• Thereisthat

Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?

Senaste dagarna har The Simpsons varit i blåsväder då Apu Nahasapeemapetilon anklagats för att vara en stereotyp som göder rasism. Denna kritik (som enligt vänstervridna SR ska vara en "kritikerstorm") startades av ståuppkomikern Hari Kondabolu, som visserligen hävdar att han inte tror att Apu medvetet porträtteras rasistiskt av skaparna av The Simpsons, men att budskapet likväl skapar fördomar mot Indier i USA.

Läs mer: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6929034

Vad tycker ni? Är kritiken rätt eller är den fel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 11:15:57 följande:

Inte korrekt observation. Allt är naturligtvis inte rasistiskt idag. Den som anser att "rasist" inte betyder något idag har kanske inte hängt med i de förändringar som skett sedan 1940-talet.

De flesta har idag gett upp föreställningen om ras och biologi. Den rådande definitionen av rasism i dagens samhälle är det som brukar kallas neorasism eller kulturrasism där ord och tankar om olika mänskliga raser och etniska grupper är ersatta av ord och tankar om olika kulturer. Detta är en form av rasism som bygger på en föreställning om oöverkomliga kulturella skillnader som förklarar och ursäktar aggressioner och spänningar mellan olika etniska grupper. (Delvis kopierad text, för andra har uttryckt sig så tydligt om saken)

Same shit med nya ursäkter bara. Huvudsaken är att det finns ett vi och dom och att vi är bättre. Alltså, rasism.

Alla steroetyper/karaktyrer är (neo)rasistiska eftersom de bygger på föreställningar om hur individer ur en grupp är snarare än individen. Även delvis positiva omdömen som exempelvis "Alla negrer dansar så bra". Rent rasistiskt trams.

Apu är inte rasist, men att avbilda honom som man har gjort är det. Här kommer dock syftet in. Jag kan godta och skratta åt det för jag hör till dem som ställer mig bakom tanken att hans karaktär är skapad för att slå hål på myter, medan andra anser att hans karaktär förstärker eller till och med skapar fördomar om indier i USA. Båda sidor har rätt och ingen har fel. Det handlar om inställning. Anser jag.
    Så med andra ord, om jag fattar dig rätt, så har man valt att ändra definitionen av rasism till att handla om att påpekande av kulturskillnader är rasistiskt för att det skapar ett "vi och dom"-tänk?
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-04-14 13:08:53 följande:
    Så med andra ord, om jag fattar dig rätt, så har man valt att ändra definitionen av rasism till att handla om att påpekande av kulturskillnader är rasistiskt för att det skapar ett "vi och dom"-tänk?
    Allteftersom rastänket som grundar sig i ett vi- och domtänk har försvunnit utifrån exempelvis vetenskapliga studier som visar hur små genetiska skillnader det finns mellan olika "raser" hittar personer som vill upprätthålla ett vi- och domtänk andra kriterier för att framställa sig själva och den egna gruppen som överlägsna.

Same shit different wrapping.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 13:27:52 följande:

Allteftersom rastänket som grundar sig i ett vi- och domtänk har försvunnit utifrån exempelvis vetenskapliga studier som visar hur små genetiska skillnader det finns mellan olika "raser" hittar personer som vill upprätthålla ett vi- och domtänk andra kriterier för att framställa sig själva och den egna gruppen som överlägsna.

Same shit different wrapping.

Okej. Inkluderar den definitionen alla som hävdar att det finns kulturskillnader? Även de som inte nödvändigtvis rangordnar dem?
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-04-14 13:32:12 följande:
    Okej. Inkluderar den definitionen alla som hävdar att det finns kulturskillnader? Även de som inte nödvändigtvis rangordnar dem?
    Jag förstår inte frågan: "rangordnar"? 
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 13:40:03 följande:

Jag förstår inte frågan: "rangordnar"? 

Som du sa, att man rankar vissa kulturer som bättre än andra.
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-04-14 14:04:53 följande:
    Som du sa, att man rankar vissa kulturer som bättre än andra.
    Om man inte rangordnar finns ju ingen överlägsen grupp.
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 14:20:16 följande:

Om man inte rangordnar finns ju ingen överlägsen grupp.

Okej. Har jag fattat det rätt att man inte är rasist om man hävdar att det finns kulturskillnader utan det är det faktum att man rangordnar dem som gör en till rasist?
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-04-14 14:22:01 följande:
    Okej. Har jag fattat det rätt att man inte är rasist om man hävdar att det finns kulturskillnader utan det är det faktum att man rangordnar dem som gör en till rasist?
    Om tre av barnen är från Uppsala betyder inte det att de andra två är från Stockholm - bara att de inte är från Uppsala.

Rasism utan rangordning finns ju inte vilket inte är detsamma som att avsaknad av rangordning per definition inte kan vara rasistisk. En person kan ju tycka att ALLA andra grupper utan inbördes ordning förutom den hen själv räknar sig till är underlägsna.

The bottom line är att man inte ska döma individer för vad man inom grupper av människor gör och inte tillskriva individer egenskaper utifrån vad man föreställer gruppen har.
  • Thereisthat
    nihka skrev 2018-04-14 14:41:55 följande:

Om tre av barnen är från Uppsala betyder inte det att de andra två är från Stockholm - bara att de inte är från Uppsala.

Rasism utan rangordning finns ju inte vilket inte är detsamma som att avsaknad av rangordning per definition inte kan vara rasistisk. En person kan ju tycka att ALLA andra grupper utan inbördes ordning förutom den hen själv räknar sig till är underlägsna.

The bottom line är att man inte ska döma individer för vad man inom grupper av människor gör och inte tillskriva individer egenskaper utifrån vad man föreställer gruppen har.

A men då har jag nog förstått dig rätt. Problemet är att jag själv rangordnar kulturer subjektivt över vilka som tilltalar mig bäst. Jag är t.ex. väldigt förtjust i Italiensk kultur (såväl mode som musik, arkitektur och matkultur). Jag rangordnar den högre än t.ex. Brittisk eller Tjeckisk kultur. Hur ligger det till med den typen av rangordning? Klassas den också som rasism?
  • nihka
    Thereisthat skrev 2018-04-14 15:13:27 följande:
    A men då har jag nog förstått dig rätt. Problemet är att jag själv rangordnar kulturer subjektivt över vilka som tilltalar mig bäst. Jag är t.ex. väldigt förtjust i Italiensk kultur (såväl mode som musik, arkitektur och matkultur). Jag rangordnar den högre än t.ex. Brittisk eller Tjeckisk kultur. Hur ligger det till med den typen av rangordning? Klassas den också som rasism?
    Du vill veta om jag eller någon annan skulle kunna tänkas anse att du är rasist och motivera det utifrån att du gillar pasta mer än dumplings?

Nej. Inte jag iaf.

Om du däremot skulle börja prata om "kulturberikare" som kommer hit och våldtar, mördar och halsar sin Staropramen skule jag anse det vara ett rasistiskt uttalande.
Svar på tråden Är Apu Nahasapeemapetilon (The Simpsons) rasistisk?