Inlägg från: sofia18 |Visa alla inlägg
  • sofia18

Hund vill busa på natten

Hejsan, jag har en 9 veckors sheltie. Han har bott hos i 1 vecka.

Detta var min första hund så jag har lite erfarenheter. Han har extremt mycket energi, han bits mycket, drar i kläder, hoppar mot ansikten. Vad ska man göra åt det?

Han vaknar kring 3-5 för att kissa, jag brukar inte gå ut med honom men ibland kan det hända. Efter han har kissat så blir han pigg och vill leka. Jag brukar ignorera honom, det är då han börjar skälla, gnälla och han börjar bita på mig och dra i mina kläder.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag är för oerfaren, jag vet knappt hur jag ska träna honom mentalt. Jag har försökt med kontaktövning men han ignorerar mig helt.

Samma med kommandot ?sluta?. Jag har en godis i handen, han får slicka och gnälla så mycket han vill, när han slutar säger jag sluta och ger honom godisen.

Men han bryr sig inte om mig då heller, han klarade kanske 1 gång, men jag känner att han inte förstår varför han blir belönad egentligen.

Han är för ung för att gå valpkurs men jag känner att det är det jag behöver för att veta hur jag ska göra. Jag blir så frustrerad då jag inte vet någonting, hur man ska göra när han skäller o.s.v.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hund vill busa på natten
  • sofia18
    DeathByPickles skrev 2019-04-28 05:53:56 följande:

Varför går du inte alltid ut med valpen när han vill kissa? det är ju toppen att han säger till när han är så ung!

I övrig tlåter det som en helt normal valp - när han hoppar och biter kan du erbjuda en tillåten leksak att tugga på men inte engagera med händer eller mer lek. :)

Valpar ÄR monster och kan vara skitjobbiga men misströsta inte. Kontkta din uppfödare för stöd, hen har utan tvekan sjutusen vettiga sätt at handskas med valpar på. Var inte blyg för att be om hjälp, en vettig uppfödare uppskattar kontakten. 

Jag har hört och läst så olika, vissa säger att man inte ska gå ut med dem på natten för då lär dem sig och det kommer bli en vana, andra säger att man ska gå ut med dem. Min uppfödare säger att man inte ska göra det, så jag blir så kluven.

Min uppfödare är otroligt virrig och det jag mest känner att jag behöver hjälp med är hur jag ska träna honom, uppfödaren är gammal och har problem med höft så hon tränar inte sina hundar.

Vovven är helt otrolig. Jag vet att det inte är något som helst fel på honom, det är bara att jag är rädd att jag ska göra fel. Jag vill inte göra fel nu så han blir osäker/otrygg när han är stor.
  • sofia18
    Anonym (Läs på) skrev 2019-04-28 06:42:27 följande:

Har du inte läst på något inför ditt valpköp?

Dexter dot com skrev 2019-04-28 06:23:07 följande:

Vissa valpar behöver gå ut på nätterna lång tid framöver så självklart måste du gå upp och ut med valpen. Är den pigg och utvilad då får du leka med den eller låta den snoka runt ute en stund tills den blir trött igen och ni kan somna om. Man får helt enkelt anpassa sig efter valpen och dess rutiner i början.

Så unga valpar klarar inte att koncentrera sig längre stunder och behöver inte speciellt mycket mental aktivering. Försök fokusera på att ni ska bonda och valpen ska bli trygg med dig och omgivningen nu i början.

Som jag svarade innan, min uppfödare säger att man inte ska gå ut på natten och vissa säger andra saker så jag vet som inte vad jag ska lyssna på.

Men tack för svaret, då tänker jag inte så mycket på att träna honom mentalt nu i början. Han ska få lära känna mig och sitt nya hem först!
  • sofia18
    Anonym (Läs på) skrev 2019-04-28 06:42:27 följande:

Har du inte läst på något inför ditt valpköp?

