• Anonym (Less)

Tänker jag helt fel här??

Nu handlar kanske det här om relationen snarare än styvbarn men lägger den här så den hamnar under rätt genre.

Lever ihop med min man, hans tonåring sen tidigare och vår tre veckors bebis.

Det funkar oftast fint utan bråk men det finns en sak som stör mig nåt fruktansvärt. Kanske ännu mer nu när jag har hans tonåring hemma under jul o en skrikande kolik bebis. Min man tycker inte att hans barn behöver hjälpa till överhuvudtaget hemma. Kanske hålla lite ordning i sitt rum men annars inget.

Har inte sagt nåt om det fast jag tycker att det är åt helvete fel att en person som är myndig om 2,5 år inte ens kan plocka ur en diskmaskin.

Igår kom första konflikten mellan bonus, min man mot mig. Bonus har bjudit över några kompisar till oss utan att fråga, denne ringde till min sambo igår o skrek om att det ser för jävligt ut hemma hos oss när denne ska ha vänner över.

Hem kommer min man hem från jobb asförbannad på MIG?!?! och börjar storstäda hela huset. Jag känner hans vrede mot mig. Där tappade jag det, sa åt honom att jag är så jävla trött på allt. Orkar inte nämna hela bråket men han var förbannad än idag när han gick till jobbet.

Jag orkar inte längre. Kan nån ge mig tips på hur jag ska kunna kommunicera med min man om det här?

Om det är emot hans principer att hans barn ska plocka undan efter sig är väl en sak. Men är det rätt att kräva av mig att sköta det? Hur ska jag göra för att undvika att mitt eget barn blir lika lat och bortskämd? Jag vill absolut inte att han ska ta efter det här.

• Svar på tråden Tänker jag helt fel här??
  • Ester69

Om nu bonus tycker det ser för jävligt ut är det väl bara att tala om var städgrejerna står så kan hen städa.

• Anonym (Rosen)

Detta känns som en av de vanligaste konflikterna en styvförälder får tampas med.

Att barnen belastar styvföräldern med mer jobb

och att detta blundas för av biologiska föräldern som inte satt krav på sina barn och förnekar att barnen behöver ta mer ansvar.

En 4-åring kan utan problem plocka undan sin tallrik på dagis, städa undan leksakerna, ställa sina skor och kläder i sin hylla, etc.

Hade min tonåringdotter/son bott hemma hade jag sagt att alla städar upp efter sin skit, ingen är butler eller städare åt någon och fritid kommer efter ansvaret.

Hade också påmint att ansvar kan kännas drygt i stunden det tycker vuxna med, men att det här är konsekvensen av ditt ansvarsfulla agerande:

* Du får ett stärkt självförtroende

* Du lär dig något nytt

*Du lär dig att bidra och tänker på andra

* Du lär dig bli självständig som i sin tur ger dig mer tillit till dig själv, och du känner dig tryggare i dig själv och i din tillvaro.

* Du känner stolthet och mod och varje agerande gör dig modigare

Att ta ansvar = Frihet

Det kan du använda som argument om du fortfarande tänker strida för din åsikt om saken.

Jag hade sagt till min sambo att mitt ansvar som styvförälder slutar där andra stökar ner efter sig och att det borde din sambo tycka med för ingen av er ska bli behandlade som någons slav/ städare.

• Anonym (Bonusmamma)

Hej!

Jag tycker inte du ska ta hela hushållsarbetet bara för du är föräldraledig! (Någon i tråden tyckte det). Du är hemma för att ta hand om ert barb, det är en heltidsysselsättning bara det. Oftast vill man ju passa på att sova när bebisen sover osv. Det är snarare din man som ska göra markarbetet nu när du är slutkörd. Jag är föräldraledig med en 7 veckors. Jag hinner inte städa och greja. Vi gör såpass mkt mat att det blir över till lunch till mig osv. Mina bonusar är nog yngre än din men dom hjälper inte till så mkt. Å andra sidan så stökar dom mest i sina rum.

Ibland kommer den äldsta med en pik när det är stökigt men då säger jag att då får vi hjälpas åt,även han. Då brukar han hjälpa till plocka.

Din sambo borde inte bli arg på dig utan är det tobårubgens röra så får han bli arg på sonen. Och säg till din sambo han får hjälpa till nu när du hr fullt upp! Alt så kan han ta bebisen och då plocka. Ibland tycker jag det är skönt städa lite när min sambo kommer hem så jag får lite andrum från bebisen. Men min sambo städar och fixar också.

Fråga honom om du är ledig för att städa eller för att ta hand om ert barn. Ni borde diskutera en uppdelning. Om han tycker sitt barn inte behövder hjälpa till så borde han städa upp efter honom. Om du inte har nån talan om regler så ska du heller inte behöva ta ansvaret heller

Var inte orolig ditt barn tar efter, är så stor åkdersskillnad så bonusen kommer flytta. Meen det beror ju på vad du och din man bestämmer. Han kanske tycker ert barn inte heller ska hjälpa till.. då får ni kompromissa

• Anonym (Less)
    Ester69 skrev 2018-01-03 12:42:08 följande:

Om nu bonus tycker det ser för jävligt ut är det väl bara att tala om var städgrejerna står så kan hen städa.

Jag sa så och då utbröt tredje världskriget här hemma.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Less) skrev 2018-01-03 13:24:04 följande:

Men det gjorde det väl inte riktigt? Pappan kom hem, visserligen arg, men han städade. Problemet blev löst.
  • Anonym (Eller)

Tycker gott att bonussonen får städa efter sitt nedskräpande i rummet. Och gör han inte det är det din sambos uppgift. 

Om däremot du stökar ner förfullt och förväntar dig att bonussonen ska städa era gemensamma utrymmen rynkar jag mer på näsan. Jag personligen behövde aldrig städa gemensamma hemmet och det blev en bra ansvarstagande människa av mig ändå. Idag är det istället jag som tar hand om mina föräldrar gott med resor och diverse hem-saker. 
    Ja, du är hemma med ditt barn. Men tar din man hela lasset med finansiering så tycker jag gott du kan ta större delen av hemmet med. Som sagt - inte vad bonussonen stökar ned. Men är du själv dålig på att städa tycker jag du ska ta dig i kragen. Det måste ju finnas en anledning till att både din bonusson och din sambo reagerade på stöket?! 

• Ess
    Anonym (Less) skrev 2018-01-03 13:24:04 följande:
    Fortsätt driva den linjen, för backar du och börjar krypa nu så kommer du få fortsätta med det.
  • Poppy75

[quote=78331325][quote-nick]

Ja, du är hemma med ditt barn. Men tar din man hela lasset med finansiering så tycker jag gott du kan ta större delen av hemmet med.! [/quote]

Det där tycker jag är ett så himla konstigt sätt att resonera. Självklart har de flesta högre inkomst när de arbetar än när de är föräldralediga men någon måste ju ta hand om bebisen. Den som är hemma förlorar redan på det ekonomiskt, Ska man dessutom straffas dubbelt för att man inte drar in lika mycket pengar till familjen?

Jag har aldrig stött på en man som resonerat på detta vis och varit hemma sin halva av föräldraledigheten.

• Anonym (zeke)

Nej du ska inte acceptera detta. Både din s k bonus och din man gör fel. Jag kan återkomma om varför men just nu behöver du veta att du tänker inte fel.

Stå på dig och lita på din egen känsla tills dess.

• Anonym (Okänd)

Är jag den enda som tycker att mannens reaktion inte är sund/normal?

Han borde väl kunna stå upp för sin sambo och förklara för ungen att situationen är annorlunda nu med en nyfödd som dessutom har kolik så då kanske ungen får hjälpa till lite själv hemma on den har vissa krav, iallafall för ett tag.

Nej usch det saknas totalt respekt för dig ts från dom båda tycker jag. Och hade jag varit du hade jag åkt därifrån, om inte annat för ett tag, för att markera att nog är nog och du tar inte vilken skit som helst.

Svar på tråden Tänker jag helt fel här??