• Anonym (Ledsen)

    Ex narcissist förstör mitt liv

    Ni som har levt ihop med en narcissist och har barn med denne, och lyckats få ut honom/henne ur er liv, snälla läs detta och kom med era tips.

    Jag har varit gift med en narcissist i många år, har två barn med honom, en tonåring och en 6 åring. Har lämnat honom för gott 2 år sedan. Har ordnat liv och allt är underbart utan honom. Men han släpper inte taget...han jävlas fortfarande. Lite fakta:
    - han har ingen ny
    - vi har ingen fungerade umgänge för barnen
    - han är inte en "bra" pappa (ger barnen godis/skräpmat, borstar ej tänder osv)
    - han gör allt för att göra livet ett helvete för mig, han skar sönder mina bildäck 4 gånger sedan i somras
    - polisen gör inget eftersom de inte har bevis, dock registrerar de allt varje gång
    - han har dock kontaktförbud och får inte kontakta mig

    Jag behöver konkreta tips på vad jag kan göra, finns det någon tips/trick, vad som helst?
    Har läst mycket om narcissister, så jag vet hur de funkar osv. Har kört med "grey stone" metoden.

    Ser inget alternativ än att lämna landet snart.....det vill jag verkligen inte

  • Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv
  • Anonym (Narc)

    Ja fy vilket helvete det!

    Man tror att man äntligen har slagit sig fri när man lyckats skilja sig men helvetet fortsätter. För att inte tala om alla dåliga vanor och beteendestörningar man fått och urkassa självkänsla, somatiska sjukdomar (fick fibromyalgi) och hjärtklappning, ångest och depressioner.

    Nu är det snart 6mån sen jag träffade min dotter senast. Exet har vänt henne mot mig och jag når inte fram till henne mer. Hon svarar på tilltal men frågar aldrig något om mig. Det är typ -hur är det med dig? -bra. Jaha, hur är det i skolan? -bra. Osv. Jag längtar tills hon blir 18år och myndig och kan ta beslut som inte han kan påverka, nej det var fel ord för påverka kommer han alltid att göra men bestämma.

    Han hörde senast av sig för att han ville ha tillbaka en brödrost som jag hade fått i present. En ny kostar mindre än bensinen hit, ändå ville han bråka om det. Jag svarade bara att han var välkommen att hämta. Sen hörde jag inget mer om den när han insåg att jag inte skulle tjafsa om det.

    Det finns nog ingen som mår bra med en narcissist. Förutom när de ska snärja en och sätta en på en piedestal. Försökte du att få vårdnaden? Eller var det på gång?

  • Jenny Blomberg

    Nej utan han vägrade samarbeta annat än när han skulle få sin vilja igenom, allting skulle ske på hans villkor och vad som var bäst för barnen brydde han sig inte om utan så länge han själv fick som han ville så var det lugnt.

    Jag har lärt mig att allt är andras fel när det gäller människor med narssisistisk personlighetsstörning ingenting är deras eget fel.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era svar. Mitt problem är lite på en annan nivå. Tack och lov är jag bra på ignorera honom och fokusera på mitt liv....tills nu.

    Detta knäcker mig. Kan inte köra barnen till skola, kan inte jobba, mår skit och är sjukskriven nu pga det.

  • Anonym (Jag)

    Hur går det med dig? Själv ska jag kämpa i rätten nu mot han.

  • Anonym (Ledsen)

    Det går inte bra...han har vunnit

    Han har förstört min egendom, och jag har ingen bevis. Detta är nåt som påverkar min vardag rent praktisk

    Hoppas det går bra i rätten för dig och dina barn. Tänk vilken frihet att slippa dessa monster.

  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-08 19:26:10 följande:
    Kan inte skriva ner detaljerna här men han tar sönder saker av värde. Utanför mitt hem som är mitt. Jag håller på att fixa övervakning nu, men det är dyrt, och utöver pengar kostar det mig tid och energi. Trots detta visar jag honom ingen reaktion. Utan väntar på att få fast honom på bar gärning så att han blir straffad.

