläder, hoppar mot ansikten. Vad ska man göra åt det?
Han vaknar kring 3-5 för att kissa, jag brukar inte gå ut med honom men ibland kan det hända. Efter han har kissat så blir han pigg och vill leka. Jag brukar ignorera honom, det är då han börjar skälla, gnälla och han börjar bita på mig och dra i mina kläder.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag är för oerfaren, jag vet knappt hur jag ska träna honom mentalt. Jag har försökt med kontaktövning men han ignorerar mig helt.
Samma med kommandot ?sluta?. Jag har en godis i handen, han får slicka och gnälla så mycket han vill, när han slutar säger jag sluta och ger honom godisen.
Men han bryr sig inte om mig då heller, han klarade kanske 1 gång, men jag känner att han inte förstår varför han blir belönad egentligen.
Han är för ung för att gå valpkurs men jag känner att det är det jag behöver för att veta hur jag ska göra. Jag blir så frustrerad då jag inte vet någonting, hur man ska göra när han skäller o.s.v.
Har ni några tips?