• LinaLinnea

Inkonklusivt svar på NIPT?!

Gjorde KUB och fick 1:498 på DS vilket gjorde att jag fick göra NIPT för ca 2 veckor sedan. (I Skåne är gränsen 1:1000)

Igår fick jag ett samtal från kliniken att svaret var inkonklusivt. De kunde inte ge nig svar på VARFÖR det var inkonklusivt. Nu har jag läst mig till att det kan bero på att NIPT gjorts för tidigt eller att mamman har övervikt. Inget av det stämmer på mig. Har normal vikt och gjorde testet i vecka 13+1. Ju mer jag läser desto mer hemsk information hittar jag. I princip alla amerikanska läkarsidor säger att ett inkonklusivt resultat innebär en ökad risk för att något är fel. Kliniken vill nu att jag ska göra om blodprovet och vänta i 14 arbetsdagar på testsvaret. Jag kommer då vara i v 17+4. De kunde inte snabba på mina provsvar. Det känns bara helt hopplöst och tydligen är det stor risk att även nästa prov kommer tillbaka utan resultat. Jag vill hellre gå direkt på FVP men vet inte om jag kan kräva detta? Är utom mig av oro just nu. Finns det någon här som har erfarenhet av inkonklusiva NIPT? :(

• Svar på tråden Inkonklusivt svar på NIPT?!
  • Anonym (.)

Inte ts, men fick också inkonklusivt två gånger och nu har jag min sprattlande tremånaders son här bredvid mig. Han verkar vara alldeles normal

• Josjos92

Åh vad skönt att höra!! Grattis till lillen! Någon mer som varit med om liknande får gärna dela med sig :))

• Hawk

Inte riktigt samma för mig men testade i vecka 11+, är ej överviktig, och fick först tillbaks att det var för lite dna. Gjorde detta privat. De tog två behållare med blod vid testtillfället så vet inte om de misslyckades med första testet men antar att de så gick vidare med den andra. Det resultatet kom tillbaks utan anmärkning så det kanske var ett handhavandefel. Tyvärr hade jag redan hunnit göra KUB-ultraljudet vid det laget och där upptäcktes ett allvarligt hygrom som berodde på Turnerssyndrom vilket är en kromosomavvikelse som drabbar endast flickor. NIPTen testade inte för det, men det kan man dock göra, ofta i ett uttökat NIPT men hos vissa aktörer ingår det.

Jag tror inte avvikelsen har något med det första inkonklusiva svaret, mycket mer troligt att det är ett handhavandefel i mitt fall. Är väl typ 1 % konstaterad risk att DNAt inte går att analysera. Jag tycker det känns lite osäkert med alla dessa aktörer som utför NIPT i dagsläget, det är i princip omöjligt att undersöka deras kompetens och att det fortfarande är relativt nytt samt att det även finns många olika aktörer nu som utför själva analysen. Hade känts mer tryggt att utföra det genom landstinget men den möjligheten är ju begränsad.

Jag tycker inte du ska oroa dig, även om jag förstår din oro. Mycket går väl att upptäcka på ultraljud så här långt i graviditeten. Gjorde du NIPT privat?

• Josjos92

Men usch stackare :(( men då såg dem det på ultraljudet i vecka 11 alltså?

Ja jag gjorde mitt privat, hade inte gjort något kub innan och inga riskfaktorer i övrigt. Vi ville bara göra det för att få ett riktigt svar istället för sannolikhet. Gick ju sådär :P men vi har varit på fyra ultraljud och alla har varit tipp topp, borde det inte vara ganska lugnt då?

• Hawk

Därför jag valde privat NIPT också men det gick ju inte heller som förväntat direkt. I min dåvarande region görs KUB-ultraljudet i regel i vecka 14, tror jag var 13+5 så det är ganska sent.

Tycker inte du ska oroa dig, hade det varit något allvarligt hade det nog upptäckts vid det här laget. Men förstår givetvis din oro.

Josjos92 skrev 2019-04-17 11:00:31 följande:

Men usch stackare :(( men då såg dem det på ultraljudet i vecka 11 alltså?

Ja jag gjorde mitt privat, hade inte gjort något kub innan och inga riskfaktorer i övrigt. Vi ville bara göra det för att få ett riktigt svar istället för sannolikhet. Gick ju sådär :P men vi har varit på fyra ultraljud och alla har varit tipp topp, borde det inte vara ganska lugnt då?

• Anonym (SL)

Har någon av er som utfört nipt och fått inkonklusiva svar fått tillbaka några pengar ? Vad kan man kräva? Jag har också gjort nipt fått en inkonklusivt och väntar på nr 2 nu. Är även det de känns det ju som att man har kastat över 5000kr i sjön:(

• Hawk

Vart har du gjort det, eller snarare vilken aktör har du använt? Som jag har varit inne på känns det verkligen som en djungel därute och många nya aktörer. Jättesvårt att veta vilken kvalite man köper och i vissa städer finns det inte så många att välja mellan. När jag gjorde mitt första tog jag ju inte ens nytt blodprov, utan de gjorde om analysen med det andra röret som togs vid första tillfället. Det tycker jag antyder att de fipplade till det med första provet. På andra försöket fanns det tillräckligt med DNA.

Jag känner mig tex mer trygg med att analysen skickas till karolinska, som det gjordes nu på mitt andra NIPT. Där fick jag också svar i första vändan. Det kan ju såklart hända att det är för lite DNA, men misstänker en del handhavandefel.

Detta var inte svar på som fråga, bara lite reflektioner.

Anonym (SL) skrev 2019-05-23 14:42:49 följande:

Har någon av er som utfört nipt och fått inkonklusiva svar fått tillbaka några pengar ? Vad kan man kräva? Jag har också gjort nipt fått en inkonklusivt och väntar på nr 2 nu. Är även det de känns det ju som att man har kastat över 5000kr i sjön:(

• Anonym (SL)

Ok, jag har via en privat aktör genomfört testet, det skickades till Göteborg så antar Sahlgrenska? Jag har fortfarande inte fått svar på andra röret som sagt så håller tummarna isåfall att det ?innehöll? tillräckligt med dna från fostret. Jobbar själv som ssk så vet att många blodprover är känsliga och att handhavande fel är lätt, så borde ju vara så i detta fall också.. känns konstigt om blod från samma stick innehåller olika mängd dna från foster iallafall såpass att ett går att genomföra och ett annat inte gör det.. men jag kan ha fel..

• Hawk

Ja, de borde ju rimligtvis innehålla samma mängd. Jag gjorde privat sist som sagt och det slickades till privat labb i Gbg. Jag har inte hört att Sahlgrenska utför alls men de kan de såklart göra ändå. Skulle ändå tro att det inte skickades dit.

Ingen verkar ha uttalade rutiner kring just inkonklusiva svar vilket kanske vore på sin plats att införa. Infon jag fick var bara att de erbjuder ett nytt prov.

• Anonym (SL)

Ok ja då kanske det här också skickades till ett privat labb, tycker att det är märkligt att man inte ens ges information att det finns risk på viss procent att det inte visar nått osv.. men men, ska ringa bm idag igen och kolla om hon fått svar på andra röret

• Anonym (Orolig)

Hur gick det för er som fick inkonklusivt svar första gången?

Svar på tråden Inkonklusivt svar på NIPT?!