• Anonym (Ts)

Får jag byta namn på barnet?

Barnet har samma efternamn som mig, Andersson, och vi har gemensam vårdnad. Om jag byter till ett gammalt släktnamn (Björk), får jag byta på barnet också då? Eller måste pappan godkänna? Och vad händer om han inte gör det? Kommer barnet isf fortsätta heta Andersson fast jag heter Björk? Eller får jag inte byta?

Pappan heter Persson i efternamn om det spelar roll.

• Svar på tråden Får jag byta namn på barnet?
  • Anonym (Sara)

Jag kan bekräfta att om barnet bär pappans namn så räcker inte ensam vårdnad för att göra namnbyte, då får barnet vackert vänta tills den fyller 18. 

• Anonym (men)
    Anonym (Sara) skrev 2018-11-15 22:32:17 följande:

Jag kan bekräfta att om barnet bär pappans namn så räcker inte ensam vårdnad för att göra namnbyte, då får barnet vackert vänta tills den fyller 18. 

Men nu bär ju barnet mammans namn.
  • Anonym (K)

Jag hade min pappas efternamn och min mamma har haft ensam vårdnad. Jag bytte efternamn innan jag var 18 år, utan några samtycken från honom.
  • Drottningen1970
    Bestemor skrev 2018-11-15 22:17:47 följande:

När ändrades den lagen? När jag tog ett släktnamn behövdes inget godkännande av pappan till min dotter. Detta var 1991, jag hade ensam vårdnad.

Di menar att du bestämde namnet i samband med att barnet föddes eller att du/ni senare ångrade er och ville ändra namnet.?
  • Drottningen1970
    mammatill6 skrev 2018-11-15 22:27:24 följande:

Men hade barnet pappans namn då? För då måste ju han godkänna.

Pappans namn var ett mellannamn som jag ville ta bort.
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:12:40 följande:

Hur menar du?

Jag var i kontakt med skatteverket när jag ville byta på barnet men fick veta att antingen måste pappa ge medgivande eller så var jah tvungen att ansöka om byte via dom även fast jag är ensam vårdnadshavare. Jag var övertygad om att nån missförstått nåt, så jag undersökte saken vidare och har fått resignera.

Ja, alltså 34 paragrafen är väl bara tillämplig om barnet har den andre förälderns namn? Med andre föräldern menar jag den som inte har vårdnad. Om barnet har samma efternamn som den som är vårdnadshavare (eller ett helt annat efternamn) finns inget krav på samtycke. Krav på samtycke framgår i alla fall inte av 34 paragrafen.
  • Bestemor

Jag har 2 barn. Olika pappor. Min son fick själv skriva på att han ville byta till det namnet.

Jag hette Johansson, pojkens pappa också. Så det var ingen självklarhet vilken johansson sonen fått enligt folkbokföringen.

Sen spelade det ingen roll. Han var 13 år och få avgjorde han själv och fick skriva på.
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:43:46 följande:

Mellannamn är ju en typ av efternamn, så då hade ju ditt barn den andre förälderns namn (och faller inom 34 paragrafen).

Nu spelar ju det iofs ingen roll för ts eftersom hon har gemensam vårdnad och samtycke krävs vid alla namnändringar.
  • Anonym (men)
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:43:46 följande:
    Det har ju ingenting med TS frågeställning att göra och är en helt annan sak.
  • Bestemor
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:41:47 följande:

Di menar att du bestämde namnet i samband med att barnet föddes eller att du/ni senare ångrade er och ville ändra namnet.?

Jag hette var ogift och hette Johansson när dottern föddes och hon fick Johasson. Drygt 6 år sedan tog jag min farmors flicknamn och vi har det efternamnet fortfarande.
Svar på tråden Får jag byta namn på barnet?