• Tjej35

Vad gör ni åt skiftbytesmissbrukare på jobbet?

Jag har börjat tröttna på min sk kollega som är väldigt dominant. Hon kan ringa tidigt på morgonen att hon inte kommer p g a hon vill ha sovmorgon och vill byta skift eller att hon ska till stan och shoppa eller att hon är sjuk och har inte råd sjukskriva sig utan menar jag kan byta skift med henne.

Jag sa nej en gång för jag hade gäster och hade lovat dom att vi skulle åka ut och grilla tillsammans för hon ville byta skift för hon var sjuk. Så sa hon det är lugnt jag går bara sjukskriver mig så blev jag sedan påtvingad att jobba fast jag inte ville.

Sedan nästa gång så ville hon byta igen först var det fredag och sedan någon dag efteråt som kom hon och sa torsdag också för hon skulle ha extra ledigt förutom lördag och söndag för hon ska på festival.

Och jag känner mej som en förlorare på detta eftersom jag sedan hamnade i klister när min semester just ska börja så ändrades båttiden till ett volontärarbete så jag kommer inte iväg för att jag hade lovat henne få åka på sin festival någon dag före så hon ska åka iväg och ha ledigt då just när jag ska börja min semester. så mina 9 dagar semester gick till spillo eftersom jag verkligen såg fram emot det. så alla dessa skiftbyten krockade just dagen före min planerade semester sedan flera veckor tillbaka så nu blir det bara vara hemma och inte göra ngt för en av min dröm gick upp i rök för detta år.

det är sällan jag byter skift. 1 gång per två år. och hon byter 10 ggr i månaden med mig till allt hon hittar på. Sedan kallar hon det för extra semester förutom att hon har 2,5 månader ledigt per år. Så hon har verkligen alla förmåner man kan få. Men denna gång kändes det extra jobbigt för mig eftersom min semester just skulle börja och det diffade med 5 timmar arbetstid som jag hade behövt för att hinna med båten.

• Svar på tråden Vad gör ni åt skiftbytesmissbrukare på jobbet?
  • Tjej35

hon brukar först välja vilken dag jag ska byta skift och sedan vilken dag jag ska jobba tillbaka åt henne. så hon har verkligen en bra möjlighet att få välja och plocka i mitt schema hur hon vill byta med mig

• Tjej35

Ne det har jag inte. För att jag ville vara snäll med henne. Men nu blev det inte som jag hade tänkt mig eftersom hon åker iväg på sin festival som jag lovade henne och jag inte kommer iväg på min semester eftersom båttiden ändrades ngn dag före avfärd. och det är ingen som ställer upp på att hjälpa mig med 5 timmar som jag hade behövt till ledigt för att min semester skulle bli av.

• nevermind
    Tjej35 skrev 2018-08-08 20:28:02 följande:

Ne det har jag inte. För att jag ville vara snäll med henne. Men nu blev det inte som jag hade tänkt mig eftersom hon åker iväg på sin festival som jag lovade henne och jag inte kommer iväg på min semester eftersom båttiden ändrades ngn dag före avfärd. och det är ingen som ställer upp på att hjälpa mig med 5 timmar som jag hade behövt till ledigt för att min semester skulle bli av.

Jag hade faktiskt fulsjukat mig. Låtsats ha skitont i ryggen...

Men det här får ju din chef ta tag i.
  • Aniiee

Varför byter hon skift med just dig? ÄR det för att du inte kan säga nej, eller är det bara ni två?

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Bondbönan

Prata med din chef, denne kanske tror att ni båda vill byta och är inte medveten om att det ställer till med besvär för dig. Ring imorgon och berätta också om att din semester blev förstörd eftersom du inte kunde åka på din resa. 

Sedan kan man inte tvinga in någon bara sådär som de gjorde nu, du har rätt till full övertidsersättning om du blir tvångsinkallad, så lär dig att säga nej. 

Ett tips bara, jag hade en arbetskamrat som alltid sjukskrev sig på sina helgpass och jag hade inte alls någon lust att jobba dubbelpass, så jag stängde sonika av mobilen på fredagseftermiddagen så de inte kunde kalla in mig till morgonpasset. Då  vart den mjäkiga chefen tvungen att ta itu med hennes konstanta sjukskrivningar. Folk i regel bör lära sig att det finns en avstängningsknapp på den mackapären, använd den. Om du har en telefon med två simkort, så ha ett nödnummer för släkt och vänner som alltid är på, men lämna inte ut det till henne eller jobbet. 

• Tjej35

ja jag får försöka dissa henne samtal när hon kan ringa hem till mig innan jobbet börjat eller när hon ringer 2 timmar före innan hon ska vara på jobbet. Så brukar tänka varje gång det är halv dags skift och jag har förmiddag att hon snart ringer hon för jag är van vid att hon ska göra det. Eller om jag råkar se henne på mataffären samtidigt så kommer hon fram och frågar ska vi byta skift. Jag vet inte vilka tider hon handlar men händer då och då jag ser henne där.

• Studentpappa
    Tjej35 skrev 2018-08-08 20:57:13 följande:

ja jag får försöka dissa henne samtal när hon kan ringa hem till mig innan jobbet börjat eller när hon ringer 2 timmar före innan hon ska vara på jobbet. Så brukar tänka varje gång det är halv dags skift och jag har förmiddag att hon snart ringer hon för jag är van vid att hon ska göra det. Eller om jag råkar se henne på mataffären samtidigt så kommer hon fram och frågar ska vi byta skift. Jag vet inte vilka tider hon handlar men händer då och då jag ser henne där.