    Men det påverkar ju mig såklart, ser så sliten ut pga allt detta.

    Måste nog lämna landet, finns ingen annan väg ut.
    Det låter verkligen inte klokt, men som fd i samma situation så förstår jag ändå.
    Jag hade samma förstörelselusta (speciellt i bodelningen), men det var inte så omfattande, mest onödig skada på saker. De är verkligen som små barn...
  • Anonym (Förstår)
    Benny Retro skrev 2019-04-09 23:02:55 följande:
    Det går att behandla den typ störningar så inget är hugget i sten.
    Jag tror tyvärr just nsp hör till de mest svårbehandlade störningarna. De vill inte förändras och har en snedvriden verklighetsuppfattning. Allt är alla andras fel (på riktigt alltså ...), varför skulle de då söka hjälp?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-12 21:03:15 följande:

    Jag tror tyvärr just nsp hör till de mest svårbehandlade störningarna. De vill inte förändras och har en snedvriden verklighetsuppfattning. Allt är alla andras fel (på riktigt alltså ...), varför skulle de då söka hjälp?


    Exakt! Sä funkar de. Man tappar hakan av att höra hur de kan omtolka en situation.
  • Anonym (Narc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-12 21:34:35 följande:

    Exakt! Sä funkar de. Man tappar hakan av att höra hur de kan omtolka en situation.


    Ja precis.

    Jag tror att man måste ha levt med en narcissist eller stått den nära för att egentligen förstå hur det är. Det var många av mina vänner som sa att jag bara skulle packa ihop och dra. Det är väl inget svårt. Bo hos mig osv.

    När jag försökte förklara så såg jag att de bara trodde jag förhalade allt. Man är rädd. Rädsla förlamar en.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Narc) skrev 2019-04-13 09:48:12 följande:

    Ja precis.

    Jag tror att man måste ha levt med en narcissist eller stått den nära för att egentligen förstå hur det är. Det var många av mina vänner som sa att jag bara skulle packa ihop och dra. Det är väl inget svårt. Bo hos mig osv.

    När jag försökte förklara så såg jag att de bara trodde jag förhalade allt. Man är rädd. Rädsla förlamar en.


    Exakt. Och de kan hålla på i åratal. Det sorgliga är att det inte är över när man har lämnat de. Det blir nästan värre!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-13 10:14:54 följande:
    Exakt. Och de kan hålla på i åratal. Det sorgliga är att det inte är över när man har lämnat de. Det blir nästan värre!
    Det kan bli bättre, nu efter många år visserligen - 6-7 tror jag - så kan jag konstatera att den enda hållhake han har kvar är mitt ansvar för barnen. Under förhållandet så styrde han och nötte mig med skuldbeläggning. Eftersom det var det är den känslan som bröt ner mig till slut, är det den jag fortfarande är rädd för.

    Det som sitter hårt är alla orättvisa beskyllningar därhan själv alltid var fri från ansvar: "hur i helvete kunde du glömma tröjan" och "du måste bättra dig och ha lite koll", "hur klär du dig", "du kunde ha gjort mer", "varför har du inga vänner jag trivs med och kan umgås med, någon med lite stil". The list goes on....

    När jag måste träffa honom idag känner jag idag ett sunt obehag (istället för drivet i ångesten att försöka göra rätt), jag kan känna hans obehagliga granskande blick, hur han värderar min stil, kläder och vad jag säger. Det sitter otroligt hårt inne - att aldrig duga hur jag än betedde mig och hur förtvivlat man till slut försökte bara för att försöka göra situationen bra. 

    Det viktiga är att förstå att där ska man inte vara igen. Men visst, det kan ta lång tid att få tillbaka sitt liv.
  • Anonym (alena)

    Hej TS
    Låter som du är väldigt ensam med dessa tankar. Har du testat att berätta för folk? Så det finns fler vittnen? Kanske nån släkting kan hjälpa till att låna pengar till en övervakningskamera? 

    Vet dina vänner? Din släkt? Vet folk? Försök prata med andra och våga be om hjälp (tex om du har ont om pengar, eller att du berättar att din exman förstör egendom så kanske de kan hjälpa på nåt sätt). Nyttja dit nätverk, stå inte ensam i detta! Lätta din börda!

    Kram

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (alena) skrev 2019-04-13 21:34:00 följande:

    Hej TS

    Låter som du är väldigt ensam med dessa tankar. Har du testat att berätta för folk? Så det finns fler vittnen? Kanske nån släkting kan hjälpa till att låna pengar till en övervakningskamera? 

    Vet dina vänner? Din släkt? Vet folk? Försök prata med andra och våga be om hjälp (tex om du har ont om pengar, eller att du berättar att din exman förstör egendom så kanske de kan hjälpa på nåt sätt). Nyttja dit nätverk, stå inte ensam i detta! Lätta din börda!

    Kram


    Tack! Förr skulle jag inte vågat och skämmas för att berätta för andra och be hjälp. Men idag skäms jag inte, tvärtom har berättat för många och skäms inte. Det är inte mitt fel att det händer. Allt det praktiska med övervakning osv har jag provat men har tyvärr inte fått bra resultat av det ännu.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-13 21:50:04 följande:
    Tack! Förr skulle jag inte vågat och skämmas för att berätta för andra och be hjälp. Men idag skäms jag inte, tvärtom har berättat för många och skäms inte. Det är inte mitt fel att det händer. Allt det praktiska med övervakning osv har jag provat men har tyvärr inte fått bra resultat av det ännu.
    Det är väldigt viktigt, en av deras härskarstrategier är att isolera och att inte tillåta att du påverkas utifrån, det var det jag menade med att bygga sina relationer (och ekonomi, samt sig själv inifrån  (vilket inte är lätt). Att ge andra din version gör isoleringen svårare för dem, deras version kommer att krocka med den verkliga verkligheten.

    Kram
  • Anonym (alena)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-13 21:50:04 följande:
    Tack! Förr skulle jag inte vågat och skämmas för att berätta för andra och be hjälp. Men idag skäms jag inte, tvärtom har berättat för många och skäms inte. Det är inte mitt fel att det händer. Allt det praktiska med övervakning osv har jag provat men har tyvärr inte fått bra resultat av det ännu.
    Ok, bra att du har ett kontaktnät och en omgivning som vet runt dig!

    I värsta fall skaffa en privatdetektiv? De kanske kan förfölja honom en tid och se vad han gör? För att bevisa hur han förstör för dig.

    Nu kanske det tar mer energi att sätta dit honom än att få hjälp att hantera det. Men önskar det fanns nåt sätt att oskadliggöra honom.

    I övrigt: Kanske det är något som har hänt nu? I din utveckling. Din uppgivenhet och depression kanske döljer någon insikt. Dvs, det kanske är något som du har förstått, eller vet inte hur jag ska säga. Men försök fundera på vad som händer i ditt psyke. 
  • Anonym (Anonym)

    jag har också varit tillsammans med en narcissist.
    VI har två barn ihop och jag kämpar för dem varje dag.
    När jag valde att lämna så trodde jag att allt skulle bli för det bättre, men dessvärre så har det bara blivit ett helvete för mig. Jag flyttade ut och fixade en ny lägenhet i andra hand, hon ringde då till hyres värden och berättade att jag hyrde svart så att jag blev värkt. Hon stämde mig och tog mig till tingsrätten i ett helt jävla år så försökte hon ställa till det för mig på förskolan,BVC, tandläkaren och andra myndigheter. vi kom till rättssalen och jag vann på 20 minuter, domaren satt och sa att det finns inget fall här, efter att vi har varit klara i rätten så hinner det knappt att gå 40 minuter innan hon skriver och frågar när jag ska hämta barnen. 


    hon har tydligen gått runt och sagt till folk att jag är psykiskt sjuk och Att jag slår mina barn samt att jag inte ger dem mat. 

    hon har nu träffat en kille som hon säkerligen kommer att göra samma sak med. Det har visat sig att hon har sprungit med honom bakom min rygg i nästan två år alltså under sin graviditet. 

    jag förstår att det är jobbigt för er men försök att bara enbart koncentrera er på era barn och göra det bästa för dem. jag tror att när barnen växer upp så kommer de att förstå själva och att pappa är inte den hemska person som mamma påstår.

