• Anonym (Jag)

Vad krävs för att slänga ut dem?

Släkten har ett hus vi hyrt ut sen början av 2000, uthyrt på obestämd tid och de klassar det som sitt vid det här laget och vill inte flytta.

Nu vill en i släkten ha huset, men de som hyr det satte sig helt på tvären när vi tog upp det med dem och hänvisade till alla tid och pengar de lagt ner på huset under åren.

Hur gör man? Den som står på kontraktet som uthyrare börjar bli dement och det går inte att att förs någon vettig diskussion där, det är dock inte hon som äger huset ensam.

• Svar på tråden Vad krävs för att slänga ut dem?
  • Anonym (Godman)

Den demente delägaren kan behöva en God man som kan företräda denne och som sedan kan säga upp hyresavtalet tillsammans med övriga ägare.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Godman) skrev 2018-08-22 07:05:18 följande:

Den demente delägaren kan behöva en God man som kan företräda denne och som sedan kan säga upp hyresavtalet tillsammans med övriga ägare.

Kan vem som helst ansöka om det åt henne? Vet du hur lång tid det tar?
  • Anonym (..)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-22 07:20:43 följande:

Jag har ingen egentlig koll på detta men jag föreslår att du ringer kommunen och frågar.
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-22 06:55:15 följande:

Släkten har ett hus vi hyrt ut sen början av 2000, uthyrt på obestämd tid och de klassar det som sitt vid det här laget och vill inte flytta.

Nu vill en i släkten ha huset, men de som hyr det satte sig helt på tvären när vi tog upp det med dem och hänvisade till alla tid och pengar de lagt ner på huset under åren.

Hur gör man? Den som står på kontraktet som uthyrare börjar bli dement och det går inte att att förs någon vettig diskussion där, det är dock inte hon som äger huset ensam.

Det här är lite lurigt, dels hänger det på hur hyresavtalet ser ut och dels behöver fastighetsägarna agera.

Först steget blir att läsa avtalet och stämma av med ett proffs vilka möjligheter till uppsägning det finns. I nästa steg att få med fastighetsägarna att dra igång processen. Här kanske behöva en god man/förvaltare för den dementa. Vad säger den andra fastighetsägaren?

• Anonym (äger)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-22 06:55:15 följande:

Vem äger huset? 

Är det du eller personen som är dement eller ni tillsammans som äger huset? Vill alla ägare att nuvarande hyresgäster ska sägas upp? Och hur tänker ni göra med den tid och de pengar som nuvarande hyresgäster lagt ner på huset? 

Jag tror det bästa är att ta juridisk hjälp. Men det är inte helt lätt att bara vräka en hyresgäst som bott länge och skött sig tex med hyresinbetalningar etc. Det är ändå 18 år de bott i huset. Är ni beredda att driva detta så går det säkert. 

www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/

Här finns info och det verkar som att man kan få hjälp av hyresnämnden att lösa en ev tvist.

Börja med att säga upp avtalet med tex tre månaders uppsägningstid och se hur hyresgästerna reagerar på det.
  • Anonym (Godman)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-22 07:20:43 följande:
    Det är hon själv som behöver ansöka om det alternativt om hon bedöms som så dement att hon inte förstår vad saken gäller så kan anhörig eller annan ansöka. För att ansöka krävs också läkarintyg och helst en social utredning. Även anhöriga kan bli utsedda till God man men ofta krävs någon form av utbildning. Den brukar inte vara så avancerad, några timmar. Många kommuner har (tyvärr) inte någon särskild kontroll alls. Proceduren kan ta några månader, det är svårt att säga. Beror mycket på vilken kommun det är, hur stor den är och hur det är organiserat. Kolla kommunens hemsida och sök på överförmyndare.
  • Anonym (Knepigt)

Det är inte så lätt att bara avsluta ett hyresavtal som har löpt i 18 år. Ni kan behöva juridisk hjälp för att alls ha en chans. Vem är det som vill hyra huset och varför skulle denne ha företräde framför nuvarande hyresgäster enligt dig?

• Anonym (A)

Vill en ägare till huset själv flytta in eller sälja huset och det är en privat villa är hyresgästens besittningsskydd normalt rätt så svagt. Kan tänka mig att hyresgästen eventuellt kan ha rätt till viss kompensation om de lagt mycket pengar på huset, men det beror troligen också på hyresavtalet.

Vill ni däremot hyra ut huset till en släkting som inte äger huset blir det lite krångligare, men det går att hitta vägar runt det.

• Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2018-08-22 21:34:59 följande:

Vill en ägare till huset själv flytta in eller sälja huset och det är en privat villa är hyresgästens besittningsskydd normalt rätt så svagt. Kan tänka mig att hyresgästen eventuellt kan ha rätt till viss kompensation om de lagt mycket pengar på huset, men det beror troligen också på hyresavtalet.

Vill ni däremot hyra ut huset till en släkting som inte äger huset blir det lite krångligare, men det går att hitta vägar runt det.

Håller med. Besittningsskydd existerar knappt om fastigheten är en privatägd villa och ägaren inte vill hyra ut den längre. Skatteverket har koll på hur fastigheten är taxerad om ni är osäkra på om det är klassat som hyreshus.

Det räcker ju i princip att ägaren bor där nån månad sen är det ju fritt att sälja eller hyra ut till nån annan.

Troligtvis krävs ingen kompensation för reparationer, har aldrig sett det i kontrakt med hyresgäst.

Tror man kan dra igång en process för att omyndigförklara ägaren om denna börjar bli dement, men jag känner inte till hur den processen går till.

