• Mini2015

Hur kommer vi framåt med vår treåring?

Vår son fyller snart tre år och är oerhört krävande. Det är på en sådan nivå att omgivningen reagerar (förskola, vänner och dläktingar), alltså inte sådant trots som hans vänner och familjemedlemmar i samma ålder går igenom. Han har ingen som helst respekt för oss föräldrar och lyssnar inte på vad vi säger i något läge alls utan gör direkt precis tvärt emot vad vi säger till honom. När vi säger till honom eller blir arga så skrattar han. Om vi lyfter bort honom eller tar ifrån honom saker så skriker han och sparkar. Han kastar saker omkring sig hela tiden och tar allt som han vet att han inte får röra. Han klättrar upp på saker, välter inredning (t ex TV) och medan vi räddar TV:n springer han vidare och tar sönder nästa grej. Han kastar mat vid matbordet och kissar på sig direkt, medvetet, när vi tar av honom blöjan och på med kalsonger för ?potträning? och sedan skrattar han åt det (han kissar på pottan på föris men vägrar hemma). Får han inte som han vill skriker han primalvrål och får utbrott. Han lyssnar inte alls när vi pratar med honom och försöker förklara utan skakar på huvudet och försöker springa/krypa/åla sig iväg och skriker ?nej? så det slutar alltid med att vi blir arga och att han får hysteriska utbrott. Att han får plocka eller torka upp efter sig hjälper bara för stunden, nästa dag är det likadant igen. Han vägrar också att testa nya saker här hemma, som t ex att cykla på sin trehjuling eller åka på sin Bobbycar, han surar bara ihop när vi försöker visa hur man trampar eller puttar sig framåt med benen och vägrar försöka. Samma sak gäller med vad än vi ska visa eller försklara, t ex pottan. På förskolan säger de att han har samma beteende men att han försöker när de säger till honom, till skillnad från med oss.

Hans vänner kan ha det här beteendet delar av dagen eller i perioder men för vår kille har detta pågått konstant, varje minut, varje dag i ett år nu - sedan han började förskolan för över ett år sedan och förmodligen såg hur de andra barnen betedde sig (innan det var han en ängel på alla sätt). Han är väldigt smart och vet egentligen hur han ska göra, på förskolan är han en ängel och världens föredöme enligt personalen. Han lyssnar och gör precis dom han blir tillsagd, äter fint, går på pottan osv. tills dess att jag kommer och ska hämta honom, då blir han som förbytt och jag får bära ut en hysteriskt skrikandes och sparkandes unge, efter 15-30 minuters lirkande för att han ska följa med frivilligt, och personalen säger att de är chockade, att det inte är samma barn som de känner osv.

Här hemma har vi testat allt och vi går snart in i väggen, vi orkar helt enkelt inte bråka längre om precis ALLT varje sekund, varje minut. Han har dessutom en fyra månaders lillebror nu som inte får sova på dagarna på grund av storebrors utbrott/kastande/skrikande/smällande. BVC säger att han är mogen och stor nog för att sluta med blöjor nu men vi kommer ingen vart med någonting här hemma på grund av hans ?fas?.

Vi är konsekventa, bestämda, vi visar och förklarar innan, vi ger mycket beröm och det blir konsekvenser av hans negativa beteende, vi blir tillslut arga och ledsna, han får sitta på sitt rum när han skriker och vrålar och så vidare. Det känns verkligen som om vi försökt med ALLT men inget blir bättre mer än för stunden.

Är det någon som har en universallösning på lut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-21 10:15
    Måste lägga till att han är väldigt smart och vi kan sitta och ha långa konversationer om saker på ett lugnt och sansat sätt där han är väldigt förståndig osv. Han visar mycket känslor, kan sitta och gråta till Pippi Långstrump när Pippi är ensam osv.

• Svar på tråden Hur kommer vi framåt med vår treåring?
  • Mini2015
    sextiotalist skrev 2018-05-23 09:03:11 följande:

Det var väl inte så många bråk, men det var kanske en bra dag.

Detta med att springa, vi hade tur, vi hade en bra väg hem och sambon, som hämtade sonen, hämtade honom i vagnen och då var det rally hem (förstår att det inte går med en nyfödd hemma). Vi hade sele på sonen och alltid vagn i stan eller där det var bilar, mycket för att han hatade att hålla handen. Men vi bodde rätt bra, så det var lite bilar så hemmavid kunde han springa fritt (som jag skrev förut, så var det mycket promenader i skog).

Det jag inte gillade, var att du sa till honom att gå upp på sitt rum tills han blev glad och snäll igen. För mig är det inte alls rätt, att lära barnet att dra sig undan när man är på dåligt humör är inte fel, men jag hade nog sagt "nu är vi ifrån varandra, tills vi båda är på bättre humör, så slipper vi bråka"

Men jag gillar inte att barn ska vara snälla för att göra sina föräldrar nöjda

Det var de stora bråken som jag valde att strida med, i övrigt gör han inte alls som man säger till honom men man kan ju inte bråka om allt. Men det betyder inte att det fungerar bra i övrigt.

Jag håller inte med dig, tycker absolut att barn ska lära sig att vara snälla mot andra, både föräldrar och kompisar och djur. Man slåss inte, man skriker inte och kastar inte saker. Däremot behöver man inte ha samma åsikter om allt men det är inte samma sak och det pratar vi om - hur han känner och vad han vill och hur jag känner och vad jag vill. Han förstår inte vad ?bättre humör? innebär, däremot vet han vad glad och ledsen och arg innebär så det är de termerna vi använder.
  • LFF
    Mini2015 skrev 2018-05-23 10:47:34 följande:
    Har inte känt mig bekväm med sele, det känns så fel att koppla ett barn, men det får väl bli så då. Jag kommer dock skämmas ögonen ur mig.
    Vad är bäst: Att du "skäms" för att du ser till att ditt barn är säkert och att ni får en hyfsat trevlig promenad eller att han riskerar att bli påkörd och det skapas massvis med konflikter er emellan?

Och om någon skulle kommentera så är det bara att svara "Jag har honom hellre så här än att han blir påkörd då han inte lyssnar!"
  • Mini2015
    Poppy75 skrev 2018-05-23 10:48:34 följande:

Tre bråk på en dag med en treåring är inte särskilt mycket tycker jag.

Jag fick öva länge med mina killar innan de kunde gå själva i trafiken. När vi var nära trafik fick de hålla mig i handen eller så höll jag ett stadigt tag om kläderna så att de inte kunde springa iväg. Det var bara när vi var långt från en väg som jag vågade släppa dem i början. Sen var det bara när de var pigga på väg till föras som det fungerade att gå alls i den åldern. På väg hem när de var trötta blev kaos så då var det bättre med vagn. 

Jag tror att man får välja sina strider till det som är nödvändigt men också undvika strider som man inte kan vinna. Man ska aldrig bråka om mat och potträning. Risken är för stor att det blir en maktkamp som bara triggar en vägran hos barnet. Jag har själv minnen från barndomen där jag sitter vrålhungrig vid bordet men vägrar äta bara för att min mamma har sagt till mig att jag ska. 

Mina killar fyllde fyra för ett par månader sedan och jag tycker att det har lättat betydligt nu. Vissa barn är mer följsamma och lättledda än andra och en del är mer viljestarka. Jag försöker tänka att det är en bra egenskap att vara viljestark och jag vet vilka de har fått det ifrån. 

Jag kanske är otydlig men tre bråk är alltså det jag valt att strida om,det betyder inte att han gör som vi säger resten av tiden, men som du precis skriver så får man välja dina strider.

Vi har övat trafikvett sedan han kunnat gå själv. Innan han började förskolan var det inget problem, då funkade det jättebra och han stannade själv vid gator osv.

Härligt att det funkade för dig att hålla ditt barn i handen eller kläderna så att de inte springer iväg, det hade varit underbart om det hade funkat för oss. Mitt barn lägger sig ner på gatan och får ett hysteriskt utbrott, slår mig och skriker primalvrål om jag håller honom så. Sedan skriker/gråter han tills han kräks eller sliter sig och springer ut i trafiken.

Vi har inte bråkat om mat och potträning, det har jag inte skrivit i något inlägg. HAN bråkar däremot vid matbordet och kastar maten omkring sig. Och BVC tycker att han ska sluta med blöjor men i och med att han kissar ner sig hela tiden och fullkomligt struntar i att han både är nerkissad och nerbajsad så har vi inte försökt fler gånger.

Får hoppas att han också lugnar ner sig snart då, problemet är att vi inte orkar hålla på så här mycket längre.
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 10:58:44 följande:
    Det var de stora bråken som jag valde att strida med, i övrigt gör han inte alls som man säger till honom men man kan ju inte bråka om allt. Men det betyder inte att det fungerar bra i övrigt.

Jag håller inte med dig, tycker absolut att barn ska lära sig att vara snälla mot andra, både föräldrar och kompisar och djur. Man slåss inte, man skriker inte och kastar inte saker. Däremot behöver man inte ha samma åsikter om allt men det är inte samma sak och det pratar vi om - hur han känner och vad han vill och hur jag känner och vad jag vill. Han förstår inte vad ?bättre humör? innebär, däremot vet han vad glad och ledsen och arg innebär så det är de termerna vi använder.
    Man ska vara juste och trevlig, men inte ta skit, snälla personer tar ofta alltför mycket skit.
    Att inte slåss, skrika och kasta saker har inget med snällhet att göra. Det har med att man lär sig att bete sig vettigt.

• Mini2015
    sextiotalist skrev 2018-05-23 11:18:22 följande:

Man ska vara juste och trevlig, men inte ta skit, snälla personer tar ofta alltför mycket skit.

Att inte slåss, skrika och kasta saker har inget med snällhet att göra. Det har med att man lär sig att bete sig vettigt.

Ja, men min son förstår inte vad ?bete sig vettigt? innebär heller, därför anpassar vi oss till hans nivå och använder termen ?snäll? just nu, precis som pedagogerna på förskolan.
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 11:22:12 följande:
    Ja, men min son förstår inte vad ?bete sig vettigt? innebär heller, därför anpassar vi oss till hans nivå och använder termen ?snäll? just nu, precis som pedagogerna på förskolan.
    Man säger, inte slåss (men troligen når man inte fram till en 3-åring som jagat upp sig till max).
    Men vet du, är din kille så smart som jag misstänker, så förstår han mer än vad du anar.
    Vi har t.ex alltid använt vuxenspråk när vi pratat med vår son, oavsett ålder.
    Ordet snäll har varit bannlyst hos oss.
  • Poppy75
    Mini2015 skrev 2018-05-23 11:10:42 följande:
    Jag kanske är otydlig men tre bråk är alltså det jag valt att strida om,det betyder inte att han gör som vi säger resten av tiden, men som du precis skriver så får man välja dina strider.

Vi har övat trafikvett sedan han kunnat gå själv. Innan han började förskolan var det inget problem, då funkade det jättebra och han stannade själv vid gator osv.

Härligt att det funkade för dig att hålla ditt barn i handen eller kläderna så att de inte springer iväg, det hade varit underbart om det hade funkat för oss. Mitt barn lägger sig ner på gatan och får ett hysteriskt utbrott, slår mig och skriker primalvrål om jag håller honom så. Sedan skriker/gråter han tills han kräks eller sliter sig och springer ut i trafiken.

Vi har inte bråkat om mat och potträning, det har jag inte skrivit i något inlägg. HAN bråkar däremot vid matbordet och kastar maten omkring sig. Och BVC tycker att han ska sluta med blöjor men i och med att han kissar ner sig hela tiden och fullkomligt struntar i att han både är nerkissad och nerbajsad så har vi inte försökt fler gånger.

Får hoppas att han också lugnar ner sig snart då, problemet är att vi inte orkar hålla på så här mycket längre.
    Ledsen om du kände dig kritiserad, det var verkligen inte menat så. När våra var tre kändes det som att vi höll på att falla samman, då hade vi kämpat så länge och var heltrötta och tvivlade på oss själva. "Alla andra" hade ju så lugna barn. 

Jag tycker ni ska göra det som fungerar för er. Funkar det inte att gå så ta vagnen, eller testa sele som någon sa. Strunta i vad Bvc säger om potträning. Vi har haft jätteproblem med våran ena, för den andra har det fungerat hur bra som helst. De är tvillingar så lika gamla och vi har gjort lika med båda men de är ju olika. Rådet vi har fått hos Bvc och barnläkare är att backa och försöka igen efter några månader.
    Sen tycker jag att tre bråk på en dag inte är så mycket även om man bara bråkar om det som är absolut nödvändigt. 
    När våra var tre bråkade vi oftast minst en gång på morgonen, alltid vid hämtning, ofta när vi skulle gå in hemma och i princip alltid innan läggning. Ofta var det minst ett bråk om att man inte får slåss per dag också. 

