• sofia18

Hund vill busa på natten

Hejsan, jag har en 9 veckors sheltie. Han har bott hos i 1 vecka.

Detta var min första hund så jag har lite erfarenheter. Han har extremt mycket energi, han bits mycket, drar i kläder, hoppar mot ansikten. Vad ska man göra åt det?

Han vaknar kring 3-5 för att kissa, jag brukar inte gå ut med honom men ibland kan det hända. Efter han har kissat så blir han pigg och vill leka. Jag brukar ignorera honom, det är då han börjar skälla, gnälla och han börjar bita på mig och dra i mina kläder.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag är för oerfaren, jag vet knappt hur jag ska träna honom mentalt. Jag har försökt med kontaktövning men han ignorerar mig helt.

Samma med kommandot ?sluta?. Jag har en godis i handen, han får slicka och gnälla så mycket han vill, när han slutar säger jag sluta och ger honom godisen.

Men han bryr sig inte om mig då heller, han klarade kanske 1 gång, men jag känner att han inte förstår varför han blir belönad egentligen.

Han är för ung för att gå valpkurs men jag känner att det är det jag behöver för att veta hur jag ska göra. Jag blir så frustrerad då jag inte vet någonting, hur man ska göra när han skäller o.s.v.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hund vill busa på natten
  • sofia18
    Erkens mamma skrev 2019-04-28 10:00:30 följande:

Jag hade gått ut med honom men varit noga med att hålla låg röst, inte tända för mycke lampor utan försöka hålla det mörkt som på natten. Jag har ett ?nu ska vi sova- kommando till min hund. Säger det alltid innan jag går och lägger mig och om hon stimmar under natten tex pga något djur i trädgården eller så kan jag säga det igen så förstår hon vad jag vill.

Att valpar inte har dygnsrytmen klart för sig är inte alls ovanligt. Det kommer falla på plats inom några månader. Se till att ha lite rutiner kring det så fattar han snart.

Sluta, stopp kommandot tränade vi genom att först stimma och leka sedan ställde jag mig upp och höll stopp-tecken med handen mot henne och sa stopp med bestämd och ganska mörk röst. Då blir de lite fundersamma om vad som händer och brukar snabbt avbryta. Då får de beröm och godis :)

Sedan kan man använda stopptecknet i alla möjliga situationer :)

Jag gör så att jag går ut med han när han säger till. Men det enda är när han blir busig och börjar skälla när jag inte leker med han. Ska jag ignorera honom? Jag har hört något om ?ryggsäcken?. Jag har dock inte förstått vad man gör eller hur man håller.

Smart det där med stopptecknet, jag kan testa på det när han blivit mer bekväm här hemma.

Tack för svaret! :)
  • sofia18
    pyssel skrev 2019-04-28 09:50:33 följande:

Mellan 3 och 5 får du tänka är tidig morgon, inte natt. Precis som för en liten bebis Upp och kissa, och att man lägger sig igen en stund sedan. Han är snart inne i rutinen att somna om och kommer efter hand att kunna hålla sig längre. Det är super att han väcker dig för att han inte vill göra ifrån sig inne.

Okej, tack för svaret!

Ja, han är verkligen duktig på att säga till. Han vet redan att han ska göra behoven ute.. helt otroligt! :D
  • Dexter dot com

Mycket underligt att en uppfödare uppmuntrar sina valpköpare att låta valpen göra sina behov inne.
    Ryggsäcken är en metod att få hunden att komma ner i varv och slappna av genom att lugnt och stilla sittandes eller på huk ta hunden mellan sina ben och hålla om den bakifrån. Tänk bara på att en utsövd valp behöver få lite aktivitet innan du kan kräva att den ska kunna somna om men ryggsäcken är bra i andra situationer tex när valpen är övertrött.
    När rastas valpen sista gången på kvällen och när lägger ni er?

• viseversa

Att ha valp är jävlgt jobbigt. Och självklart går man ut även mitt i natten om valpen behöver kissa. 

• sofia18
    Dexter dot com skrev 2019-04-28 13:17:27 följande:

Mycket underligt att en uppfödare uppmuntrar sina valpköpare att låta valpen göra sina behov inne.