Lär dig att säga nej istället, mycket lättare än att undvika henne.
    Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • Bondbönan

Kommer hon fram till dig i mataffären, så säg: "Den diskussionen kan vi ta på jobbet under arbetstid, jag är ledig nu." Vänd dig om och gå därifrån.

Sedan när ni är på jobbet och hon kommer, spela in samtalet och säg "Nej, jag vill inte byta till ditt skift torsdagen den 12:e. Och om du sjukanmäler dig kommer jag berätta för chefen att du inte alls är sjuk. Jag är trött på att tvingas till att ta dina pass, speciellt som du inte återbördar den tjänsten när jag behöver vara ledig. Vill du hädanefter byta pass, fråga någon annan."

Ibland måste man sträcka på sig för sin egen skull och det är inte olagligt att spela in samtal man själv deltar i. 
  • Fiona M
    Studentpappa skrev 2018-08-08 21:01:06 följande:
    Lär dig att säga nej istället, mycket lättare än att undvika henne.
  • Tom Araya
    Tjej35 skrev 2018-08-08 19:54:44 följande:

Och jag känner mej som en förlorare på detta eftersom jag sedan hamnade i klister när min semester just ska börja så ändrades båttiden till ett volontärarbete så jag kommer inte iväg för att jag hade lovat henne få åka på sin festival någon dag före så hon ska åka iväg och ha ledigt då just när jag ska börja min semester. så mina 9 dagar semester gick till spillo eftersom jag verkligen såg fram emot det. så alla dessa skiftbyten krockade just dagen före min planerade semester sedan flera veckor tillbaka så nu blir det bara vara hemma och inte göra ngt för en av min dröm gick upp i rök för detta år.

det är sällan jag byter skift. 1 gång per två år. och hon byter 10 ggr i månaden med mig till allt hon hittar på. Sedan kallar hon det för extra semester förutom att hon har 2,5 månader ledigt per år. Så hon har verkligen alla förmåner man kan få. Men denna gång kändes det extra jobbigt för mig eftersom min semester just skulle börja och det diffade med 5 timmar arbetstid som jag hade behövt för att hinna med båten.

Det är inte helt lätt att hänga med i din text med punkter på fel ställen, avsaknad av kommatecken, avsaknad av stor bokstav i början av vissa meningar, syftningsfel mm.

Och jag känner mej som en förlorare på detta eftersom jag sedan hamnade i klister när min semester just ska börja så ändrades båttiden till ett volontärarbete så jag kommer inte iväg för att jag hade lovat henne få åka på sin festival någon dag före så hon ska åka iväg och ha ledigt då just när jag ska börja min semester.

Puh, lång mening utan kommatecken...

Har du kontaktat dem som anordnat resan, förklarat läget och frågat om det går att lösa?

så mina 9 dagar semester gick till spillo eftersom jag verkligen såg fram emot det.

Den här meningen förstår jag inte.
    Gick 9 dagars semester till spillo för att du såg fram emot resan?
    Skälet att du känner att semestern gått till spillo borde ha varit att du inte kom iväg.

så alla dessa skiftbyten krockade just dagen före min planerade semester sedan flera veckor tillbaka så nu blir det bara vara hemma och inte göra ngt för en av min dröm gick upp i rök för detta år.

Du har inte kollat med chefen eller arbetskollegor om du kan få hjälp att lösa detta?

Kanske är det försent att lösa, men hur/om du försökte anser jag relevant i frågan.

Det är en jobbig sits du hamnat i. Uppenbarligen utnyttjar hon dig.
    Säg åt henne att det får vara slut på skiftbyten.

• myskmalva

Du anstränger dig så mycket för att vara snäll mot henne så att du glömmer att vara snäll mot dig själv.

• Tiina87

Säg nej. Stäng av telefonen.

• Coccolina

Jisses... Skaffa dig en ryggrad och säg nej!!! 

Det behöver inte vara så dramatiskt. Förklara helt enkelt att du är trött på alla byten hela tiden! 

Du binder ris för egen rygg genom att alltid säga ja. Funkar inte schemat för henne så är det inte ditt problem! Och om hon sjukar sig och du får ta hennes skift så säg ifrån till chefen! Säg till varje gång du sagt nej till ett byte. Vilka dagar och tider hon bad om att få byta, chefen kommer själv snart fatta om det faller samman med dagar hon är sjuk! 

Och nej ditt jobb kan inte tvinga in dig bara för att hon är sjuk. Om du är ledig är du ledig.Om du skall kommenderas in så krävs det väldigt mycket för att facket skall godkänna det! Och du skall få betalt där efter!

Men som sagt första steget är att du skaffar dig en ryggrad och säger ifrån!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • asta66
    Tjej35 skrev 2018-08-08 20:03:30 följande:

hon brukar först välja vilken dag jag ska byta skift och sedan vilken dag jag ska jobba tillbaka åt henne. så hon har verkligen en bra möjlighet att få välja och plocka i mitt schema hur hon vill byta med mig

Varför ger du henne den möjligheten? Jag har haft en sån kollega och till slut ville ingen byta med henne. Om hon sjukskriver sig istället för att vara ledig är det chefernas sak att hantera. De får fixa ersättare. Du behöver inte svara i telefonen. Din privata telefon är just din privata. Och till slut kommer hon ha så mycket kortsjukskrivningar att chefen tar itu med det. För det måste de enligt lag. Det blir möten med henne och företagshälsovården. Så till slut är det chefens problem och kollegan. Det kommer ta lite tid. Men så länge ni väljer att låta henne hållas så tar det inte slut.
Svar på tråden Vad gör ni åt skiftbytesmissbrukare på jobbet?