• Anonym 67

Missed abortion - cytotec, era erfarenheter?

Jag fick konstaterat en missed abortion 12/6 av läkare, skulle varit i vecka 10+3 men foster/hinnsäck visade inte mer än 6+6.

Jag fick en tablett på sjukhuset för att starta igång missfallet, 26h efter första tabletten förde jag upp 4 st cytotec, 10.00. Efter 3,5 h drog det igång och höll i sig med sammandragningar under 4h där jag var 15-20 min var tvungen att sitta på toa och tömma ut allt, stora klumpar men inte direkt någon stark smärta förrän vid 23-tiden på kvällen. Dagen efter blödde jag inte direkt men fick värre smärta så fick ta morfintablett.

Dag 3 efter lite lätt "motion" drog det igång igen med massa klumpar men dag 4-9 har jag bara haft bruna "blödningar" som på sista mensdagen, sen kom både kraftigare molsmärta och kraftigare mens blödningar som nu har hållit på 1 vecka!! Totalt är det 17 dagar sen cytotec behandlingen - ni som har erfarenhet av detta hur länge höll det på??

Jag känner att blödandet och smärtan hämmar mig i att fortsätta med mitt vanliga liv, jag kan inte träna, jag har ingen ork att ens promenera med tanke på värken och vill bara att det här ska vara över så jag kan fortsätta med mitt liv och vi kan börja försöka bli gravida igen, känns som att allt bara står på paus och jag har egentligen sörjt färdigt mentalt och vill bara att detta ska vara över nu! Hur länge höll det på för er? Och blev ni gravida snabbt igen?

• Svar på tråden Missed abortion - cytotec, era erfarenheter?
  • Anonym (Tjej)

Jag fick ingen avstanningstablett för det var ju redan dött. Var då i v12 men det hade dött i v6.

Fick cytotec men inget hände. Fick en omgång till några timmar senare och då kom det igång lite blödande. Efter ca 1h så kom en klump ut som läkaren kollade på och det var hela fostret och allt. Efter det blödde jag som mens typ i 8-10 dagar.

Blev gravid igen nästa gång jag hade sex, ca 2 mån efter. Tror det är lättare att bli det efter ett ma. Då gick det vägen.

• Anonym (Johanna)

Jag råkade ut för ett MA i v 10+5, man fann inget foster och hinnsäcken mättes till v 5+5. Fick med mig Cytotec hem, den formen som ska intas oralt, och gjorde själva aborten dagen efter.

Det tog sex timmar från att jag tagit tabletterna till att resterna kom ut. I en timme satt jag på toa med huvudet mellan knäna (för att inte svimma av smärtan) och allt bara rann ut automatiskt. Jag kände hur det kom ut en stor klump och fattade att det var resterna av graviditeten, efter det så avtog smärtan och sammandragningarna och jag kunde gå och lägga mig igen.

Jag minns inte exakt hur länge jag blödde/hade avslag efteråt men det var åtminstone längre än en vanlig mens.

Jag hade återbesök på gyn efter en eller två veckor, då kollade man så att allt hade kommit ut och ingen infektion hade uppstått. Fick du ingen sån tid?

Detta var i juli förra året. Vi väntade en menscykel innan vi försökte igen och i oktober blev jag gravid och har nu bf på lördag :)

• Anonym (Johanna)

Jag kollade min mensapp nu och den första mensen efter missfallet var ovanligt lång. Den varade i nio dagar men jag blödde inte särskilt mycket.

Tyvärr hade jag inte skrivit in hur länge jag blödde efter cytotec-behandlingen.

• babytjejen

Ja fick ett MA I april iår. Skulle varit i v 8-9 men tre avstannat i v 6...fick cytotec o hade ett väldigt skonsam o lugnt förlopp. Tog två omgångar av cytotec samt smärtstillande i förebyggande syfte så kände ingen smärta. Blödde va 5-6 dagar o hade nästa äl ca en månad efter cytotecbehandlingen...är nu inne på tredje försöket sedan dess,har nyss haft äl som varit konstig..positivt på ältest i måndags men ingen tempökning förren igår så vet inte direkt om jag haft äl denna cykeln...

