• Anonym (Less)

Tänker jag helt fel här??

Nu handlar kanske det här om relationen snarare än styvbarn men lägger den här så den hamnar under rätt genre.

Lever ihop med min man, hans tonåring sen tidigare och vår tre veckors bebis.

Det funkar oftast fint utan bråk men det finns en sak som stör mig nåt fruktansvärt. Kanske ännu mer nu när jag har hans tonåring hemma under jul o en skrikande kolik bebis. Min man tycker inte att hans barn behöver hjälpa till överhuvudtaget hemma. Kanske hålla lite ordning i sitt rum men annars inget.

Har inte sagt nåt om det fast jag tycker att det är åt helvete fel att en person som är myndig om 2,5 år inte ens kan plocka ur en diskmaskin.

Igår kom första konflikten mellan bonus, min man mot mig. Bonus har bjudit över några kompisar till oss utan att fråga, denne ringde till min sambo igår o skrek om att det ser för jävligt ut hemma hos oss när denne ska ha vänner över.

Hem kommer min man hem från jobb asförbannad på MIG?!?! och börjar storstäda hela huset. Jag känner hans vrede mot mig. Där tappade jag det, sa åt honom att jag är så jävla trött på allt. Orkar inte nämna hela bråket men han var förbannad än idag när han gick till jobbet.

Jag orkar inte längre. Kan nån ge mig tips på hur jag ska kunna kommunicera med min man om det här?

Om det är emot hans principer att hans barn ska plocka undan efter sig är väl en sak. Men är det rätt att kräva av mig att sköta det? Hur ska jag göra för att undvika att mitt eget barn blir lika lat och bortskämd? Jag vill absolut inte att han ska ta efter det här.

• Svar på tråden Tänker jag helt fel här??
  • Anonym (Less)

Har fullt upp med att ta hand om bebis så hinner inte svara alla just nu utan gör det sen.

Vill bara poängtera att jag o min man delar på utgifterna 50/50 så ingen ska komma o påstå att jag borde städa eftersom han försörjer mig.

• Ester69
    Anonym (Less) skrev 2018-01-03 13:24:04 följande:

Jag sa så och då utbröt tredje världskriget här hemma.

Bara ryck på axlarna och ge inte upp.
  • sextiotalist

Detta hade tack och lov inte inträffat hemma hos oss.
    Men jag har kört med argumentet, duger det inte som jag gör, så får ni göra det bättre själva.
    Dvs ingen här hemma klagar på varandras städning, den som städar har gjort en insats, är man inte nöjd, så tar man resten själv.
    Sonen och hans halvssyskon har väl gjort några halvhjärtade försök att klaga, men när jag påpekade är de inte nöjda så vet de var städgrejorna finns.

Det är självklart din sambo som gjort fel, dels genom att inte lära sina barn att ta hand om sitt eget och dels genom att skälla på dig

• jefrieey
    sextiotalist skrev 2018-01-09 15:12:39 följande:

Detta hade tack och lov inte inträffat hemma hos oss.
    Men jag har kört med argumentet, duger det inte som jag gör, så får ni göra det bättre själva.
    Dvs ingen här hemma klagar på varandras städning, den som städar har gjort en insats, är man inte nöjd, så tar man resten själv.
    Sonen och hans halvssyskon har väl gjort några halvhjärtade försök att klaga, men när jag påpekade är de inte nöjda så vet de var städgrejorna finns.

Det är självklart din sambo som gjort fel, dels genom att inte lära sina barn att ta hand om sitt eget och dels genom att skälla på dig

Det var ett bra tips. Man kan bara göra sitt bästa. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (zeke) skrev 2018-01-03 19:58:34 följande:
    Nej du ska inte acceptera detta. Både din s k bonus och din man gör fel. Jag kan återkomma om varför men just nu behöver du veta att du tänker inte fel.
    Stå på dig och lita på din egen känsla tills dess.
    Håller med
  • Woohooo

Herregud! SJÄLVKLART ska bonusungen hjälpa till! Det är ju hans egen skit? Men det som stör mig mest är din sambo som lägger ansvaret på dig! Det är hans barn, och din sambo bor ju också i huset, så han kan väl städa själv om hans barn nu vägrar?
    Seriöst, jag blir så lack! Hade inte accepterat det öht! 

