• Thereisthat

Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?

Senaste dagarna har The Simpsons varit i blåsväder då Apu Nahasapeemapetilon anklagats för att vara en stereotyp som göder rasism. Denna kritik (som enligt vänstervridna SR ska vara en "kritikerstorm") startades av ståuppkomikern Hari Kondabolu, som visserligen hävdar att han inte tror att Apu medvetet porträtteras rasistiskt av skaparna av The Simpsons, men att budskapet likväl skapar fördomar mot Indier i USA.

Läs mer: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6929034

Vad tycker ni? Är kritiken rätt eller är den fel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 15:41:59 följande:

Du vill veta om jag eller någon annan skulle kunna tänkas anse att du är rasist och motivera det utifrån att du gillar pasta mer än dumplings?

Nej. Inte jag iaf.

Om du däremot skulle börja prata om "kulturberikare" som kommer hit och våldtar, mördar och halsar sin Staropramen skule jag anse det vara ett rasistiskt uttalande.

Då hoppas jag att du menar de som använder det som argument mot invandringen och inte om man blir irriterad på just de personerna som flyttar hit för att sen begå den värsta sortens brott. För jag avskyr (på gränsen till hatar) människor som kommer hit från andra länder som våldtar, mördar och rånar. Lika mycket som jag hatar svenskar som gör samma sak.

Men okej, jag fattar vad du menar. Om vi ska återgå till ämnet så tycker jag att Apu knappast är en rasistisk stereotyp då han inte beskrivs på ett speciellt negativt sätt.
  • KillBill
    Thereisthat skrev 2018-04-13 09:43:48 följande:

Senaste dagarna har The Simpsons varit i blåsväder då Apu Nahasapeemapetilon anklagats för att vara en stereotyp som göder rasism. Denna kritik (som enligt vänstervridna SR ska vara en "kritikerstorm") startades av ståuppkomikern Hari Kondabolu, som visserligen hävdar att han inte tror att Apu medvetet porträtteras rasistiskt av skaparna av The Simpsons, men att budskapet likväl skapar fördomar mot Indier i USA.

Läs mer: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6929034

Vad tycker ni? Är kritiken rätt eller är den fel?

Jag kan inte se att ordet "kritkerstorm" nämns i den SR du länkar till och ordet nämns inte heller i det bandade inslaget. Det enda som SR påstår är att The Simpssons har fått kritik i USA för rasim och bakåtsträvande. Menar du att SR s påstående inte stämmer? Har inte The Simpssons fått kritik i USA?  På vilket sätt är SR kopplad till din fråga?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-14 20:06:11 följande:

Jag kan inte se att ordet "kritkerstorm" nämns i den SR du länkar till och ordet nämns inte heller i det bandade inslaget. Det enda som SR påstår är att The Simpssons har fått kritik i USA för rasim och bakåtsträvande. Menar du att SR s påstående inte stämmer? Har inte The Simpssons fått kritik i USA?  På vilket sätt är SR kopplad till din fråga?

De har redigerat artikeln! Först skrev de "kritikerstorm". Det var jag noga med att kolla upp två gånger.

Har jag påstått att SR ljuger? Citera när jag sagt det! Däremot tyckte jag att de överdrev när de sa "kritikerstorm" men det är ju tydligen tillrättalagt nu. På vilket sätt SR är kopplad till min fråga? Ja, de skriver ju en artikel om det och då är den väl rätt uppenbart kopplad till min fråga?
  • KillBill
    Thereisthat skrev 2018-04-14 22:17:33 följande:

De har redigerat artikeln! Först skrev de "kritikerstorm". Det var jag noga med att kolla upp två gånger.

Har jag påstått att SR ljuger? Citera när jag sagt det! Däremot tyckte jag att de överdrev när de sa "kritikerstorm" men det är ju tydligen tillrättalagt nu. På vilket sätt SR är kopplad till min fråga? Ja, de skriver ju en artikel om det och då är den väl rätt uppenbart kopplad till min fråga?

Jag förstår inte varför du kopplar din fråga till SR överhuvudtaget. Jag kan inte se att deras nyhetsbevakning är felaktig.
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-14 22:44:19 följande:

Jag förstår inte varför du kopplar din fråga till SR överhuvudtaget. Jag kan inte se att deras nyhetsbevakning är felaktig.

När har jag sagt att deras nyhetsbevakning är felaktig? Citera när jag gjort det eller så håller du dina gingrar i styr med ickefrågor och diskuterar ämnet!
  • KillBill
    Thereisthat skrev 2018-04-14 23:00:25 följande:

När har jag sagt att deras nyhetsbevakning är felaktig? Citera när jag gjort det eller så håller du dina gingrar i styr med ickefrågor och diskuterar ämnet!

Vad var ditt syfte med att citera SR samtidigt som du kallade SR för vänstermedia?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-14 23:05:45 följande:

Vad var ditt syfte med att citera SR samtidigt som du kallade SR för vänstermedia?

Inget syfte alls mer än att säga min åsikt om SR. Vad spelar det för roll? På vilket sätt påverkar det min åsikt om SR sakfrågan?
  • KillBill
    Thereisthat skrev 2018-04-14 23:10:31 följande:

Inget syfte alls mer än att säga min åsikt om SR. Vad spelar det för roll? På vilket sätt påverkar det min åsikt om SR sakfrågan?

Precis min tanke. Det var helt onödig information i inlägget.
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-14 23:18:44 följande:

Precis min tanke. Det var helt onödig information i inlägget.

Ja, och varför kommenterar du det om du tycker det var så onödigt? Skriv något om sakfrågan istället och ge blaffen i att ljuga om vad jag säger!
  • Anonym (Hmmm...)

Apu är en hårt arbetande snabbköpsägare som råkar vara invandrad från Indien. Är det bättre att inte ha med människor från andra länder alls? Framstår Apu i sämre dager än "WT-killen" Cletus? Vad exakt är det som är rasistiskt?

• Dr Nail

Jag kan garantera att den där ståuppkomikern aldrig blivit diskriminerad i sitt liv, annars hade han inte gnällt som en bitch över en tecknad figur. Har man inga problem, börjar man uppfinna dem.

Svar på tråden Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?