Ryggsäcken är en metod att få hunden att komma ner i varv och slappna av genom att lugnt och stilla sittandes eller på huk ta hunden mellan sina ben och hålla om den bakifrån. Tänk bara på att en utsövd valp behöver få lite aktivitet innan du kan kräva att den ska kunna somna om men ryggsäcken är bra i andra situationer tex när valpen är övertrött.

När rastas valpen sista gången på kvällen och när lägger ni er?

Men jag såg det inte som något udda då jag läst på många ställen att man inte ska kliva upp. Men jag själv tycker att det är bäst, annars kommer valpen tro att det är okej att kissa inne ibland.

Jag får testa ryggsäcken någon gång!

Vanligtsvis blir sista rundan kring 21:30-22:30, det brukar variera mellan den timmen. Sedan blir det ganska direkt att jag går och lägger mig, oftast är han trött och somnar ganska snabbt.
  • sofia18
    viseversa skrev 2019-04-28 16:58:34 följande:

Att ha valp är jävlgt jobbigt. Och självklart går man ut även mitt i natten om valpen behöver kissa. 

Haha ja, det är mycket jobb! Men det är värt det ;)

Jag kommer absolut gå ut med honom i framtiden när han säger till, jag tycker det känns konstigt att låta honom kissa inne bara för att det är natt.
  • Dexter dot com
    sofia18 skrev 2019-04-28 18:36:51 följande:
    Men jag såg det inte som något udda då jag läst på många ställen att man inte ska kliva upp. Men jag själv tycker att det är bäst, annars kommer valpen tro att det är okej att kissa inne ibland.

Jag får testa ryggsäcken någon gång!

Vanligtsvis blir sista rundan kring 21:30-22:30, det brukar variera mellan den timmen. Sedan blir det ganska direkt att jag går och lägger mig, oftast är han trött och somnar ganska snabbt.
    Då har ju valpen sovit mellan 5 och 7 timmar när den väcker dig och är utsövd och nödig så lägg lite tid på att trötta ut valpen om kl är ca 3.00, 5.00 är ju ändå morgon och dax att kliva upp ;)
  • nernu

Valpar är snorjobbiga. Även om man har läst på. Bitandet ska du avleda. Det kliar i bissarna. Se till att valpen har saker som den får tugga på. Morot är bra till exempel. Det hjälper inte att bli atg för valpen förstår inte varför du blir det. Jag ställde klockan mitt i natten och gick ut i början. De klarar inte att hålla sig en hel natt i början så jag förstår inte hur din uppfödare tänker. Gå in på hundar.ifokus.se och anmäl dig till en valpkurs. Det kommer bli jättebra!

• sofia18
    nernu skrev 2019-04-28 18:57:59 följande:

Valpar är snorjobbiga. Även om man har läst på. Bitandet ska du avleda. Det kliar i bissarna. Se till att valpen har saker som den får tugga på. Morot är bra till exempel. Det hjälper inte att bli atg för valpen förstår inte varför du blir det. Jag ställde klockan mitt i natten och gick ut i början. De klarar inte att hålla sig en hel natt i början så jag förstår inte hur din uppfödare tänker. Gå in på hundar.ifokus.se och anmäl dig till en valpkurs. Det kommer bli jättebra!

Jo det är väldigt mycket jobb med dem! Min kille är väldigt duktig på att säga till, då jag vaknar av allt så hör jag när han vaknar på natten, han gnäller lite då tar jag ut honom.

Jag hoppas verkligen det! Tack för svaret :)
  • sofia18
    Dexter dot com skrev 2019-04-28 18:48:36 följande:

Då har ju valpen sovit mellan 5 och 7 timmar när den väcker dig och är utsövd och nödig så lägg lite tid på att trötta ut valpen om kl är ca 3.00, 5.00 är ju ändå morgon och dax att kliva upp ;)

Klockan 5 är det natt haha ;)

Men jag gör så, det känns skönt att få tips från folk då min uppfödare säger helt andra saker!

Jag har dock en fundering till, han är väldigt snäll mot folk, både familj och nya människor. Men han klarar inte av män, han skäller på alla män. Han blir helt galen och slutar inte skälla. Vad kan det bero på? Jag tänker att han inte är så van med män från uppfödaren eller att en man har skrämt honom rejält. Men hur ska man få bort den vanan?
Svar på tråden Hund vill busa på natten