Nu när våra är fyra så berättar de mer om vad som händer på förskolan och nu inser vi att "alla andra" barn inte alls är så lugna som vi trott. Det är inte så att allt flyter på smärtfritt nu men det är ändå otroligt mycket lättare. 
  • Poppy75
    sextiotalist skrev 2018-05-23 11:26:34 följande:
    Man säger, inte slåss (men troligen når man inte fram till en 3-åring som jagat upp sig till max).
    Men vet du, är din kille så smart som jag misstänker, så förstår han mer än vad du anar.
    Vi har t.ex alltid använt vuxenspråk när vi pratat med vår son, oavsett ålder.
    Ordet snäll har varit bannlyst hos oss.
    Att vara snäll är en oerhört fin egenskap. Det är inte detsamma som att vara mesig. Jag kan rekommendera "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn
  • sextiotalist
    Poppy75 skrev 2018-05-23 12:08:40 följande:
    Att vara snäll är en oerhört fin egenskap. Det är inte detsamma som att vara mesig. Jag kan rekommendera "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn
    Det sägs så ja, men jag har inga positiva vibbar när det gäller att vara snäll. Så jag använder inte det ordet alls (ja, jag känner till boken)
    Jag fick arbeta många år för att sluta vara snäll (och jag var ändå inte en mes).
  • orättvist

Har inte läst alla svar supernoga men såg att du redan fått många tips, testat det mesta och ska gå föräldrautbildning till hösten. Förstår att det är galet frustrerande, för alla i familjen.

Ett par tankar slog mig:

Dels så skriver du att problemen uppstod när barnet började på förskolan. Såg att du fått flera tips om att han ska få göra av med energi genom mycket fysisk aktivitet, men tänk om det är så att han egentligen behöver raka motsatsen?

Min treåring blir trotsig, får helvilda humörsvängningar, gör en massa hyss osv när hen är överstimulerad eller övertrött. Då hjälper det med ett par dagar med mer sömn - tidigare läggning/middagsvila/längre tupplur på dagen. Det är svårt som sjutton att få hen att sova när hen är sådär för hen vill absolut inte vila, men får vi till någon timmes extra sömn per dygn blir livet mycket lättare och trevligare för oss alla igen. Din son kanske också behöver mer tid för återhämtning och för att hantera alla intryck på förskolan? 12-13 timmar var optimalt för barn i treårsåldern enligt en studie genomförd i ett sömnlabb i USA (sen är det ju såklart väldigt individuellt men kan ju vara bra att känna till som riktlinje). Vi har svårt att få vårt barn att sova mer än ca 10 timmar - speciellt nu när det är så ljust! - men får vi inte in mer sömn under dagen orkar hen som sagt inte riktigt med livet och sina egna känslor sen.

Det andra jag tänkte på är att det låter som att ni har hamnat i en ond spiral. Lättare sagt än gjort att bryta en sådan men här är ett par förslag.

Om det har blivit en del av vardagsrutinen att bråka: försök byta rutiner i ett par dagar och se om det kan göra att ni kommer ur spiralen av ständiga gräl. T.ex. om det alltid blir bråk vid måltiderna: utnyttja det fina vädret och gå ut och ät. När barnet kastar mat säger ni inget, alternativt försöker avleda genom att typ säga "å. vilken bra idé att kasta lite mat till fåglarna! Här, ta den här brödkanten så kastar vi tillsammans." Dvs försök komma ur vanan av att jämt bråka.

Och skriv upp alla konflikter ni har. Dela in dem i tre kategorier: 1. sådant som innebär risk för skador (som att springa ut på en trafikerad väg, slåss) - här säger ni bestämt nej. Ingen diskussion, bara nej. 2. sånt ni inte vill ska ske (vanlig vett och etikett tror jag att du kallar det i någon kommentar), som att förstöra möbler, kasta mat osv. Skippa kanske dessa konflikter i ett par dagar och börja sedan om på ny kula. Försök gärna engagera barnet i lösningar på detta vid något tillfälle då alla är på bra humör, hjälps åt att hitta sätt för honom att inte göra dessa saker. 3. tjat som ni kan skippa, t.ex. att man måste ha strumpor på sig i skorna, att man inte ska springa inne osv. Stryk dessa konflikter helt, de är utgör ofta (utan att man kanske tänker på det) en stor del av dagens bråk och tjat och är sköna för alla att bli av med.