• Anonym 67
    Anonym (Johanna) skrev 2018-07-01 07:16:20 följande:

Jag råkade ut för ett MA i v 10+5, man fann inget foster och hinnsäcken mättes till v 5+5. Fick med mig Cytotec hem, den formen som ska intas oralt, och gjorde själva aborten dagen efter.

Det tog sex timmar från att jag tagit tabletterna till att resterna kom ut. I en timme satt jag på toa med huvudet mellan knäna (för att inte svimma av smärtan) och allt bara rann ut automatiskt. Jag kände hur det kom ut en stor klump och fattade att det var resterna av graviditeten, efter det så avtog smärtan och sammandragningarna och jag kunde gå och lägga mig igen.

Jag minns inte exakt hur länge jag blödde/hade avslag efteråt men det var åtminstone längre än en vanlig mens.

Jag hade återbesök på gyn efter en eller två veckor, då kollade man så att allt hade kommit ut och ingen infektion hade uppstått. Fick du ingen sån tid?

Detta var i juli förra året. Vi väntade en menscykel innan vi försökte igen och i oktober blev jag gravid och har nu bf på lördag :)

TACK för att du delar med dig, jag har återbesök 10 juli så 4 veckor efter. Så får väl verkligen hoppas att allt är borta med tanke på hur mycket jag blöder...

Vad härligt för dig, önskar stort lycka till med förlossning och bebis :)
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-07-01 00:53:36 följande:

Jag fick ingen avstanningstablett för det var ju redan dött. Var då i v12 men det hade dött i v6.

Fick cytotec men inget hände. Fick en omgång till några timmar senare och då kom det igång lite blödande. Efter ca 1h så kom en klump ut som läkaren kollade på och det var hela fostret och allt. Efter det blödde jag som mens typ i 8-10 dagar.

Blev gravid igen nästa gång jag hade sex, ca 2 mån efter. Tror det är lättare att bli det efter ett ma. Då gick det vägen.

Det finns ingen tablett som dödar fostret. Det är en vanlig missuppfattning. Man får mifegyn innan cytotec för att mjuka upp livmoderhalsen. Inget annat.
  • T90

Fick ma i oktober förra året. Fick cytotec på morgonen och åkte hem efter lunch. Blödde sen i 17 dagar. Blev gravid 6 månader efter det.

• Anonym 67
    Anonym (Johanna) skrev 2018-07-01 07:18:14 följande:

Jag kollade min mensapp nu och den första mensen efter missfallet var ovanligt lång. Den varade i nio dagar men jag blödde inte särskilt mycket.

Tyvärr hade jag inte skrivit in hur länge jag blödde efter cytotec-behandlingen.

Tack för svar, har skrivit in allt i min app så får fråga läkaren när jag träffar henne om en vecka, hoppas innerligt att det slutat blöda då..
  • Anonym 67
    T90 skrev 2018-07-01 14:40:48 följande:

Fick ma i oktober förra året. Fick cytotec på morgonen och åkte hem efter lunch. Blödde sen i 17 dagar. Blev gravid 6 månader efter det.

OK - är inne på dag 18 idag, hoppas det slutar snart!! Tack för svar :)
  • Anonym 67

Vill tillägga att det inte är helt normalt att blöda så mycket och länge, läkaren såg att det låg vävnads-rester kvar i livmodern som inte kommit ut (4 veckor efter cytotec)

Hon ville ge fler cytotec, jag vägrade utan krävde att bli inbokad på skrapning. Hade jag vetat vad cytotec skulle innebära från början hade jag ALDRIG tagit dem. Fick en tid för skrapning om en vecka vilket var tidigaste tiden (helt sjukt det också, har gått i 4 veckor redan och sen finns inga tider att få)

Läkaren frågade mig varför jag inte sökt tidigare, hade gjort det men fanns inga läkartider - hon frågade också varför jag inte sökte akut på gyn-akuten på Sahlgrenska om jag nu hade haft ont och blödde så mycket. Svarade att jag inte hade blivit insläppt där om jag inte höll på att dö av smärta och har hög feber, jag var där i samband med mitt missfall innan det konstaterades och fick till svar att "du kommer aldrig komma in till läkaren, du är inte prioriterad, det spelar ingen roll hur länge du sitter här." utan att ha sett något på ett ultraljud sa barnmorskan där till mig att det är något som vi kallar för ofostrig graviditet, skickade hem en lapp med" blödning under tidig graviditet. Den infon jag gett henne var att barnmorskan som gjorde ultraljudet hade sett en skugga men inget hjärtljud i v10, jag hade lite mens liknande smärta och hade fått två små bruna koaguleringar på morgonen.

Sjukvården för kvinnor i Göteborg är fan under all kritik, inte mött en enda vettig person som har tagit hand om mig på ett korrekt sätt kring detta missfall, vågar knappt tänka tanken på att bli gravid igen när vården är så dålig.

• LillaMy08

Jag var också med om ett MA i v. 13, fostrena hade dött i v. 10. Jag tog cytotec och försökte motionera, då jag fick det som råd eftersom det kan hjälpa att sätta igång det. Först nästa dag satte det igång på riktigt, och jag hade både väldigt ont och blödde mycket i en vecka. Då hade jag varit i kontakt med vården flera gånger på grund av smärtan men jag fick till svar att det kommer göra ont tills allt är ute. Men efter en vecka slutade smärtorna, dock blödde jag ganska mycket i totalt 2 veckor och sedan hade jag små blödningar/flytningar fram till min nästa mens som också var mycket kraftigare än vad den annars brukar. Efter det slutade jag blöda helt. Så jac blödde nog i en månad nästan.

Men jag kommer aldrig att göra en cytotec-behandling igen, jag kommer kräva skrapning. Jag reagerade så sjukt dåligt på tabletterna och kräktes var 10e minut i ett dygn. Jag svimmade tillslut av vätskebrist och att kroppen helt enkelt inte orkade, åkte in på akuten och fick kraftig medicinering mot illamående så att det slutade samt vätska.

Rekommemderar att OM ni gör en cytotec-behandling, var inte ensamma hemma när ni gör den!

• Anonym (10 veckor)

Vad olika råd det verkar vara som gäller. Jag fick ett ma förra året. Blödde i över 10 veckor efteråt och fick hela tiden höra att det inte var något konstigt med långdragen blödning. Strax efter 10 veckor fick jag dock en infektion i livmodern. Blev jättesjuk och lades in på sjukhus. Blev gravid igen ca 7-8 månader efter cytotec-behandlingen.

• sussovich

Jag påbörjade min behandling igår.. Hade haft bruna flytningar i 5dagar och fick typ en hållkänsla i högersidan som höll i sig heladagen på tisdags så sökte mig till gynakuten, där upptäcktes det ett MA. Jag va i 8+4 Och hon så att fostersäcken utan foster va i ca 7+1.. Det va verkligen ett slag i hjärtat på mig, fy fan... Men nu är jag igång och gjorde behandlingen igår. Mycket klumpar, sammandragningar och smärta. Idag änsålänge, lite blödningar och smärta ibland.

Hoppas på att inte behöva vara med om detta igen!

Vi tänkte vänta 2st menstrationer innan vi försöker igen och hoppas på att det tar sig fort igen då <3.

• Anonym 67
    Glädje5 skrev 2018-07-24 08:10:32 följande:

Har ni haft graviditetssymtom hela tiden fast fostret var dött?