Jo absolut, jag har läst på i flera månader innan och under tiden han har varit här. Jag har pratat med olika uppfödare. Men det blev som en chock när han väl kom, jag kände att jag var helt ute och cykla med hur jag skulle göra allt. Jag menar absolut inte att det är något fel på valpen eller så, hans beteende är fullt normalt. Det jag blev lite nervös över är om jag gör fel i hur jag hanterar/lär honom.
  • sofia18
    170909 skrev 2019-04-28 09:42:56 följande:

Jag har en annan ras och vi gick ut med honom när han visade tecken på det. När han var valp så sov han lite nu och då och kunde bli helt galet pigg mitt i natten och vilja leka etc. Kommer inte ihåg vad vi gjorde om vi lekte eller inte, däremot så tog vi alltid ut honom för kissning när han visade tecken på att vilja det.

När han blivit äldre vill han gå ut mer och mer sällan, nu kan det gå 14tim om han får bestämma. Men vi brukar släpa ut honom innan vi lägger oss och släpa ut honom på morgonen, om han inte visar tecknet för att han vill gå ut. Visar han gå ut tecknet tar vi som sagt alltid ut honom., oavsett om det är toalett eller nöje. 

Vår uppfödare sa att de första två veckorna skulle vi bara vara hemma med hunden och inte träffa så mycket så folk så han skulle få tid att lära känna oss och sin nya omgivning. 

En sak du ska göra är att kolla upp valpkurser och börja gå sådana när hunden har åldern inne. Det är bland det bästa man kan göra för/med sin hund. Man lär sig så otroligt mycket och hunden tycker troligtvis det är kul också

Min kille är väldigt bra på att visa att han vill ut, jag blir helt chockad då han är så liten och redan vet att han ska kissa ute. Han har inte bajsat en enda gång inne på kanske fyra dagar!

Jag gör så att jag går ut med han på natten när han säger till.

Valpkurs ska jag absolut gå, jag längtar redan tills han är gammal nog!

Tack för svaret! ????
  • sofia18
    Erkens mamma skrev 2019-04-28 10:00:30 följande:

Jag hade gått ut med honom men varit noga med att hålla låg röst, inte tända för mycke lampor utan försöka hålla det mörkt som på natten. Jag har ett ?nu ska vi sova- kommando till min hund. Säger det alltid innan jag går och lägger mig och om hon stimmar under natten tex pga något djur i trädgården eller så kan jag säga det igen så förstår hon vad jag vill.

Att valpar inte har dygnsrytmen klart för sig är inte alls ovanligt. Det kommer falla på plats inom några månader. Se till att ha lite rutiner kring det så fattar han snart.

Sluta, stopp kommandot tränade vi genom att först stimma och leka sedan ställde jag mig upp och höll stopp-tecken med handen mot henne och sa stopp med bestämd och ganska mörk röst. Då blir de lite fundersamma om vad som händer och brukar snabbt avbryta. Då får de beröm och godis :)

Sedan kan man använda stopptecknet i alla möjliga situationer :)

Jag gör så att jag går ut med han när han säger till. Men det enda är när han blir busig och börjar skälla när jag inte leker med han. Ska jag ignorera honom? Jag har hört något om ?ryggsäcken?. Jag har dock inte förstått vad man gör eller hur man håller.

Smart det där med stopptecknet, jag kan testa på det när han blivit mer bekväm här hemma.

Tack för svaret! :)
  • sofia18
    pyssel skrev 2019-04-28 09:50:33 följande:

Mellan 3 och 5 får du tänka är tidig morgon, inte natt. Precis som för en liten bebis Upp och kissa, och att man lägger sig igen en stund sedan. Han är snart inne i rutinen att somna om och kommer efter hand att kunna hålla sig längre. Det är super att han väcker dig för att han inte vill göra ifrån sig inne.

Okej, tack för svaret!

Ja, han är verkligen duktig på att säga till. Han vet redan att han ska göra behoven ute.. helt otroligt! :D
  • sofia18
    Dexter dot com skrev 2019-04-28 13:17:27 följande:

Mycket underligt att en uppfödare uppmuntrar sina valpköpare att låta valpen göra sina behov inne.

Ryggsäcken är en metod att få hunden att komma ner i varv och slappna av genom att lugnt och stilla sittandes eller på huk ta hunden mellan sina ben och hålla om den bakifrån. Tänk bara på att en utsövd valp behöver få lite aktivitet innan du kan kräva att den ska kunna somna om men ryggsäcken är bra i andra situationer tex när valpen är övertrött.

När rastas valpen sista gången på kvällen och när lägger ni er?

Men jag såg det inte som något udda då jag läst på många ställen att man inte ska kliva upp. Men jag själv tycker att det är bäst, annars kommer valpen tro att det är okej att kissa inne ibland.

Jag får testa ryggsäcken någon gång!

Vanligtsvis blir sista rundan kring 21:30-22:30, det brukar variera mellan den timmen. Sedan blir det ganska direkt att jag går och lägger mig, oftast är han trött och somnar ganska snabbt.
  • sofia18
    viseversa skrev 2019-04-28 16:58:34 följande:

Att ha valp är jävlgt jobbigt. Och självklart går man ut även mitt i natten om valpen behöver kissa. 

Haha ja, det är mycket jobb! Men det är värt det ;)

Jag kommer absolut gå ut med honom i framtiden när han säger till, jag tycker det känns konstigt att låta honom kissa inne bara för att det är natt.
  • sofia18
    nernu skrev 2019-04-28 18:57:59 följande:

Valpar är snorjobbiga. Även om man har läst på. Bitandet ska du avleda. Det kliar i bissarna. Se till att valpen har saker som den får tugga på. Morot är bra till exempel. Det hjälper inte att bli atg för valpen förstår inte varför du blir det. Jag ställde klockan mitt i natten och gick ut i början. De klarar inte att hålla sig en hel natt i början så jag förstår inte hur din uppfödare tänker. Gå in på hundar.ifokus.se och anmäl dig till en valpkurs. Det kommer bli jättebra!

Jo det är väldigt mycket jobb med dem! Min kille är väldigt duktig på att säga till, då jag vaknar av allt så hör jag när han vaknar på natten, han gnäller lite då tar jag ut honom.

Jag hoppas verkligen det! Tack för svaret :)
  • sofia18
    Dexter dot com skrev 2019-04-28 18:48:36 följande:

Då har ju valpen sovit mellan 5 och 7 timmar när den väcker dig och är utsövd och nödig så lägg lite tid på att trötta ut valpen om kl är ca 3.00, 5.00 är ju ändå morgon och dax att kliva upp ;)

Klockan 5 är det natt haha ;)

Men jag gör så, det känns skönt att få tips från folk då min uppfödare säger helt andra saker!

Jag har dock en fundering till, han är väldigt snäll mot folk, både familj och nya människor. Men han klarar inte av män, han skäller på alla män. Han blir helt galen och slutar inte skälla. Vad kan det bero på? Jag tänker att han inte är så van med män från uppfödaren eller att en man har skrämt honom rejält. Men hur ska man få bort den vanan?
  • sofia18
    bullen1984 skrev 2019-04-29 07:13:19 följande:

HERREGUD! Det är en BEBIS på 9 veckor. Det tar tid för den att bli duktig. En hund lär sig inte saker på 1 vecka. Det tar längre tid och tålamod än så.

Du har skaffat en hund och du måste ta ut den när den ska kissa, annars är risken att den aldrig kommer bli rumsren. Vill den leka så får du leka lite, det är jobbigt att ha valp och detta är sådant du borde tagit reda på INNAN du skaffar en hund. 

Jo självklart, jag har aldrig sagt något annat, jag har aldrig sagt att han ska lära sig något på 1 vecka.. Jag vet att det är jobb och jag har pratat och kollat upp väldigt mycket innan jag skaffade en valp. Men då min uppfödare säger helt andra saker än vad ni säger så blev det svårt för mig att veta!
  • sofia18
    BurningDiamond skrev 2019-04-29 02:57:31 följande:

När min valp var så liten var vi ute minst varannan timme, dygnet runt. Nu är han 10 mån och vi går ut ca var 5:e till 6:e timme dygnet runt.