Leta reda på kontrakt och säg sedan upp dem med typ 3 månaders varsel, om inget annat framgår av kontraktet. Kan vara värt att skicka uppsägningen som ett rekommenderar brev.
  • Anonym (Godman)
    Anonym (.) skrev 2018-08-22 21:47:11 följande:
    Håller med. Besittningsskydd existerar knappt om fastigheten är en privatägd villa och ägaren inte vill hyra ut den längre. Skatteverket har koll på hur fastigheten är taxerad om ni är osäkra på om det är klassat som hyreshus.

Det räcker ju i princip att ägaren bor där nån månad sen är det ju fritt att sälja eller hyra ut till nån annan.

Troligtvis krävs ingen kompensation för reparationer, har aldrig sett det i kontrakt med hyresgäst.

Tror man kan dra igång en process för att omyndigförklara ägaren om denna börjar bli dement, men jag känner inte till hur den processen går till.

Leta reda på kontrakt och säg sedan upp dem med typ 3 månaders varsel, om inget annat framgår av kontraktet. Kan vara värt att skicka uppsägningen som ett rekommenderar brev.
    Det finns ingen omyndigförklaring i Sverige. Det som finns är att man kan få en förvaltare som beslutas av Tingsrätten men det vanliga är att man först får en God man eftersom förvaltarskap innebär att man fråntas all rätt att själv bestämma över sina tillgångar.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Knepigt) skrev 2018-08-22 21:19:51 följande:
    Det är inte så lätt att bara avsluta ett hyresavtal som har löpt i 18 år. Ni kan behöva juridisk hjälp för att alls ha en chans. Vem är det som vill hyra huset och varför skulle denne ha företräde framför nuvarande hyresgäster enligt dig?
    Håller med
  • Anonym (Bobb)

Jag är nyfiken på hur hyresgästerna av en privat fastighet kan ?klassa det som sitt? även om de bott där i 18 år. De är hyresgäster punkt och vill de bo kvar så får de väl köpa huset. Sedan kan det bli lite meckigt att bli av med dem absolut men de har inga anspråk för att få överta fastigheten utan att köpa den som kommer att hålla rent juridiskt.

• Åsa

Villl en ägare bo där är det "bara" att säga upp hyresgästen. En enfamiljsvilla är ingen hyresfastighet. Om de får någon ersättning för nedlagt jobb/pengar beror på kontrakt. Normalt lägger man väl inte mer ner på en hyrd bostad än typ klippa gräs/skotta snö mot nedsatt hyra. Renoverar man på eget bevåg är det en risk man tar. De ska normalt lämna huset i samma skick som de hyrt det. Har de gjort förbättringar får de ta bort/ta med sig dem men de måste lämna huset i det skick de fick det. (Även om det var slitet då får inte hyresgästerna lämna det med hål i väggarna efter borttagna reparationer förstås.)

Om någon annan än en ägare vill bo där utan ägaren bara vill hyra ut till någon annan, släkt eller ej, finns inget lagligt stöd för en uppsägning. Att det finns de som kör med bedrägerier för att komma runt detta är en annan sak.

• Anonym (Jag)

Det är en i släkten som vill ha huset.

De har målat, byggt altan osv, de har frågat innan, men allt har varit på deras eget intiativ och det har aldrig varit tal om att vi skulle ersätta det.

• Åsa
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-23 21:35:17 följande:

Det är en i släkten som vill ha huset.

Inte ägaren alltså? Ingen laglig grund att säga upp hyresgästen på grund av det.
  • Bibbidi
    Åsa skrev 2018-08-23 21:48:03 följande:
    Inte ägaren alltså? Ingen laglig grund att säga upp hyresgästen på grund av det.
    Kan man inte som ägare kräva att det skrivs ett nytt avtal, och i det ha ett slutdatum och sen bara inte förnya det efter det?
  • Anonym (Jag)
    Åsa skrev 2018-08-23 21:48:03 följande:

Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem? Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.
  • Åsa
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-25 00:57:27 följande:
    Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem?
    Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem? Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.

Säga upp kan man men på vilka grunder det är tillåtet styrs i lag eller avtal.
    I ert fall har man alltså inget avtal om att avstå från besittningsrätt, och då följer uppsägningsreglerna lag. Att ägaren vill bo där själv är en anledning som brukar anses följa lagens formulering, likaså om huset ska säljas.
    Teoretiskt skulle det kunna finnas annat som accepterades i Hyresnämnden (säg att hyresgästen i en tvåfamiljsfastighet sägs upp för att en ägare som bor i andra lägenheten vill kunna erbjuda en åldrig förälder med hjälpbehov bostad där). Bara att värden vill hyra ut till en ny hyresgäst som råkar vara en släkting skulle förmodligen inte accepteras. 

Jag tycker mig se en viss irritation över att man inte "bara" kan säga upp hyresgästen. Helt krasst så förväntas man veta eller ta reda på hur reglerna ser ut innan man ingår ett lagligt bindande avtal, vare sig det är uthyrning, köp eller äktenskap. Fast det kanske ägaren själv gör.
    Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.
    Om ägaren kan göra detta troligt skulle det förmodligen gå igenom i Hyresnämnden.
    Vill ägaren själv säga upp hyresgästen då? Med tanke på att den ena beskrevs som alltför dement för att säga upp ett kontrakt fick jag intrycket att det är den som vill kunna hyra huset som är mest angelägen.

Ett annat alternativ är ju att den som vill hyra i stället köper huset av nuvarande ägare. Om ägaren är en äldre närmare släkting som ändå inte vill bo där kanske de accepterar förmånliga köpevillkor om hyresgästen har dålig ekonomi.

Svar på tråden Vad krävs för att slänga ut dem?