• Anonym (Ledsen)

Ex narcissist förstör mitt liv

Ni som har levt ihop med en narcissist och har barn med denne, och lyckats få ut honom/henne ur er liv, snälla läs detta och kom med era tips.

Jag har varit gift med en narcissist i många år, har två barn med honom, en tonåring och en 6 åring. Har lämnat honom för gott 2 år sedan. Har ordnat liv och allt är underbart utan honom. Men han släpper inte taget...han jävlas fortfarande. Lite fakta:
    - han har ingen ny
    - vi har ingen fungerade umgänge för barnen
    - han är inte en "bra" pappa (ger barnen godis/skräpmat, borstar ej tänder osv)
    - han gör allt för att göra livet ett helvete för mig, han skar sönder mina bildäck 4 gånger sedan i somras
    - polisen gör inget eftersom de inte har bevis, dock registrerar de allt varje gång
    - han har dock kontaktförbud och får inte kontakta mig

Jag behöver konkreta tips på vad jag kan göra, finns det någon tips/trick, vad som helst?
    Har läst mycket om narcissister, så jag vet hur de funkar osv. Har kört med "grey stone" metoden.

Ser inget alternativ än att lämna landet snart.....det vill jag verkligen inte

• Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-06 23:28:22 följande:
    Exakt, han har en agenda. Han vill ju ha mig tillbaka. Han vill skada mig på alla möjliga sätt så att jag blir hjälplös och går tillbaks till honom. Detta sa han till mig en gång.

Problemet med mitt ex är att han är ensam och har inget liv. Därför har han massor av tid att göra livet ett helvete för mig.

Jag skulle t o m betala för att han skulle hitta en ny.
    Tre viktiga saker:

Någon att älska (kan även vara en familjemedlem eller hund)
    Något meningsfullt att göra
    Något att se fram emot

Fokusera på detta.

... samt: bygg(!) din umgängeskrets, din ekonomi din självständighet din självkänsla.

Krymp med detta hans inverkan på ditt liv.

Se honom som en jobbig kollega som inte hör till det som är viktigt i ditt liv.

Du.

//Kram 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-07 10:30:37 följande:

Tre viktiga saker:

Någon att älska (kan även vara en familjemedlem eller hund)

Något meningsfullt att göra

Något att se fram emot

Fokusera på detta.

... samt: bygg(!) din umgängeskrets, din ekonomi din självständighet din självkänsla.

Krymp med detta hans inverkan på ditt liv.

Se honom som en jobbig kollega som inte hör till det som är viktigt i ditt liv.

Du.

//Kram 

Åhhh tack för de kloka orden! Jo alltså en tankesätt kan verkligen ändra mycket. Ska tänka ?jobbig kollega? om honom.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-07 10:57:30 följande:
    Åhhh tack för de kloka orden! Jo alltså en tankesätt kan verkligen ändra mycket. Ska tänka ?jobbig kollega? om honom.
    Toppen om det kan ha någon nytta, det hjälper för mig.

Ja, om du föreställer dig att han "bara" är en jobbig kollega eller kund så får du distans och kan lättare tänka på att behandla honom "vänligt, artigt, sakligt och utan att blanda in privata känslor". Det är en förutsättning när man har att göra med narcissister och inte vill att de ska komma åt en och kunna använda sina härskartekniker så lätt. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-07 15:43:38 följande:

Toppen om det kan ha någon nytta, det hjälper för mig.

Ja, om du föreställer dig att han "bara" är en jobbig kollega eller kund så får du distans och kan lättare tänka på att behandla honom "vänligt, artigt, sakligt och utan att blanda in privata känslor". Det är en förutsättning när man har att göra med narcissister och inte vill att de ska komma åt en och kunna använda sina härskartekniker så lätt. 

Helt rätt, jag hade faktiskt gått vidare, inte tänkt på honom alls och all kommunikation var minimal, saklig och artig.

Det enda problemet är när han skadar mig på riktigt. För ca en månad sedan blev jag av med ca 30.000kr pga honom. Trots detta har jag fortsatt vara artig, saklig osv mot honom, jag har inte ändrat min reaktion mot honom, men jag blev förstörd, sjukskriven, mådde dåligt osv. Dels för själva skadan och för att han fortfarande håller på.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-07 16:08:39 följande:
    Helt rätt, jag hade faktiskt gått vidare, inte tänkt på honom alls och all kommunikation var minimal, saklig och artig.

Det enda problemet är när han skadar mig på riktigt. För ca en månad sedan blev jag av med ca 30.000kr pga honom. Trots detta har jag fortsatt vara artig, saklig osv mot honom, jag har inte ändrat min reaktion mot honom, men jag blev förstörd, sjukskriven, mådde dåligt osv. Dels för själva skadan och för att han fortfarande håller på.
    Hur lyckades han med det? Vilka hållhakar har han på dig ekonomiskt?
    Det kanske finns något du kan göra för att minimera risken att han skadar som han gör?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-08 18:07:21 följande:

Hur lyckades han med det? Vilka hållhakar har han på dig ekonomiskt?

Det kanske finns något du kan göra för att minimera risken att han skadar som han gör?

Kan inte skriva ner detaljerna här men han tar sönder saker av värde. Utanför mitt hem som är mitt. Jag håller på att fixa övervakning nu, men det är dyrt, och utöver pengar kostar det mig tid och energi. Trots detta visar jag honom ingen reaktion. Utan väntar på att få fast honom på bar gärning så att han blir straffad.

Men det påverkar ju mig såklart, ser så sliten ut pga allt detta.

Måste nog lämna landet, finns ingen annan väg ut.
  • Anonym (Ledsen)

Det finns en chans eller risk att mitt ex får fängelsestraff för något han gjort mot mig, vilket han minst sagt förtjänar.....men det skrämmer mig att han ska få denna straff och komma ut som en värre version av sig själv.

Vad tror ni?? Kan ett sådant straff få honom att bli mer agressiv eller kommer det ha bra effekt, dvs att han inser sina fel och slutar lägga mer energi på mig.

• lövet2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-09 20:31:09 följande:
    Vad tror ni?? Kan ett sådant straff få honom att bli mer agressiv eller kommer det ha bra effekt, dvs att han inser sina fel och slutar lägga mer energi på mig.
    Är han narcissist, så kommer han aldrig att se sina fel och brister. Du får skaffa besöksförbud eller något.
  • Benny Retro
    lövet2 skrev 2019-04-09 22:30:36 följande:
    Är han narcissist, så kommer han aldrig att se sina fel och brister. Du får skaffa besöksförbud eller något.
    Det går att behandla den typ störningar så inget är hugget i sten.
  • Jenny Blomberg

Hej!

Jag sitter i en liknande situation där pappan till mina två barn först misshandlade mig psykiskt för att sedan övergå i fysisk.

Jag har nu suttit i Tr mot honom i 3 års tid av ren djävulskap, lindat in barnens morföräldrar runt lillfingret för att få dom och tro på honom, spanat efter min och min mans bilar.

Jag har inga bra tips mer än att kanske spela in samtal spara texkonversationer, ev hålla konversationerna enbart via text som sms eller Mail.

Om möjligt hämta och lämna barn sker på skolan så ni slipper ses mer än nödvändigt.

Mvh Jenny

Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv