Varför kalla styvbarn för en bonus?
Ja, varför kalla styvbarn för en bonus?
Så vitt jag vet är en bonus en fördel och när man läser här (och även i mitt eget privatliv) så är styvbarnen definitivt ingen bonus!
Jag menar inte att styvisar måste vara pest och pina men för att kallas för just "bonus" borde de ju ändå vara ett positivt inslag i styvförälderns liv. Och hur ofta är de det?
Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med?
När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?
Jag menar inte att det är något fel på själva barnen, men varför varför ska man kalla något som försvårar ens eget liv för en "bonus"?!?!?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 15:29
Lite justeringar i min ts bara, det gick nog lite för fort när jag skrev och någon uppmärksammade mig om det. Tackar för det!
-----------------------------------------
Vi behöver inte enas om att vi generellt ogillar partnerns barn, naturligtvis är det inte så.
För vissa av er fungerar det ju helt uppenbart och ni ser era styvbarn som en bonus.
Sedan finns uppenbart vi som absolut inte ser styvbarn som en bonus utan snarare som en belastning. Vilket är väldigt populärt att klanka ner på oss för.
Så vad vi istället kanske kan enas om är att man inte måste älska sina styvbarn?
Man måste inte vara en "extraförälder" eller han något ansvar för partnerns barn.
OCH, sist men inte minst (efter påhoppet på mig i kommentarerna) bara för att man inte älskar dessa styvbarn så vill man dem absolut inget illa.
Jag tänkte först anmäla det vidriga som en person beskyllde mig för men lät det stå kvar som ett bevis på vilka påhopp vi mindre barnkära personer ibland utsätts för. Främst då här på sajten av personer som troligen inte sagt samma sak ansikte mot ansikte.