Hoppas att det blir bättre för er!

• orättvist

Och jag menar inte att ni vuxna bråkar på barnet onödigt mycket, men att barnet måste hitta ett sätt att bryta den vana det blivit att ständigt försöka provocera er på olika sätt.

• LFF
    orättvist skrev 2018-05-23 12:39:49 följande:

Min treåring blir trotsig, får helvilda humörsvängningar, gör en massa hyss osv när hen är överstimulerad eller övertrött. Då hjälper det med ett par dagar med mer sömn - tidigare läggning/middagsvila/längre tupplur på dagen. Det är svårt som sjutton att få hen att sova när hen är sådär för hen vill absolut inte vila, men får vi till någon timmes extra sömn per dygn blir livet mycket lättare och trevligare för oss alla igen. Din son kanske också behöver mer tid för återhämtning och för att hantera alla intryck på förskolan? 12-13 timmar var optimalt för barn i treårsåldern enligt en studie genomförd i ett sömnlabb i USA (sen är det ju såklart väldigt individuellt men kan ju vara bra att känna till som riktlinje). Vi har svårt att få vårt barn att sova mer än ca 10 timmar - speciellt nu när det är så ljust! - men får vi inte in mer sömn under dagen orkar hen som sagt inte riktigt med livet och sina egna känslor sen.

Det där är faktiskt samma för våra 4,5-åringar. När det varit "mycket" som skett under en kort tid så blir de hemska, i synnerhet dagen efter. Vi kallar det "aktivitetsbakis" just för att det påminner om hur många är när de är bakis (gnälliga, griniga, lättretliga, tjuriga och lättantändliga).

Minns inte om jag frågat det, men vilka tider sover han TS?
  • sextiotalist
    orättvist skrev 2018-05-23 12:44:06 följande:

Och jag menar inte att ni vuxna bråkar på barnet onödigt mycket, men att barnet måste hitta ett sätt att bryta den vana det blivit att ständigt försöka provocera er på olika sätt.

Ja, att bryta denna spiral tror jag är den springande punkten. Jag tror inte att den lilla killen protesterar bara för att han vill, utan det har nog blivit en dålig vana.
  • Ensammamma86

Jag har inte läst många kommentarer men jag skulle vilja tipsa om två böcker som handlar om ett lågaffektivt bemötande; explosiva barn samt barn som bråkar. Jag tyckte de var jätteintressanta och funkar bra hemma hos oss! Jag lånade dom på bibblo.

• Mini2015
    LFF skrev 2018-05-23 10:58:50 följande:

Vad är bäst: Att du "skäms" för att du ser till att ditt barn är säkert och att ni får en hyfsat trevlig promenad eller att han riskerar att bli påkörd och det skapas massvis med konflikter er emellan?

Och om någon skulle kommentera så är det bara att svara "Jag har honom hellre så här än att han blir påkörd då han inte lyssnar!"

Det där var ju en ganska dum fråga, jag tror att du förstår vad jag menar. Jag skäms för att jag tycker att det är förnedrande för honom. Han tycker också att det är förnedrande och vill inte ha selen på sig utan sitter hellre i vagnen om selen är alternativet och då tappar man ju hela poängen med motionen.

Det är inte de som kommenterar som jag bekymrar mig över.
  • Mini2015
    Poppy75 skrev 2018-05-23 12:03:57 följande:

Ledsen om du kände dig kritiserad, det var verkligen inte menat så. När våra var tre kändes det som att vi höll på att falla samman, då hade vi kämpat så länge och var heltrötta och tvivlade på oss själva. "Alla andra" hade ju så lugna barn. 

Jag tycker ni ska göra det som fungerar för er. Funkar det inte att gå så ta vagnen, eller testa sele som någon sa. Strunta i vad Bvc säger om potträning. Vi har haft jätteproblem med våran ena, för den andra har det fungerat hur bra som helst. De är tvillingar så lika gamla och vi har gjort lika med båda men de är ju olika. Rådet vi har fått hos Bvc och barnläkare är att backa och försöka igen efter några månader.

Sen tycker jag att tre bråk på en dag inte är så mycket även om man bara bråkar om det som är absolut nödvändigt. 

