Anonym (Jag) skrev 2018-08-25 00:57:27 följande:
Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem?
Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem? Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.
Säga upp kan man men på vilka grunder det är tillåtet styrs i lag eller avtal.
I ert fall har man alltså inget avtal om att avstå från besittningsrätt, och då följer uppsägningsreglerna lag. Att ägaren vill bo där själv är en anledning som brukar anses följa lagens formulering, likaså om huset ska säljas.
Teoretiskt skulle det kunna finnas annat som accepterades i Hyresnämnden (säg att hyresgästen i en tvåfamiljsfastighet sägs upp för att en ägare som bor i andra lägenheten vill kunna erbjuda en åldrig förälder med hjälpbehov bostad där). Bara att värden vill hyra ut till en ny hyresgäst som råkar vara en släkting skulle förmodligen inte accepteras.
Jag tycker mig se en viss irritation över att man inte "bara" kan säga upp hyresgästen. Helt krasst så förväntas man veta eller ta reda på hur reglerna ser ut innan man ingår ett lagligt bindande avtal, vare sig det är uthyrning, köp eller äktenskap. Fast det kanske ägaren själv gör.
Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.
Om ägaren kan göra detta troligt skulle det förmodligen gå igenom i Hyresnämnden.
Vill ägaren själv säga upp hyresgästen då? Med tanke på att den ena beskrevs som alltför dement för att säga upp ett kontrakt fick jag intrycket att det är den som vill kunna hyra huset som är mest angelägen.
Ett annat alternativ är ju att den som vill hyra i stället köper huset av nuvarande ägare. Om ägaren är en äldre närmare släkting som ändå inte vill bo där kanske de accepterar förmånliga köpevillkor om hyresgästen har dålig ekonomi.