Passa på att göra lite lätta övningar när ni är ute (räcker oftast med 5min), sitt/ligg/stanna/kom/gå fint/vacker tass/snurra/rulla/ta/släpp/osv så kommer valpen förmodligen däcka när ni kommer in. En annan övning är att slänga ut en handfull torrfoderkulor som hunden får leta fram.

Vad gäller tuggandet så gäller det att ha ett lager med godkända tuggisar inom räckhåll alltid. Helst utan pip (om du inte vill bli galen). Ett tips är kong (skaffa gärna många) som du fyller med godsaker och fryser. Hos oss är mosad banan en favorit, men även mer traditionella godsaker (ost, korv, färs, kycklinghjärta, blötmat osv) såklart!

Har du kollat med dina lokala hundklubbar efter valpkurser? Du kan även hitta massor av resurser på youtube (obs, ersätter inte valpkurs!).

Okej, det är ungefär så ofta vi går ut. Efter en tupplur, efter maten, lek och när han visar att han vill ut. Jag tror övningar blir lite svårt då han är så intresserad av annat. Som sagt, han bryr sig inte alls om jag har godis eller ej, hehe.

Jag har hört om kong innan. Jag ska fara och köpa en i veckan. Men är det dåligt för valpen med t.ex färs, blötmat och sådant? Tänker på hans mage, om de är känsliga?

Jag har skickat ett Mail till en som håller i valpkurser, hoppas på ett svar snart!
  • sofia18
    Ignoramus skrev 2019-04-29 07:36:36 följande:

Shelties kan ju vara lite reserverade och osäkra, och det maniska skällandet är väl nästan mer regel än undantag. Med det sagt: *fantastiska* hundar i alla andra avseenden. Välkommen till världens bästa ras ;)

Kul att han är snäll mot människor, där har du en bra grund. Jag resonerar såhär om rädda och osäkra hundar: man får bygga självförtroendet istället för att tvinga dem till möten eller situationer som de inte gillar. Du kan redan nu börja bygga ett ordentligt godis- och kampintresse, så att du har en belöning som hunden älskar över allt annat.

Så varje gång han ser en man, släng lite godis på gräset/golvet som han kan nosa efter istället (eller än hellre, be honom komma till dig och få godis, men nosandet stjäl ju fokuset längre). Försök avleda, avleda, avleda. Blir störningen för stor? Öka avståndet. Är det en man du kommer spendera mycket tid med (bästa kompis, partner, familjemedlem), be honom ignorera hunden totalt (till dess att hunden uppenbart söker kontakt, att försiktigt gå fram och nosa på ?faran? ska inte leda till att faran plötsligt interagerar) och släng godis till hunden i förbifarten. Ju tidigare du tar tag i problemet, desto bättre! :) Men shelties är ofta känsliga, så ta det försiktigt och skynda långsamt.

Så, kortfattat: tvinga inte in hunden till konfrontationer den inre är redo för (hur ofarliga de än kan tyckas för oss människor), utan visa att du respekterar hundens signaler och att du tvärtom är en trygg hamn där hunden inte behöver utsättas för det farliga. Då ska du se att varje gång den/ni tillsammans lyckas hantera situationen (och så menar jag alltså inte att stå och skälla, utan antingen äta eller jaga boll eller bara stå och titta på tillräckligt stort avstånd) så växer hundens självförtroende och problemet blir allt mindre. Så han ska ?utsättas? för män, men på sina egna villkor. Och då kan det alltså på långa vägar räcka med att se en man passera på avstånd. Ge honom förutsättningar att lyckas , så kommer han att lyckas! :D

Åh tack för tipsen, det var verkligen behövligt! Kommer absolut ta tag i det, speciellt nu när jag vet hur jag ska bära mig åt ! :)
  • sofia18
    Anonym (A) skrev 2019-04-29 09:16:22 följande:

Vet du, jag tycker det är jättebra att du frågar här om du är osäker.

Vi har alla varit nybörjare och osäkra, 

Du har fått många goda råd här och du verkar ta till dig av dom och kunna tänka om.

Det ska du har en eloge för, det kommer gagna både dig och din hund. 

