• Pudan

Lösa ut sambo

A köpte en lägenhet i februari 2015. A flyttar in i den i juni 2015 och hans särbo flyttar in i augusti samma år och de blir sambo. A har ensam köptlägenheten och står själv på lån och sambon är skriven i lägenheten men står inte med på köpekontrakt. Räknas det som om lägenheten är köpt för gemensamt bruk med tanke på tidpunkterna då de flyttade in? Nu vill A separera och undrar hur han ska göra då han vill behålla lägenheten. Ska han lösa ut sambon med halva köpesumman eller är det halva värdet på lägenheten idag eller ngn annan summa? Någon som vet reglerna? A antar att det juridiskt anses som att lägenheyen är införskaffad för gemensamt bruk även om de inte flyttade in exakt samtidigt och att sambon därmed har rätt till del av lägenheten trots att hon inte köpt/står på lån. A vill helst behålla lägenheten så att sälja är inte aktuellt -i alla fal inte som första alteenativ.

• Svar på tråden Lösa ut sambo
  • Pudan

Tack till er alla för god input! 

Förhoppningsvis kopplar de in advokat så det går rätt till så A:s och min gemensamma dotter slipper höra/se en massa mer smutskastning och bråk i onödan

• Anonym (Skitsnack)
    Anonym (A) skrev 2017-11-03 13:04:15 följande:

Tror tyvärr att om en kontantinsats har gjorts, så kan det räknas med i den delen som ska delas, alltså handlar det inte bara om värdeökninen, utan värdet-skulder på bostaden.

Finns skäl till att man ska ha ett samboavtal.

Verkar finnas möjlighet till viss jämkning av hur stor del sambon får, beroende på hur långt samboskapet varit. Vid äktenskap tror jag att det är 5 år innan man har en hälftendelning, och det verkar vara samma för samboskap.

lawline.se/answers/6663

Så länge sambon är nöjd med att få del av värdeökningen är det Inga problem, men börjar de bråka om pengarna kan ditt ex bli tvungen att dela med sig av sin kontantinsats också. Då kan jämkningsparagrafen definitivt vara till hjälp.

Så mycket dumheter du skriver. För det första köptes inte bostaden för att båda skulle bo där. För det andra har de bara varit sambo i två år. Det man delar, i de fall en bostad räknas som samboegendom, är bostadens värde, minus inköpt samt föesäljningskostnader. Hon har inget att hämta i det här fallet.
  • möjligt
    Pudan skrev 2017-11-03 14:18:21 följande:

Anonym (Rättelfel) 

Tack för bra info! Enligt A och gemensamma vänner är sambon väl medveten om att hon i princip är bostadslös om förhållandet tar slut. Detta har hon enligt dessa pratat om flera gånger så hon förstår riskerna hon tar. Dock har det inte gjorts något åt detta.  Jag känner henne inte så väl men tycker att hon ska ha rätt till det hon enligt lagen ska ha. A får i så fall ta konsekvenserna av att inte haft samboavtal och sambon får ta konsekvenserna av att inte ha sett till att komma med på dokumenten /lån mm. Båda två får stå sina kast men jag vill inte se att någon av dem skor sig på den andras bekostnad.  

Iom att samboförhållandet varit förhållandevis kort kan man troligtvis jämka med 50%

Det gör att det som B har (laglig) rätt till av bostaden är följande:

(Husets värderings värde - huslån - mäklar arvode - vinstskatt)/4

Med lite ungefärliga exempeltal ser det då ut som följer

Husets värde: 4 miljoner

Husets inköpspris: 3 miljoner

Huslån: 2 miljoner

Mäklar arvode: 100 000

Renovering: 100 000

Vinstskatt: ca 180 000 (värde-inköpspris-arvode-renovering)x0,22

Sambon får då rätt till 25% av värdet när alla kostnader dragits av dvs.

(Värde-lån-mäklararvode-vinstskatt)/4

(4miljoner-2miljoner-100000-180000)/4 = 430 000 kr

Du kan ju stoppa in värden från den egna situationen

Det verkar ju som att bostaden blivit inköpt med ett samboskap i baktankarna så att hävda någonting annat känns (enligt min personliga åsikt) ganska fult.
  • möjligt

Bisats

En framtvingad försäljning lär inte vara aktuellt alls om A har kapital att lösa ut sambon

M

• Pudan

Möjligt,

Oavsett vad avsikten med inköpet var anser jag faktiskt att sambon bör få del av lägenhetens värde enl ditt räkneexempel. Ja, hon har klantat sig genom att inte se till att stå med på alla papper men de bor i en stad där det råder extrem bostadsbrist och köer till hyreslägenheter är årslånga samt att hennes inkomst inte är jättehög. Hon och hennes två barn kan behöva en liten hjälp till att komma vidare. A har det gott ställt och kommer att ha kvar lägenheten och har klantat sig så tillvida att han inte sett till att skriva avtal där bådas intressen bevakas. Sambon har varit min dotters bonusmamma ett par år och hennes barn har varit min dotters bonussyskon. Min dotter bryr sig om vad som händer med dem och så gör jag.  Hoppas det går att lösa med litet god vilja och respekt för varandra så alla involverade - både vuxna och barn går ur det så bra det är möjligt

• möjligt
    Pudan skrev 2017-11-03 14:54:31 följande:

Möjligt,

Oavsett vad avsikten med inköpet var anser jag faktiskt att sambon bör få del av lägenhetens värde enl ditt räkneexempel. Ja, hon har klantat sig genom att inte se till att stå med på alla papper men de bor i en stad där det råder extrem bostadsbrist och köer till hyreslägenheter är årslånga samt att hennes inkomst inte är jättehög. Hon och hennes två barn kan behöva en liten hjälp till att komma vidare. A har det gott ställt och kommer att ha kvar lägenheten och har klantat sig så tillvida att han inte sett till att skriva avtal där bådas intressen bevakas. Sambon har varit min dotters bonusmamma ett par år och hennes barn har varit min dotters bonussyskon. Min dotter bryr sig om vad som händer med dem och så gör jag.  Hoppas det går att lösa med litet god vilja och respekt för varandra så alla involverade - både vuxna och barn går ur det så bra det är möjligt

Tummen upp för det

Jag vet att många klagar på det men det är ju just för att ge människor ett visst skydd vid separation som sambolagen finns.
  • Ms H
    Anonym (rättellerfel) skrev 2017-11-03 14:14:34 följande:

Var inte min mening att "peka på dig". Var mer att TS verkar lite osäker, och pratar själv i termer kring "vad är det som skall delas" (värde? vinst?).

Därför jag ville lyfta fram att just lån är av enorm betydelse. Speciellt om lånen endast ligger på den ena sambon.

Njae, man kan, men utsikterna kan vara små att få gehör för det. Ofta så handlar det om när i tid renovering gjorts. Gör man renovering direkt vid köp så utgår man ju från att bägge parter har kunnat dra nytta av den högre standarden under samboendetiden. Skulle man göra en större renovering i "mars" och förhållandet tog slut i "april" så kan man ju (försöka) hävda att kostnaden för renoveringen skall jämkas mot "värdet".

Renoveringskostnader är ju annars viktigt när du säljer och skall deklarera din vinst (förbättringsutgifter får man dra bort från beskattningsunderlaget, givetvis en herrans massa regler kring vad?när gjordes det? men ändock)

Nej då, jag tog inte på nått sätt illa upp. Det med att lån (kopplade till bostaden) är vi helt överens om, så har ju jag också skrivit.

Jag är medveten om att man KAN ta hänsyn till vad som helst. Det som diskuteras är väl snarare vad lagen säger.

Ja, vid vinstbeskattning får man dra av för vissa renoveringskostnader.
  • Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-03 14:54:31 följande:

Möjligt,

Nu vet vi inte hela historien, det finns alltid 2 sidor.
    Om det nu är så att din, köpte en bostad för att båda ska ha någonstans att bo tom betalt lån och amortering.
    Hur kan du tycka att det är rimligt att den ska delas enbart pga bostadsbrist sambon har väl pengar från försäljning av sin förra bostad om inte så har denne haft möjlighet att lägga undan pengar medans A har fått betala kontantinsats + lån och amortering.
    Det är inte mer rimligt att A får behålla sin egan bostad som vilket det faktiskt är.

Du skriver att du bryr dig, om deras styvmamma får igenom att hon har rätt till hans bostad, han tvingas bli av med pengar och sätts i en ekonomisk situation där han blir av med pengar.
    Hur gynnar det dina barn kommer de må bättre av att han inte har råd att köpa en bostad som de kan bo i?
    Är detta tacken han får för att han köpten en bostad för att alla skulle ha någonstans att bo?
    Att bostaden delas kommer inte gynna dina barn, den enda som skrattar sig lycklig är sambon som lyckats med sitt mål att ta något från någon annan, istället för att acceptera att man separerar och då går man vidare.

A ska inte göra någonting, vill sambo ha rätt till hälften så är de upp till denne att driva frågan och begära bodelning om de inte kommer överens.
    A ska inte göra någonting värdera bostaden eller prata med en mäklare om försäljning.

Det man ska komma ihåg är att det är inte halva bostadens värde utan värdet - skulder så vill A kan om denne vill belåna bostaden sambon kommer då få ut mindre pengarar eller ingenting.

Tycker historien låter lite märklig är skeptisk till att bostaden köptes för gemensamt bruk.
    Och även om den gjorde det så kan man ifrågasätta varför sambon ska ha hälften om denne inte betalt något.
  • Pudan

Anonym 12345

Sambon flyttade in från hyreslägenhet och har inget sparat kapital  Mitt ex sitter i en ekonomisk väldigt god situation där ett par hundratusen inte är avgörande för hur hans ekonomiska framtid kommer att bli. Det finns andra aspekter att ta hänsyn till än de rent ekonomiska. Orsaken till separationen vill jag inte heller ta upp här. Mitt ex vill veta vad som är juridiskt rätt i det här fallet och han har även en önskan att hjälpa sambon och de barn han varit bonusförälder till under ett par år litet extra om han kan och sambon tycker det är ok och det tycker jag är hedervärt. Han är en omtänksam man och lämnar inte folk i sticket. Vårt gemensamma barn kommer inte få problem för att hennes pappa ev väljer att vara generös i en situation där han inte behöver. Nu är hon inte insatt i läget och vet inte vad han funderar på men hade hon varit äldre och haft full koll är jag övertygad om att hon tyckt att pappan gör rätt. Man gör gott där man kan - när man kan. 

• Pudan

Anonym 12345,

Sambon har inte rätt till hälften. Däremot har hon laglig rätt till del av lägenhetens värde förutsatt att den införskaffades för gemensamt bruk. Det spelar ingen som helst roll vem som betalade lägenheten eller vem som har betalat amorteringar och räntor. Sån är lagen  

Svar på tråden Lösa ut sambo