• Pudan

Lösa ut sambo

A köpte en lägenhet i februari 2015. A flyttar in i den i juni 2015 och hans särbo flyttar in i augusti samma år och de blir sambo. A har ensam köptlägenheten och står själv på lån och sambon är skriven i lägenheten men står inte med på köpekontrakt. Räknas det som om lägenheten är köpt för gemensamt bruk med tanke på tidpunkterna då de flyttade in? Nu vill A separera och undrar hur han ska göra då han vill behålla lägenheten. Ska han lösa ut sambon med halva köpesumman eller är det halva värdet på lägenheten idag eller ngn annan summa? Någon som vet reglerna? A antar att det juridiskt anses som att lägenheyen är införskaffad för gemensamt bruk även om de inte flyttade in exakt samtidigt och att sambon därmed har rätt till del av lägenheten trots att hon inte köpt/står på lån. A vill helst behålla lägenheten så att sälja är inte aktuellt -i alla fal inte som första alteenativ.

• Svar på tråden Lösa ut sambo
  • Anonymtjej1981

Sambon kanske inte har betalat något för lägenheten vad gäller amortering osv. Men de kanske har lagt upp ekonomin på annat sätt att hon har stått för all mat tex och betalat mer av annat i hemmet?
    Många skriver att hon ej bör ha rätt till något från lägenheten för att hon ej betalat något för det.
    Men det bästa är ju att ta kontakt med en jurist så att det blir så bra som möjligt för båda parter.

• Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-06 09:46:26 följande:

Anonym (12345)

Jag driver det inte hårt för varken A eller sambon. Jag tycker dock att de ska göra det som förväntas enligt lagen och vill A sedan vara mer generös än vad lagen kräver så får han givet göra det. Jag vill inte att någon av dem lurar den andre så det som lagligt är rätt ska vara ett riktmärke. Vill de sedan göra mer än så är det ju bra.  

Det är inte mitt problem överhuvudtaget men eftersom vårt gemensamma barn sitter mitt i eländet tycker jag att det är bra om de kan fokusera på det som är juridiskt rätt och hålla känsloutbrott utanför det hela så barnet inte behöver lyssna på det. Jag kommer inte att gå vidare med detta alls då jag inte är part i målet.  A har fått infon jag fått här i tråden och har tid hos advokat för att diskutera mer ingående i detalj. 

Så du uppmanar A att försöka blåsa ditt ex på så mycket pengar som möjligt bara ni följer lagen, sen att hon varken köpt eller betalat bostaden tar ni ingen hänsyn till, utan ni gör bara detta för att man kan?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-11-06 12:07:13 följande:

Det rätta, moraliskt sett, är att B frivilligt avsäger sig rätten att bli utköpt då hon inte bidragit till bostaden. Bara för att man har laglig rätt till något är man inte tvungen att hävda den.

Detta är  en vanlig missuppfattning att man måste följa sambolagen, att man måste bodela.
    Det behöver man inte det går utmärkt att komma överens själv om ersättning eller hålla sig till sunt förnuft att den som köpt bostaden behåller den bor kvar den andre flyttar ut och man går vidare med sina liv.

Detta är ett utmärkt sätt hur man på laglig väg kan blåsa den andre på pengar om man vill och oftast göra det surt för personen, jag förstår inte riktigt hur man kan leva med sig själv och vetskapen av att göra så mot en annan människa.
    Men så är det den ena vill gå avbryta och gå vidare den andre inte då blir man bitter och girig orsaken är pengar, pengar kan få en människa att göra saker man aldrig skulle göra annars.
  • Anonym (12345)
    Anonymtjej1981 skrev 2017-11-06 13:58:40 följande:

Sambon kanske inte har betalat något för lägenheten vad gäller amortering osv. Men de kanske har lagt upp ekonomin på annat sätt att hon har stått för all mat tex och betalat mer av annat i hemmet?
    Många skriver att hon ej bör ha rätt till något från lägenheten för att hon ej betalat något för det.
    Men det bästa är ju att ta kontakt med en jurist så att det blir så bra som möjligt för båda parter.

Och om hon inte gjort om sambo bara stått för halva kostnaderna, mat, el , månadsavgift.
    Tycker du fortfarande att man ska blåsa den andre på pengar bara för att man kan?
  • Anonym (12345)

TS vad vill ditt ex vill han lösa ut sin sambo?

• Pudan

Mitt ex vill göra det som lagen säger och kommer troligt därutöver att se om han kan hjälpa dem litet att komma på fötter. Tycker det är ett sympatiskt drag att inte bara sitta och hålla i sina slantar för att man har rätt till det utan vara villig att dela med sig även om man inte är skyldig enligt lagen. 

• Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-07 11:51:55 följande:

Mitt ex vill göra det som lagen säger och kommer troligt därutöver att se om han kan hjälpa dem litet att komma på fötter. Tycker det är ett sympatiskt drag att inte bara sitta och hålla i sina slantar för att man har rätt till det utan vara villig att dela med sig även om man inte är skyldig enligt lagen. 

"Mitt ex vill göra det som lagen säger" låter lite luddigt.
    Så om det bedöms att det inte är samboegendom så kommer han inte lösa ut henne eller ge ett ekonomiskt "bidrag"?

Men om dom var överens från första början att han ska lösa ut henne vid en separation så finns det ingen anledning att begära bodelning, men det lät inte riktigt så i början av tråden.

Kommer sambon att begära så mycket det bara går eller nöjer hon sig med en mindre summa?

Synd bara att han måste sälja bostaden för att hjälpa henne när han vill bo kvar.
  • Pudan

Anonym 12345

Mitt ex behöver inte sälja bostaden - han klarar att lösa ut henne ändå. Han och vår gemensamma dotter kommer bo kvar där oavsett hur det löser sig med ersättning till sambon. 

• Pudan

Om lagen säger att hon har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne det samt ett extra bidrag. 

Om lagen säger att hon inte har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne ett aningen större bidrag. 

Hur stort det är vet jag inte och jag vet inte heller vad sambon "kräver".

• Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-08 10:23:57 följande:

Om lagen säger att hon har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne det samt ett extra bidrag. 

Om lagen säger att hon inte har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne ett aningen större bidrag. 

Hur stort det är vet jag inte och jag vet inte heller vad sambon "kräver".

Är sambon lite bitter på din ex?
  • Anonym (12345)

Hur gick det med detta fick hon ut några pengar?

Svar på tråden Lösa ut sambo