När våra var tre bråkade vi oftast minst en gång på morgonen, alltid vid hämtning, ofta när vi skulle gå in hemma och i princip alltid innan läggning. Ofta var det minst ett bråk om att man inte får slåss per dag också. 

Nu när våra är fyra så berättar de mer om vad som händer på förskolan och nu inser vi att "alla andra" barn inte alls är så lugna som vi trott. Det är inte så att allt flyter på smärtfritt nu men det är ändå otroligt mycket lättare. 

Snarare frustrerad över att jag inte verkar lyckas få fram hur situationen faktiskt ser ut, utan istället får förklara om och om igen.

Strunta i siffran tre, det var inte poängen utan hur bråken såg ut så att ni som svarar här ska kunna få en uppfattning om läget. Den dagen var det tre, alla andra dagar kan det vara 50.
  • Mini2015
    orättvist skrev 2018-05-23 12:39:49 följande:

Har inte läst alla svar supernoga men såg att du redan fått många tips, testat det mesta och ska gå föräldrautbildning till hösten. Förstår att det är galet frustrerande, för alla i familjen.

Ett par tankar slog mig:

Dels så skriver du att problemen uppstod när barnet började på förskolan. Såg att du fått flera tips om att han ska få göra av med energi genom mycket fysisk aktivitet, men tänk om det är så att han egentligen behöver raka motsatsen?

Det andra jag tänkte på är att det låter som att ni har hamnat i en ond spiral. Lättare sagt än gjort att bryta en sådan men här är ett par förslag.

Om det har blivit en del av vardagsrutinen att bråka: försök byta rutiner i ett par dagar och se om det kan göra att ni kommer ur spiralen av ständiga gräl. T.ex. om det alltid blir bråk vid måltiderna: utnyttja det fina vädret och gå ut och ät. När barnet kastar mat säger ni inget, alternativt försöker avleda genom att typ säga "å. vilken bra idé att kasta lite mat till fåglarna! Här, ta den här brödkanten så kastar vi tillsammans." Dvs försök komma ur vanan av att jämt bråka.

Och skriv upp alla konflikter ni har. Dela in dem i tre kategorier: 1. sådant som innebär risk för skador (som att springa ut på en trafikerad väg, slåss) - här säger ni bestämt nej. Ingen diskussion, bara nej. 2. sånt ni inte vill ska ske (vanlig vett och etikett tror jag att du kallar det i någon kommentar), som att förstöra möbler, kasta mat osv. Skippa kanske dessa konflikter i ett par dagar och börja sedan om på ny kula. Försök gärna engagera barnet i lösningar på detta vid något tillfälle då alla är på bra humör, hjälps åt att hitta sätt för honom att inte göra dessa saker. 3. tjat som ni kan skippa, t.ex. att man måste ha strumpor på sig i skorna, att man inte ska springa inne osv. Stryk dessa konflikter helt, de är utgör ofta (utan att man kanske tänker på det) en stor del av dagens bråk och tjat och är sköna för alla att bli av med.

Hoppas att det blir bättre för er!

Att han är överstimulerad kan det kanske bero på de dagar han är på förskolan, men inte de dagar han är hemma. Det känns konstigt om hans lagomläge skulle vara så hårfint. Däremot ska jag nog prova att ge fler mindre mellanmål om dagen för att hålla hans blodsocker på en jämn nivå. Jag har märkt de senaste dagarna att det blir mindre bråk om han får mellanmål direkt när vi kommer hem från förskolan istället för mittemellan lunch och middag. Det kanske är blodsockerdippar som är boven i dramat.
  • Mini2015
    LFF skrev 2018-05-23 12:45:16 följande:

Det där är faktiskt samma för våra 4,5-åringar. När det varit "mycket" som skett under en kort tid så blir de hemska, i synnerhet dagen efter. Vi kallar det "aktivitetsbakis" just för att det påminner om hur många är när de är bakis (gnälliga, griniga, lättretliga, tjuriga och lättantändliga).

Minns inte om jag frågat det, men vilka tider sover han TS?

Vi gör i ordning honom vid 18-tiden och lägger honom kl. 19. Oftast somnar han runt 19:30 och sover till 06-07. Han har självmant slutat med vila på dagen hemma och oftast på förskolan men somnar där ibland och blir då supergrinig (ännu värre än annars) resten av eftermiddagen/kvällen. Han mycket gladare när han inte sover på dagen.
Svar på tråden Hur kommer vi framåt med vår treåring?