• Anonym (Fd styvmor)

Varför kalla styvbarn för en bonus?

Ja, varför kalla styvbarn för en bonus?

Så vitt jag vet är en bonus en fördel och när man läser här (och även i mitt eget privatliv) så är styvbarnen definitivt ingen bonus!

Jag menar inte att styvisar måste vara pest och pina men för att kallas för just "bonus" borde de ju ändå vara ett positivt inslag i styvförälderns liv. Och hur ofta är de det?

Varför kan vi inte bara enas om att styvbarn generellt inte är en bonus utan något man får stå ut med? 
    När ska (speciellt FL-) folk fatta att man inte har lust att bygga sitt liv runt en unge som skaffats med en annan person i partnerns tidigare liv?

Jag menar inte att det är något fel på själva barnen, men varför varför ska man kalla något som försvårar ens eget liv för en "bonus"?!?!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 15:29
    Lite justeringar i min ts bara, det gick nog lite för fort när jag skrev och någon uppmärksammade mig om det. Tackar för det!

-----------------------------------------

Vi behöver inte enas om att vi generellt ogillar partnerns barn, naturligtvis är det inte så.
    För vissa av er fungerar det ju helt uppenbart och ni ser era styvbarn som en bonus.

Sedan finns uppenbart vi som absolut inte ser styvbarn som en bonus utan snarare som en belastning. Vilket är väldigt populärt att klanka ner på oss för.

Så vad vi istället kanske kan enas om är att man inte måste älska sina styvbarn?
    Man måste inte vara en "extraförälder" eller han något ansvar för partnerns barn.
    OCH, sist men inte minst (efter påhoppet på mig i kommentarerna) bara för att man inte älskar dessa styvbarn så vill man dem absolut inget illa.
    Jag tänkte först anmäla det vidriga som en person beskyllde mig för men lät det stå kvar som ett bevis på vilka påhopp vi mindre barnkära personer ibland utsätts för. Främst då här på sajten av personer som troligen inte sagt samma sak ansikte mot ansikte.

• Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?
  • Anonym (Bratz)
    Brumma skrev 2018-01-01 11:38:40 följande:

Att vara inte få sin partners uppmärksamhet nonstop - är det samma sak som att barnet "tingar" sin förälder?

Att som förälder deöa sin uppmärksamhet mellan sitt barn och sin partner - sutter man ajour då? Stryker man sitt barn medhårs då? Eller hur fick du den kopplingen? Hur kopplade din hjärna?

Behöver man sin partners uppmärksamhet nonstop så får man välja en partner utan barn. Och inte skaffa några gemensamma heller...

Hur kopplar din hjärna? Vem har sagt nåt om non stop uppmärksamhet sin partner. Bara du själv.. Behåll det för dig du. Parera vet du inte vad det är? Hur sunt är det då att ge sitt barn eller sin partner non stop?? Befängt. Läs om och läs rätt.
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Mom2four) skrev 2018-01-01 11:21:49 följande:

Min pappa gifte om sig med en ny kvinna för ca 12 år sen. Hon har inga egna barn och hon gillar inte heller oss i vuxen ålder vilket gjort att jag och mina syskon inte har någon kontakt alls med honom eftersom man måste stå ut med hennes dryga kommentarer hela tiden. Min pappa har sju barnbarn som han aldrig träffar. Men det måste kännas himla bra i hjärtat när man sitter där på ålderns höst utan någon som hälsar på, veta allt man gått miste om.

Lika illa det att göra så mot sin far som ni gör! Bestämmer ni över eran pappas liv kan ni gott vara utan honom, han förtjänar verkligen bättre än så. Har sett många skräckexempel på avskum till barn på ålderdomshem, det ger mig mardrömmar. Hur tänker ni? Menar du att han inte kan ha egen tid med er för att frun håller pistol mot hans huvud eller för att ni är bortskämda primadonnor? Bägge scenarion är vedervärdiga. Gillar ni alla på era jobb?(om ni har några), om inte slutar ni jobbet då bara för att ni inte gillar alla? Eller dras ni mer till de ni gillar och håller god min?

Synd i slutändan om eran far, inte er .
  • smulpaj01
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 08:09:09 följande:

Om man blir kär blir man kär, alltid ska motsägare diktera om denna eviga kärlek. "Lämna, stick, dra, du är avskum..". Ett barn kan inte tinga sin förälder resten av livet, det kommer en tid när de växer upp flyttar hemifrån och har sitt - vad ska denna förälder göra då? Sitta ajour enligt dig? Inget liv, inget innehåll, ingenting. Sitta ajour ifall det vuxna barnet behöver dig och slänga ut alla andra som står vid dörren och vill in? Sålänge jag stryker mitt barn medhårs är jag toppen, annars är jag avskum!

?Om man blir kär blir man kär?.... ja det stämmer men det innebär inte att man till vilket pris som helst måste agera på de känslorna.

Har man svårt för sin partners barn så ska man hålla sig borta från den partnern.

Finns så många barnfria män som du och andra med din inställning kan välja.

Alternativet kan vara att leva som särbos tills barnen flyttat hemifrån.

Tyvärr finns det många menlösa gubbar som väljer att stanna med sin nya kärring istället för att uppmärksamma sina barns bästa. Tänker med fel huvud helt enkelt.
  • Anonym (Idda)
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 11:02:36 följande:

Absolut inte, ett barn kan inte tinga dig. Du äger inte dom, dom äger inte dig. Du har rätt att ta in en partner som barnet inte gillar, sålänge denna partner INTE ÄR ELAK. Det är din fulla rätt och barnets skyldighet är att acceptera läget. Tror mest det är lata, oengagerande föräldrar som väljer den väg du nämner, för att de inte orkar ta sig an jobbet det är att parera partner och barn osv. Då väljer de den lätta vägen, gör barnen till primadonnor och lever genom sina barn och väl ute i samhället är barnen missanpassade pga att de fått sig en björntjänst, har ingen aning om hur de ska göra eftersom alla ju ska anpassa sig efter dom! Hur tänker man som förälder då? Inte alls! Me, me, me.. Men därför nya generationen beteende är så avskyvärt många gånger, respektlöst i samhället och skolan. "Du bestämmer inte över mig- attityder", det är den sortens föräldrar som skapat. Mina barn är iallafall inte såna. Jag sätter dem i första rummet, men i rätt rum och i rätt situation. Om de beter sig illa i skolan, får jag inte hålla med lärarna? För det betyder ju att jag håller med en annan vuxen och inte barn. Du hör ju själv..

Om man älskar sina barn och är mentalt stabil så tvingar man dem inte att vinner någon som inte tycker om dem, eller någon de mår dåligt av att bo med.

Dutt resonemang håller inte, försöker du lätta ditt samvete? Om ms inte kan äga varandra så kanske barnet också ska ha rätt att tvings på föräldrarna förhållanden? Skaffa några hundar? Låta kompisar bo hos en så mycket de vill? Två fel gör inget rätt. Barn lär sig respekt genom att man behandlar dem med respekt.
  • Anonym (Ankan)
    smulpaj01 skrev 2018-01-01 12:11:13 följande:
    ?Om man blir kär blir man kär?.... ja det stämmer men det innebär inte att man till vilket pris som helst måste agera på de känslorna.

Har man svårt för sin partners barn så ska man hålla sig borta från den partnern.

Finns så många barnfria män som du och andra med din inställning kan välja.

Alternativet kan vara att leva som särbos tills barnen flyttat hemifrån.

Tyvärr finns det många menlösa gubbar som väljer att stanna med sin nya kärring istället för att uppmärksamma sina barns bästa. Tänker med fel huvud helt enkelt.
    Fast så många barnfria män finns det faktiskt inte.

Jag levde i styvfamilj under tio års tid och kan ju säga att villkoren förändrades med åren och den sista tiden var knappt ens uthärdlig innan tonåringen tog sitt pick och pack och flyttade till andra änden av landet till en kille hon träffat på nätet. De andra killarna drog hon hem till oss, de kom från när och fjärran och stannade olika länge. Hon blev gravid också men gjorde abort. Fick sjukdomar man inte önskar sin fiende.
    Fast då hon flyttade blev hennes pappa "fri" att göra vad han ville och gifte sig med golfbagen istället. Då tog  jag ut skilsmässa.  Det borde jag gjort tidigare men jag stannade för vår gemensamma sons skull, trodde väl att det någon gång skulle bli bättre. Men som sagt, han valde att leka med sina kompisar på golfbanan istället.

Jag träffade flera män efter detta, alla med barn. Såg framtiden bli likadan igen. En av dem var tvungen att åka hem varje kväll för att laga mat åt "barnen" som inte kunde äta micrad mat... barnen var äldre tonåringar. Hej då.

Till sist träffade jag en barnfri man och honom har jag hållit hårt i sedan dess, vi har nu varit ihop i snart tio år.

Innan någon säger "men du då? Du har ju också barn".. I know. Jg har två, numera vuxna barn. Min nuvarande sambo fick acceptera det om han ville vara med mig. JAg kunde knappast tvinga honom.
    Tur för mig.
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Idda) skrev 2018-01-01 12:20:35 följande:

Om man älskar sina barn och är mentalt stabil så tvingar man dem inte att vinner någon som inte tycker om dem, eller någon de mår dåligt av att bo med.

Dutt resonemang håller inte, försöker du lätta ditt samvete? Om ms inte kan äga varandra så kanske barnet också ska ha rätt att tvings på föräldrarna förhållanden? Skaffa några hundar? Låta kompisar bo hos en så mycket de vill? Två fel gör inget rätt. Barn lär sig respekt genom att man behandlar dem med respekt.

Ditt samvete möjligtvis, för jag har inga styvbarn, men ser på världen med enligt mig sunda ögon. Borde du med göra. Mina barns styvmor gillar inte jag alls pga hur hon behandlade mina barn i början, men vad har jag med det att göra, hon var aldrig elak och det är mitt ex flickvän som jag mer än gärna lämnar över stafettpinnen till. Hon har all rätt att vara tillsammans med honom, mina barn ska inte lägga sig i det. Den dagen mina barn lägger sig i sin pappas kärleksliv så söker jag hjälp åt dem, någon att prata med. För då förstår jag genast att de behöver rätta vägledningen! Om inte jag själv lyckas ta itu med det. De ska inte behöva bära tyngder i den nivån, de ska vara bekymmersfria barn. Vuxnas problem och förehavanden är inte barns kors att bära. Got it?

Barn brukar väl dessutom ha kompisar hemma så mycket de vill? Skaffa hundar och partners jämför du mellan alltså? Ojoj .. Såhär är det, man lämnar inte en partner vind för våg åt barna att ta hand om, gosa med, föda, sysselsätta och åka till doktorn med???? Eller kanske du gör det, so be it. Men mentala stabila människor gör det inte, om du ingår där eller inte vet bara du, jag kan bara prata för mig jag gör det icke. Så att jämföra dessa två.. Host host, harklar.
  • Brumma
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 11:44:49 följande:

Hur kopplar din hjärna? Vem har sagt nåt om non stop uppmärksamhet sin partner. Bara du själv.. Behåll det för dig du. Parera vet du inte vad det är? Hur sunt är det då att ge sitt barn eller sin partner non stop?? Befängt. Läs om och läs rätt.

Ditt inlägg - som jag svarade på - var ett svar på ett inlägg där det stod "du kanske inte kan få din partners uppmärksamhet nonstop, när man har ett sånt stort bekräftelsebehov?"

DITT svar på det inlägget var att ett barn inte kan "tinga sin förälder".

Därav min fråga - HUR är det att tinga sin förälder för att partnern inte får uppmärksamhet nonstop?

Så nej - nonstop är inget "bara jag själv" sagt. Det stod i inlägget DU svarade på. Missade du det? Vad svarade du på isåfall?
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Ankan) skrev 2018-01-01 12:34:21 följande:

Fast så många barnfria män finns det faktiskt inte.Jag levde i styvfamilj under tio års tid och kan ju säga att villkoren förändrades med åren och den sista tiden var knappt ens uthärdlig innan tonåringen tog sitt pick och pack och flyttade till andra änden av landet till en kille hon träffat på nätet. De andra killarna drog hon hem till oss, de kom från när och fjärran och stannade olika länge. Hon blev gravid också men gjorde abort. Fick sjukdomar man inte önskar sin fiende. Fast då hon flyttade blev hennes pappa "fri" att göra vad han ville och gifte sig med golfbagen istället. Då tog  jag ut skilsmässa.  Det borde jag gjort tidigare men jag stannade för vår gemensamma sons skull, trodde väl att det någon gång skulle bli bättre. Men som sagt, han valde att leka med sina kompisar på golfbanan istället.Jag träffade flera män efter detta, alla med barn. Såg framtiden bli likadan igen. En av dem var tvungen att åka hem varje kväll för att laga mat åt "barnen" som inte kunde äta micrad mat... barnen var äldre tonåringar. Hej då.

Till sist träffade jag en barnfri man och honom har jag hållit hårt i sedan dess, vi har nu varit ihop i snart tio år.

Innan någon säger "men du då? Du har ju också barn".. I know. Jg har två, numera vuxna barn. Min nuvarande sambo fick acceptera det om han ville vara med mig. JAg kunde knappast tvinga honom.

Tur för mig.

Då ska man väl egentligen vara glad åt att det finns män som faktiskt vill parera barn och ny partner!

Du har inte tvingat honom, han och du har gjort ett val. Ger du han tid också eller lägger du allt på dina vuxna? Gillar dom honom?
  • Anonym (Ankan)
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 14:09:32 följande:
    Då ska man väl egentligen vara glad åt att det finns män som faktiskt vill parera barn och ny partner!

Du har inte tvingat honom, han och du har gjort ett val. Ger du han tid också eller lägger du allt på dina vuxna? Gillar dom honom?
    Ja, jag är glad!

Min yngsta var inte vuxen när vi träffades utan bodde mer eller mindre på heltid hos mig. Min sambo tog honom till sitt hjärta väldigt tidigt i vår relation.
    Båda mina numera vuxna söner tycker mycket om honom, båda har sagt till mig att jag inte kunnat hitta någon bättre!

Jodå, han får av min tid. Yngsta sonen bor ännu hemma men kräver ingen omsorg mer än mat på bordet som jag ändå ska laga. Den äldsta har egen familj och jag hälsar på dem kanske en gång i veckan eller är barnvakt vid behov. Då följer oftast sambon med, han älskar verkligen detta lilla barn.

Det är faktiskt helt underbart och jag är så lycklig att jag träffat honom!
  • Anonym (Idda)
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 14:04:43 följande:

Ditt samvete möjligtvis, för jag har inga styvbarn, men ser på världen med enligt mig sunda ögon. Borde du med göra. Mina barns styvmor gillar inte jag alls pga hur hon behandlade mina barn i början, men vad har jag med det att göra, hon var aldrig elak och det är mitt ex flickvän som jag mer än gärna lämnar över stafettpinnen till. Hon har all rätt att vara tillsammans med honom, mina barn ska inte lägga sig i det. Den dagen mina barn lägger sig i sin pappas kärleksliv så söker jag hjälp åt dem, någon att prata med. För då förstår jag genast att de behöver rätta vägledningen! Om inte jag själv lyckas ta itu med det. De ska inte behöva bära tyngder i den nivån, de ska vara bekymmersfria barn. Vuxnas problem och förehavanden är inte barns kors att bära. Got it?

Barn brukar väl dessutom ha kompisar hemma så mycket de vill? Skaffa hundar och partners jämför du mellan alltså? Ojoj .. Såhär är det, man lämnar inte en partner vind för våg åt barna att ta hand om, gosa med, föda, sysselsätta och åka till doktorn med???? Eller kanske du gör det, so be it. Men mentala stabila människor gör det inte, om du ingår där eller inte vet bara du, jag kan bara prata för mig jag gör det icke. Så att jämföra dessa två.. Host host, harklar.