Jag hade fortfarande gravid symptom men de hade avtagit lite, var dock illamående, klarade inte starka lukter och hade lite molvärk, enda som jag märkte var att brösten inte ömmade lika starkt.
  • Anonym 67
    Anonym (10 veckor) skrev 2018-07-23 21:27:23 följande:

Vad olika råd det verkar vara som gäller. Jag fick ett ma förra året. Blödde i över 10 veckor efteråt och fick hela tiden höra att det inte var något konstigt med långdragen blödning. Strax efter 10 veckor fick jag dock en infektion i livmodern. Blev jättesjuk och lades in på sjukhus. Blev gravid igen ca 7-8 månader efter cytotec-behandlingen.

Verkligen!! Jag fick höra när jag var inne på gyn akuten på Sahlgrenska efter 4 veckors blödande att man bör ha en efterkoll 10-12 dagar efter cytotec behandling när man har ett MA eftersom kroppen haft svårt att ta hand om det själv från start. 4 veckor är för lång tid. Jag hade tur som inte råkade ut för någon infektion utan de genomförde skrapning på mig 5 veckor efter cytotec-behandlingen och 6 dagar efter den blöder jag inte längre! Känns som att jag äntligen ska få tillbaka min kropp...
  • Anonym 67
    sussovich skrev 2018-07-26 09:00:43 följande:

Jag påbörjade min behandling igår.. Hade haft bruna flytningar i 5dagar och fick typ en hållkänsla i högersidan som höll i sig heladagen på tisdags så sökte mig till gynakuten, där upptäcktes det ett MA. Jag va i 8+4 Och hon så att fostersäcken utan foster va i ca 7+1.. Det va verkligen ett slag i hjärtat på mig, fy fan... Men nu är jag igång och gjorde behandlingen igår. Mycket klumpar, sammandragningar och smärta. Idag änsålänge, lite blödningar och smärta ibland.

Hoppas på att inte behöva vara med om detta igen!

Vi tänkte vänta 2st menstrationer innan vi försöker igen och hoppas på att det tar sig fort igen då <3.

Vet precis känslan... Man blir helt tom! Hoppas cytotec fungerar bra för dig, rekommenderar att kolla upp så det inte finns rester kvar i livmodern om du fortsätter blöda.. Jag blödde massor I 4 veckor innan min efterkontroll och då konstaterades rester.

Gyn akuten Sahlgrenska sa till mig att man bör ha en efterkoll 10-12 dagar efter cytotec behandling när man har ett MA eftersom kroppen haft svårt att ta hand om det själv från start. Blev skrapning på mig 5 veckor efter cytotec-behandlingen och 6 dagar efter den blöder jag inte längre! Känns som att jag äntligen ska få tillbaka min kropp... Lycka till!
  • sussovich
    Anonym 67 skrev 2018-07-27 00:31:19 följande:

Vet precis känslan... Man blir helt tom! Hoppas cytotec fungerar bra för dig, rekommenderar att kolla upp så det inte finns rester kvar i livmodern om du fortsätter blöda.. Jag blödde massor I 4 veckor innan min efterkontroll och då konstaterades rester.

Gyn akuten Sahlgrenska sa till mig att man bör ha en efterkoll 10-12 dagar efter cytotec behandling när man har ett MA eftersom kroppen haft svårt att ta hand om det själv från start. Blev skrapning på mig 5 veckor efter cytotec-behandlingen och 6 dagar efter den blöder jag inte längre! Känns som att jag äntligen ska få tillbaka min kropp... Lycka till!

Ja känslan av tom het och blev nog väldigt chockad över detta... mått så dåligt ett par dagar, får se hur jag mår idag vaknade precis och änsålänge åt rätt håll. Har ljusa slemmiga blödningar kvar och varit så sen igår.

Ska på återbesök den 7/8 Och hoppas innerligt att jag slipper en skrapning, hoppas att allt har gått ut redan och nu är bara efter blödningar o det sista sista som ska ut typ.

Usch förstår det, hoppas allt går bra för er nu och ni slipper detta igen <3
Svar på tråden Missed abortion - cytotec, era erfarenheter?