• Anonym (misa)

Har jag utsatts för ett brott och vad gör jag?

Är det kriminellt att skicka något av följande i sms:

"Jag såg din sexköpare."

"Hur går affärerna?"

"Som du var klädd så skulle du nog åka och ha sex"

"jag får väl betala bättre så du vill träffa mig"

Jag blir väldigt ledsen av de här kommentarerna men känner mig osäker på om det verkligen kan få någon slags brottsrubricering? Egentligen vill jag inte att han ska få polisen på sig men det här känns inte rätt... Jag funderar på att bara ge han en chans att sluta om jag säger att jag mår dåligt av detta. Och om han ändå inte slutar kan man då komma någonstans med en anmälan? Det känns inte som solklara trakasserier om jag försöker titta med objektiva ögon. Men jag uppfattar det som vulgärt och antydande, och blir ledsen.

• Svar på tråden Har jag utsatts för ett brott och vad gör jag?
  • Anonym (Hej)

Sexuella trakasserier är det absolut.

• Anonym (misa)
    Anonym (Hej) skrev 2017-12-01 01:25:47 följande:

Sexuella trakasserier är det absolut.

Jag håller med för att det känns som det för mig, men jag undrar om polis och åklagare håller med. Kommentarerna känns lite vaga, som mer ett underliggande budskap men det kan även tolkas som rent sakliga frågor liksom tänker jag. Och om syftet inte är att kränka mig så har han väl sitt på det torra? Men jag är inte så insatt jag vet inte
  • Anonym (Hej)

[quote=78236500][quote-nick]Anonym (misa) skrev 2017-12-01 01:46:33 följande:[/quote-nick]Jag håller med för att det känns som det för mig, men jag undrar om polis och åklagare håller med. Kommentarerna känns lite vaga, som mer ett underliggande budskap men det kan även tolkas som rent sakliga frågor liksom tänker jag. Och om syftet inte är att kränka mig så har han väl sitt på det torra? Men jag är inte så insatt jag vet inte[/

Det är absolut sexuella trakasserier, om DU upplever det som obehagligt. Du kan alltid anmäla, och då är det bra att du har dessa sms som bevis.

• Anonym (Ja)

Brottet rubriceras som sexuellt ofredande. Vet du vem som skickar? Kan du bevisa vem som skickar? Spara alla sms. Skriv ett kort svar där du skriver att du inte vill att personen på något sätt kontaktar dig igen och att du annars kommer att polisanmäla. I övrigt svarar du inte på något alls.

• Anonym (misa)

Jag vet vem som skickar och jag tror jag kan bevisa det.

Vad är det som gör att det uppfyller kriterier för sexuellt ofredande tror du? Om jag går vidare omed en anmälan så vill jag vara rimligt säker på att jag kommer få rätt. Är rädd att det är för vagt och abstrakt men hoppas jag har fel

• BossHoss
    Är du eskort?

eller är det bara falskt förtal som han håller på med och försöker såra dig. Vem är denne mannen för dig?
  • Vixen90
    Anonym (misa) skrev 2017-12-01 11:34:03 följande:

Vad är det som gör att det uppfyller kriterier för sexuellt ofredande tror du? Om jag går vidare omed en anmälan så vill jag vara rimligt säker på att jag kommer få rätt. Är rädd att det är för vagt och abstrakt men hoppas jag har fel

Vagt är det ju inte. Särskilt inte om man ser till alla sms sammantaget. Det råder inga tvivel om vad han insinuerar.

Det är sexuellt ofredande pga att det är hänsynslöst beteende som inte är välkommet från din sida utan gör dig illa till mods, pga att det inte är något som han har med att göra och pga att han inte slutar.

Dock verkar det som att om det är så att du kan blockera hans nummer (på mobilen eller på facebook eller liknande) så kommer du sannolikt inte få rätt. För då finns det nåt du hade kunnat/kan göra för att förhindra kommentarerna.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Ja)

Du bör börja med att tala om för honom en gång att du inte vill ha kontakt. Fortsätter han ändå har du större möjlighet att få rätt. Dock är det inte lätt att få en åklagare att väcka åtal för några enstaka sms alla gånger. Men det kan vara bra att anmäla saken ändå. Då finns det dokumenterat vad han gör och för historik om han gör samma sak mot andra sedan. Det är inte vagt det han skriver, men omfattningen är inte stor. Man kan tycka att det inte ska ha betydelse, men det gör det. Säg till han sluta och blockera honom om du kan först och sedan tar nästa steg om det inte räcker.
  • Anonym (micky)

Jag är inte hundra på att det är åtalbart.
    Är dessa bara exempel på vad som skrivs eller dom ENDA du fått ?

• Anonym (misa)
    BossHoss skrev 2017-12-01 11:45:45 följande:

Är du eskort?eller är det bara falskt förtal som han håller på med och försöker såra dig. Vem är denne mannen för dig?

Nej jag är ingen eskort.

Jag har träffat den här mannen förut, och haft sex med honom. Har nämt för honom att vissa män jag träffat har gett mig saker och pengar. Men det har aldrig varit någon överenskommelse om sex för pengar, utan de har hjälpt mig på eget initiativ. Men han tycker väl ändå att det är ett sexköp det handlar om.

Förtal tror jag inte det är, om han inte publicerar kommentarerna officiellt utan bara sms mig privat.
  • Anonym (misa)
    Anonym (micky) skrev 2017-12-01 12:34:27 följande:

Jag är inte hundra på att det är åtalbart.

Är dessa bara exempel på vad som skrivs eller dom ENDA du fått ?

Det är bara några exempel. Men det är inte hela tiden utan det här kommer ibland.
  • BossHoss
    Anonym (misa) skrev 2017-12-01 13:05:17 följande:
    Nej jag är ingen eskort.

Jag har träffat den här mannen förut, och haft sex med honom. Har nämt för honom att vissa män jag träffat har gett mig saker och pengar. Men det har aldrig varit någon överenskommelse om sex för pengar, utan de har hjälpt mig på eget initiativ. Men han tycker väl ändå att det är ett sexköp det handlar om.

Förtal tror jag inte det är, om han inte publicerar kommentarerna officiellt utan bara sms mig privat.
    OK
    nej förtal är det inte ur rättssyn menade mer allmännt.

Varför diskuterar du med en tillfällig KK att andra män som du ligger med ger dig pengar och gåvor?
  • BossHoss
    Anonym (misa) skrev 2017-12-01 13:05:17 följande:
    Nej jag är ingen eskort.

OK
    nej förtal är det inte ur rättssyn menade mer allmännt.

Varför diskuterar du med en tillfällig KK att andra män som du ligger med ger dig pengar och gåvor? Hade en tjej jag legat med påpekat detta för mig hade jag tagit för givet att hon menar att jag skulle ge henne gåvor som de andra männen. Alltså ett förklätt sexköp. Blocka hans nummer så slipper du kontakt med honom helt
  • Anonym (misa)
    BossHoss skrev 2017-12-01 13:13:08 följande:

OKnej förtal är det inte ur rättssyn menade mer allmännt.Varför diskuterar du med en tillfällig KK att andra män som du ligger med ger dig pengar och gåvor? Hade en tjej jag legat med påpekat detta för mig hade jag tagit för givet att hon menar att jag skulle ge henne gåvor som de andra männen. Alltså ett förklätt sexköp. Blocka hans nummer så slipper du kontakt med honom helt

Ok jag förstår hur du menar...nä några såna avsikter hade jag inte, jag var nöjd med att bara träffa honom utan att få något. Jag minns inte hur det kom på tal, han brukade ställa frågor om hur mina sexuella relationer sett ut. Men det ska jag tänka på att männen kan få för sig att jag antyder att jag vill ha något materiellt.
  • Anonym (Stig)
    BossHoss skrev 2017-12-01 11:45:45 följande:

Är du eskort?eller är det bara falskt förtal som han håller på med och försöker såra dig. Vem är denne mannen för dig?

Förtal blir det när en person utmålas inför andra att vara kriminell, prostituerad osv. Att säga till Ts att man kanske måste betala bättre är inte förtal. Dessutom faller förtal inom de ärenden som man själv måste driva till domstol.
  • Anonym (micky)
    Anonym (misa) skrev 2017-12-01 13:08:38 följande:
    Det är bara några exempel. Men det är inte hela tiden utan det här kommer ibland.
    Han kan försvara sig med att det är på skämt, att ni brukar skoja om sådant.
    Att han inte trodde att du skulle ta illa upp.
    Att han inte hade för uppsåt att ofreda dej.

Tror du får det tufft att få en åklagare att ta detta till rättegång.

• Anonym (misa)

Sen undrar jag om det blir en process vad kommer hända? Hur kontaktar de honom? Skickar ett brev eller griper honom? Jag vill inte att andra ska se att polis hämtar honom. Blir han bara kallad till en rättegång eller hur fungerar det? Och vad blir påföljden om han skulle bli fälld?

• Anonym (Stig)
    Anonym (misa) skrev 2017-12-01 18:52:42 följande:

Sen undrar jag om det blir en process vad kommer hända? Hur kontaktar de honom? Skickar ett brev eller griper honom? Jag vill inte att andra ska se att polis hämtar honom. Blir han bara kallad till en rättegång eller hur fungerar det? Och vad blir påföljden om han skulle bli fälld?

Det blir svårt att få polisen att nappa på att han har begått ett brott. Ännu svårare att få en åklagare att driva ett mål i Tingsrätten. Ingen polis kommer att hämta honom.
  • IsadoraW1
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-01 06:47:57 följande:

Brottet rubriceras som sexuellt ofredande. Vet du vem som skickar? Kan du bevisa vem som skickar? Spara alla sms. Skriv ett kort svar där du skriver att du inte vill att personen på något sätt kontaktar dig igen och att du annars kommer att polisanmäla. I övrigt svarar du inte på något alls.

Menar inte att vara dryg utan är genuint intresserad av frågan så..; finns det/kan du hänvisa till något vägledande avgörande som förtydligar varför brottsrubriceringen är sexuellt ofredande? Är nyfiken på varför det ses som en kränkning av ts sexuella integritet snarare än förolämpning eller liknande.
  • Anonym (misa)
    Anonym (Stig) skrev 2017-12-01 19:01:50 följande:

Det blir svårt att få polisen att nappa på att han har begått ett brott. Ännu svårare att få en åklagare att driva ett mål i Tingsrätten. Ingen polis kommer att hämta honom.

Jag tänker också att det blir svårt, men nu frågade jag OM det skulle bli en process, hur går den till?
Svar på tråden Har jag utsatts för ett brott och vad gör jag?