• Celaena

Tonåringen ska självklart hjälpa till hemma och definitivt plocka undan sin egen skit. 

Blir helt paff över sambon?? Hur i helvete tänkte han när han skällde ut dig? Han borde ha skällt ut sin bortskämda unge om någon??

• Anonym (guldsked)

Allvarligt? Min 13-åring har redan i ett år haft som ständig uppgift att tömma diskmaskinen när den är ren, och plockar alltid undan disk och sånt efter sig.
    Sorterar smutstvätt, lägger in sin egen rena tvätt, dammsugar och dammar sitt rum (dock sällan), slänger sopor när vi säger till.

Visa din sambo detta:

www.alltforforaldrar.se/artikel/forskning-barn-som-far-hjalpa-till-i-hemmet-blir-mer-framgangsrika

• Anonym (zeke)

Jag tycker du ska göra så här. Du ska få din man att förstå att hans barn är hans ansvar. Det är din mans ansvar att se till att det fungerar mellan dig och hans barn. Det är din mans ansvar att uppfostra sitt barn. Om hans barn anklagar dig för något är det hans ansvar att förklara för sitt barn att hen har fel. 
    Du behöver förklara för din man att du har tre personer att plocka upp efter, dig själv, din man, erat barn. Han har fyra personer att plocka upp efter. Vill inte han lära sitt barn att plocka upp efter sig själv så är det hans problem, inte ditt.

Att ni delar på utgifterna har ingenting att göra med hur han väljer att uppfostra sitt barn. 
    Vad gäller ert gemensamma barn, du vill inte att ditt barn ska lära sig av hans barn. Jag tror inte man behöver oroa sig när åldersskillnaden är så stor men det kan ändå vara bra att prata om det. Jag har också funderingar kring hur göra om den frågan uppstår hos mina barn men det är ett annat problem som jag tycker du ska hålla isär ifrån det akuta problem som du har idag: du lever ihop med två personer som drar in dig i sina egna problem. De två behöver lösa sina egna problem utan att dra in dig i dem. 

• Anonym (Exakt så!)
    Anonym (zeke) skrev 2018-01-14 12:00:55 följande:

Jag tycker du ska göra så här. Du ska få din man att förstå att hans barn är hans ansvar. Det är din mans ansvar att se till att det fungerar mellan dig och hans barn. Det är din mans ansvar att uppfostra sitt barn. Om hans barn anklagar dig för något är det hans ansvar att förklara för sitt barn att hen har fel. 

Du behöver förklara för din man att du har tre personer att plocka upp efter, dig själv, din man, erat barn. Han har fyra personer att plocka upp efter. Vill inte han lära sitt barn att plocka upp efter sig själv så är det hans problem, inte ditt.

Att ni delar på utgifterna har ingenting att göra med hur han väljer att uppfostra sitt barn. 

Vad gäller ert gemensamma barn, du vill inte att ditt barn ska lära sig av hans barn. Jag tror inte man behöver oroa sig när åldersskillnaden är så stor men det kan ändå vara bra att prata om det. Jag har också funderingar kring hur göra om den frågan uppstår hos mina barn men det är ett annat problem som jag tycker du ska hålla isär ifrån det akuta problem som du har idag: du lever ihop med två personer som drar in dig i sina egna problem. De två behöver lösa sina egna problem utan att dra in dig i dem. 

• Anonym (Hm)
    Woohooo skrev 2018-01-12 17:47:40 följande:
    Herregud! SJÄLVKLART ska bonusungen hjälpa till! Det är ju hans egen skit? Men det som stör mig mest är din sambo som lägger ansvaret på dig! Det är hans barn, och din sambo bor ju också i huset, så han kan väl städa själv om hans barn nu vägrar?
    Seriöst, jag blir så lack! Hade inte accepterat det öht! 
    Håller med
Svar på tråden Tänker jag helt fel här??