Tack!! Självklart att jag tar åt mig, jag vill inte att det ska bli fel i hur jag uppfostrar honom. Jag är verkligen tacksam över alla goda råd jag fått!
  • sofia18
    BurningDiamond skrev 2019-04-29 17:37:16 följande:

Om han inte har mat/godis som drivkraft så kanske en leksak funkar bättre som belöning?

Jo, du har rätt i att ta det försiktigt med liten valp-mage. Vad äter din hund i vanliga fall? Min hund får och har fått sedan han flyttade hit hem både blötmat (burkmat) och torrmat, båda är kompletta foder för valp. Jag matar blötmaten i kong och "slowfeed" skål eller annan foderlabyrint (han hetsäter gärna) och torrisarna istället för godis som belöning.

Om du ska iväg till en bra djuraffär och köpa kong så prata med de som jobbar där, de är ofta kunniga och kan hjälpa dig hitta något bra blötfoder, ett  helfoder för valp med bra ingredienser (helst spannmålsfritt) Tänk bara på att hunden inte ska övergödas. Min hund var 15 kg vid 9 v, så jag har aldrig egentligen behövt ha koll på hans "utöver dags-ransonen"-intag, men det är nog mer än vad alla fullvuxna shelties vi känner ligger på.

Ja, jag får testa med en leksak, annars är det kanske att han inte är så förtjust i godisarna jag köpt..

Han får torrfoder, som jag då blöter upp. Men han är inte ett riktigt ?mat fan? om man kan säga så. Han äter absolut, men man måste ofta stoppa dit han och visa att han ska äta, ibland lägga en bit på golvet för då blir han intresserad. (Han blir less ganska snabbt och börjar göra annat).

Jag brukar handla på djurmagazinet. Där får man väldigt bra råd, så jag kollar med dem!
  • sofia18
    Dexter dot com skrev 2019-04-29 18:21:48 följande:

Inte för en valp som sovit 7 timmar och är nödig ;) Man får helt enkelt lägga om sina rutiner efter valpen i början innan ni har hittat ett fungerande schema och valpen blivit rumsren. Min sista behövde ut varje timma på dagtid och 1-2 g/natt tills hon var 10 månader så ha tålamod.

Personligen har jag aldrig under mina 22 år som hundägare och engagerad i mycket hundaktiviteter hört att någon rekommenderat att låta valpen göra sina behov inne. Att olyckor sker är ju en sak men att medvetet låta en valp kissa och bajsa inne är för mig ofattbart.

Haha jo så är det ju! Men han har blivit ganska duktig på att somna om efter han har kissat på natten! Men jag förstår att det tar tid, och jag är och har varit beredd på det!

Nej det är lite märkligt, jag tror då hon är så gammal att hon inte orkar kliva upp på natten och hon har förmodligen låtit sin senaste hund kissa inne på natten som valp. Det är nog därför hon säger samma sak till oss.

Men det som är extra märkligt är att jag har läst på andra forum att vissa säger att man inte ska kliva upp på natten. För då kommer det bli en vana för hunden sen.

Men deras blåsa är ju så liten som valp så när den har blivit större kommer de inte behöva gå ut lika ofta..
  • sofia18

Jag måste få tillägga att när jag skrev mitt inlägg så var jag väldigt trött, klockan var 5 och han var extra skälig. I stunden kände jag att jag inte alls visste vad jag skulle göra, om jag skulle gå ut med han, busa med han o.s.v.

Men jag har självklart läst på och det var inte så att jag bestämde mig någon månad innan att skaffa valp, detta har jag tänkt på i flera år och jag har läst på mycket!

Men när han väl kom så blev jag lite chockad. Nu känns saker bättre!

Det jag ville få sagt och fråga var om det fanns något sätt att få honom att bitas mindre, men självfallet så vet jag att han är en valp och valpar biter på allt och alla.

Sedan det här med rastning, om jag skulle gå ut med han på natten eller inte.

Men nu har jag fått extremt mycket och bra svar så jag känner mig mycket lugnare och säkrare. Speciellt då min uppfödare säger andra saker!

Jag förstår om det kan ha misstolkas..(:

Svar på tråden Hund vill busa på natten