Haha. Du är så aggressiv att jag inte kan ta dig på allvar längre. Jag förstår att oskrivna sociala regler och generell hövlighet är svåra kapitel för dig.

Jag ska lämna dig ensam i dina aggressioner men vill först inflika att dina gissningar om mig är helt felaktiga. Jag lever i kärnfamilj.
  • Anonym (Bratz)
    Brumma skrev 2018-01-01 14:04:57 följande:

Ditt inlägg - som jag svarade på - var ett svar på ett inlägg där det stod "du kanske inte kan få din partners uppmärksamhet nonstop, när man har ett sånt stort bekräftelsebehov?"

DITT svar på det inlägget var att ett barn inte kan "tinga sin förälder".

Därav min fråga - HUR är det att tinga sin förälder för att partnern inte får uppmärksamhet nonstop?

Så nej - nonstop är inget "bara jag själv" sagt. Det stod i inlägget DU svarade på. Missade du det? Vad svarade du på isåfall?

Ja och din hjärna kopplade helt fel, som sagt läs igen. JAG har ff inte sagt nånting om nonstop, och vad vet DU att det var just nonstop i det inlägget jag svarade på?

Din uppfattning är allas lag? Svara inte på sånt du inte begriper.
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Idda) skrev 2018-01-01 14:42:54 följande:

Haha. Du är så aggressiv att jag inte kan ta dig på allvar längre. Jag förstår att oskrivna sociala regler och generell hövlighet är svåra kapitel för dig.

Jag ska lämna dig ensam i dina aggressioner men vill först inflika att dina gissningar om mig är helt felaktiga. Jag lever i kärnfamilj.

Jaha se där! Men du kan "gissa" att jag är styvmor? Bra verklighetsuppfattning kommer inte på posten.

Du har nog svårt att stå bakom dina egna argument snarare än att jag är missanpassad socialt haha ????, för inte kunde du på nåt vis backa upp din egen jämförelse om hundarna där. Snälla fyll i om jag missat något om just det där hur ens barn tar hand om ens partner eller argumentet om kompisar, var träffas man annars, ute på stan, i gallerian, i tunnelbanan ? Kanske inte alls? Eller menar du mer att jag som förälder portar kompis från vårt hem?
  • Anonym (Idda)
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 14:56:44 följande:

Jaha se där! Men du kan "gissa" att jag är styvmor? Bra verklighetsuppfattning kommer inte på posten.

Du har nog svårt att stå bakom dina egna argument snarare än att jag är missanpassad socialt haha ????, för inte kunde du på nåt vis backa upp din egen jämförelse om hundarna där. Snälla fyll i om jag missat något om just det där hur ens barn tar hand om ens partner eller argumentet om kompisar, var träffas man annars, ute på stan, i gallerian, i tunnelbanan ? Kanske inte alls? Eller menar du mer att jag som förälder portar kompis från vårt hem?

Förlåt, hade missat att du inte ens är läskunnig.
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Idda) skrev 2018-01-01 19:24:28 följande:

Förlåt, hade missat att du inte ens är läskunnig.

Så det är ditt argument, har jag läst rätt då?
  • Anonym (Idda)
    Anonym (Bratz) skrev 2018-01-01 19:27:26 följande:

Så det är ditt argument, har jag läst rätt då?

Nej, det är ett konstaterande, inte ett argument. Att du inte förstod det beror bara på just det jag sa.

Varsågod att snedtolka även detta.
  • Anonym (Bratz)
    Anonym (Idda) skrev 2018-01-01 19:35:10 följande:

Nej, det är ett konstaterande, inte ett argument. Att du inte förstod det beror bara på just det jag sa.

Varsågod att snedtolka även detta.

Haha ok så alltså har du inget mer att komma med, inget, absolut inget bättre att komma med

Men det är lugnt, inte alltid man kan backa upp sig själv..
Svar på tråden Varför kalla styvbarn för en bonus?