  • Anonym (Hojåkare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-16 08:46:08 följande:
    Ex narcissist förstör mitt liv

    Ni som har levt ihop med en narcissist och har barn med denne, och lyckats få ut honom/henne ur er liv, snälla läs detta och kom med era tips.

    Jag har varit gift med en narcissist i många år, har två barn med honom, en tonåring och en 6 åring. Har lämnat honom för gott 2 år sedan. Har ordnat liv och allt är underbart utan honom. Men han släpper inte taget...han jävlas fortfarande. Lite fakta:
    - han har ingen ny
    - vi har ingen fungerade umgänge för barnen
    - han är inte en "bra" pappa (ger barnen godis/skräpmat, borstar ej tänder osv)
    - han gör allt för att göra livet ett helvete för mig, han skar sönder mina bildäck 4 gånger sedan i somras
    - polisen gör inget eftersom de inte har bevis, dock registrerar de allt varje gång
    - han har dock kontaktförbud och får inte kontakta mig

    Jag behöver konkreta tips på vad jag kan göra, finns det någon tips/trick, vad som helst?
    Har läst mycket om narcissister, så jag vet hur de funkar osv. Har kört med "grey stone" metoden.

    Ser inget alternativ än att lämna landet snart.....det vill jag verkligen inte


    Vill börja med att säga att jag har min erfarenhet och jag har även,tyvärr,  erfarenhet, insikt av kvinnlig narc.
    Jag har inte något tips. Däremot:
    ETT VIKTIGT RÅD BRYT ALDRIG DET

    1, INGEN KONTAKT!

    svara aldrig om han ringer ,knackar på
    titta inte ut genom fönster 
    skickar han brev, öppna inte o läs 
    reagera inte på något han gör
    oavsett ,visa aldrig reaktion 
    Spara ev brev, foto på bilen 
    kvitto från verkstaden 
    kvitto från försäkring 
    SPARA BEVIS 
    Ifall du behöver Advokat !

    Jag vill inte skrämma upp dig!
    Hoppas du förstår det!

    Vilket säkert någon kan trycka.
    Som har en annan erfarenhet. 

    Det finns 10 olika narcissist version 
    Personlighetsstörning osv 
     
    Mitt ex. gifte om sig, men han terra mig i flera år. 20 polisanmälningar 
    Mordförsök bla. Fick mina föräldrar 
    på sin sida, dem trodde på alla lögner. 
    Flera år prata han skit om mig till alla. 
    Min yngsta sons fd flickvän höll på att knäcka honom. Jag slog henne duktigt på käften när jag mötte henne.  Tack och lov har hon flyttat.
    Men hon har anmält min son för många saker. 3 mål är nerlagd. 
    Återstår 7 .bla Har hon skadat sig själv, näsblod som hon kletat ut och fotat och anmält min son för misshandel. Det finns en risk att rätten tror henne och min son riskerar fängelse fast han är oskyldig. 
    Advokat är bra men man vet aldrig .
    Jag ser likheter med ditt ex och
    mitt ex o sonens ex. Sista desperata.  
    Det är när det förlorar kontroll och makt över dig och mig och sonen. 
    De följer ett liknande mönster. Elakheter och terror mm
    Det är när det inser att de förlorar. 
    Då blir vi deras fiende nr 1. 
    Förlora hatar en narcissist .

    Tyvärr ingen lösning eller tröst. 
    Jag har skrivit fakta utifrån mitt perspektiv.  Hoppas du inom kort
    får lugn och ro. Mvh Carina
  • Anonym (Psykopater)

    Det är bland de jävligaste man kan råka ut för. Manipulationer och lögner och ett h*lv*te att bli av med.

Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv