• Anonym (Jag)

Vad krävs för att slänga ut dem?

Släkten har ett hus vi hyrt ut sen början av 2000, uthyrt på obestämd tid och de klassar det som sitt vid det här laget och vill inte flytta.

Nu vill en i släkten ha huset, men de som hyr det satte sig helt på tvären när vi tog upp det med dem och hänvisade till alla tid och pengar de lagt ner på huset under åren.

Hur gör man? Den som står på kontraktet som uthyrare börjar bli dement och det går inte att att förs någon vettig diskussion där, det är dock inte hon som äger huset ensam.

• Svar på tråden Vad krävs för att slänga ut dem?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Godman) skrev 2018-08-22 07:05:18 följande:

Den demente delägaren kan behöva en God man som kan företräda denne och som sedan kan säga upp hyresavtalet tillsammans med övriga ägare.

Kan vem som helst ansöka om det åt henne? Vet du hur lång tid det tar?
  • Anonym (Jag)

Det är en i släkten som vill ha huset.

De har målat, byggt altan osv, de har frågat innan, men allt har varit på deras eget intiativ och det har aldrig varit tal om att vi skulle ersätta det.

• Anonym (Jag)
    Åsa skrev 2018-08-23 21:48:03 följande:

Inte ägaren alltså? Ingen laglig grund att säga upp hyresgästen på grund av det.

Det är ju fortfarande bara privat hyres, varför kan man inte säga upp dem? Annars är det ju inte svårare än att ägaren säger att hen vill bo där.
Svar på tråden Vad krävs för att slänga ut dem?