• Limeblad

Får jag byta namn på barnet?

Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:03:22 följande:

34 § Om ett barn bär någon av föräldrarnas efternamn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för att barnet ska få byta efternamn att föräldern har samtyckt till bytet eller att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.

För att ett barn ska få byta efternamn enligt 11 § krävs att den eller de vars namn ska förvärvas har samtyckt till bytet och att en domstol har förklarat att bytet är förenligt med barnets bästa.

Betyder inte första stycket att andre förälderns samtycke bara behövs om barnet hade hetat Persson (om mamman haft ensam vårdnad)?
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:12:40 följande:

Hur menar du?

Jag var i kontakt med skatteverket när jag ville byta på barnet men fick veta att antingen måste pappa ge medgivande eller så var jah tvungen att ansöka om byte via dom även fast jag är ensam vårdnadshavare. Jag var övertygad om att nån missförstått nåt, så jag undersökte saken vidare och har fått resignera.

Ja, alltså 34 paragrafen är väl bara tillämplig om barnet har den andre förälderns namn? Med andre föräldern menar jag den som inte har vårdnad. Om barnet har samma efternamn som den som är vårdnadshavare (eller ett helt annat efternamn) finns inget krav på samtycke. Krav på samtycke framgår i alla fall inte av 34 paragrafen.
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2018-11-15 22:43:46 följande:

Pappans namn var ett mellannamn som jag ville ta bort.

Mellannamn är ju en typ av efternamn, så då hade ju ditt barn den andre förälderns namn (och faller inom 34 paragrafen).

Nu spelar ju det iofs ingen roll för ts eftersom hon har gemensam vårdnad och samtycke krävs vid alla namnändringar.
Svar på tråden Får jag byta namn på barnet?