Inlägg från: Bondbönan |Visa alla inlägg
  • Bondbönan

Vad gör ni åt skiftbytesmissbrukare på jobbet?

Prata med din chef, denne kanske tror att ni båda vill byta och är inte medveten om att det ställer till med besvär för dig. Ring imorgon och berätta också om att din semester blev förstörd eftersom du inte kunde åka på din resa. 

Sedan kan man inte tvinga in någon bara sådär som de gjorde nu, du har rätt till full övertidsersättning om du blir tvångsinkallad, så lär dig att säga nej. 

Ett tips bara, jag hade en arbetskamrat som alltid sjukskrev sig på sina helgpass och jag hade inte alls någon lust att jobba dubbelpass, så jag stängde sonika av mobilen på fredagseftermiddagen så de inte kunde kalla in mig till morgonpasset. Då  vart den mjäkiga chefen tvungen att ta itu med hennes konstanta sjukskrivningar. Folk i regel bör lära sig att det finns en avstängningsknapp på den mackapären, använd den. Om du har en telefon med två simkort, så ha ett nödnummer för släkt och vänner som alltid är på, men lämna inte ut det till henne eller jobbet. 

• Bondbönan
    Tjej35 skrev 2018-08-08 20:57:13 följande:

ja jag får försöka dissa henne samtal när hon kan ringa hem till mig innan jobbet börjat eller när hon ringer 2 timmar före innan hon ska vara på jobbet. Så brukar tänka varje gång det är halv dags skift och jag har förmiddag att hon snart ringer hon för jag är van vid att hon ska göra det. Eller om jag råkar se henne på mataffären samtidigt så kommer hon fram och frågar ska vi byta skift. Jag vet inte vilka tider hon handlar men händer då och då jag ser henne där.

Kommer hon fram till dig i mataffären, så säg: "Den diskussionen kan vi ta på jobbet under arbetstid, jag är ledig nu." Vänd dig om och gå därifrån.

Sedan när ni är på jobbet och hon kommer, spela in samtalet och säg "Nej, jag vill inte byta till ditt skift torsdagen den 12:e. Och om du sjukanmäler dig kommer jag berätta för chefen att du inte alls är sjuk. Jag är trött på att tvingas till att ta dina pass, speciellt som du inte återbördar den tjänsten när jag behöver vara ledig. Vill du hädanefter byta pass, fråga någon annan."

Ibland måste man sträcka på sig för sin egen skull och det är inte olagligt att spela in samtal man själv deltar i. 
Svar på tråden Vad gör ni åt skiftbytesmissbrukare på jobbet?