Pudan skrev 2017-11-03 14:54:31 följande:
Möjligt,
Oavsett vad avsikten med inköpet var anser jag faktiskt att sambon bör få del av lägenhetens värde enl ditt räkneexempel. Ja, hon har klantat sig genom att inte se till att stå med på alla papper men de bor i en stad där det råder extrem bostadsbrist och köer till hyreslägenheter är årslånga samt att hennes inkomst inte är jättehög. Hon och hennes två barn kan behöva en liten hjälp till att komma vidare. A har det gott ställt och kommer att ha kvar lägenheten och har klantat sig så tillvida att han inte sett till att skriva avtal där bådas intressen bevakas. Sambon har varit min dotters bonusmamma ett par år och hennes barn har varit min dotters bonussyskon. Min dotter bryr sig om vad som händer med dem och så gör jag. Hoppas det går att lösa med litet god vilja och respekt för varandra så alla involverade - både vuxna och barn går ur det så bra det är möjligt 
Nu vet vi inte hela historien, det finns alltid 2 sidor.
Om det nu är så att din, köpte en bostad för att båda ska ha någonstans att bo tom betalt lån och amortering.
Hur kan du tycka att det är rimligt att den ska delas enbart pga bostadsbrist sambon har väl pengar från försäljning av sin förra bostad om inte så har denne haft möjlighet att lägga undan pengar medans A har fått betala kontantinsats + lån och amortering.
Det är inte mer rimligt att A får behålla sin egan bostad som vilket det faktiskt är.
Du skriver att du bryr dig, om deras styvmamma får igenom att hon har rätt till hans bostad, han tvingas bli av med pengar och sätts i en ekonomisk situation där han blir av med pengar.
Hur gynnar det dina barn kommer de må bättre av att han inte har råd att köpa en bostad som de kan bo i?
Är detta tacken han får för att han köpten en bostad för att alla skulle ha någonstans att bo?
Att bostaden delas kommer inte gynna dina barn, den enda som skrattar sig lycklig är sambon som lyckats med sitt mål att ta något från någon annan, istället för att acceptera att man separerar och då går man vidare.
A ska inte göra någonting, vill sambo ha rätt till hälften så är de upp till denne att driva frågan och begära bodelning om de inte kommer överens.
A ska inte göra någonting värdera bostaden eller prata med en mäklare om försäljning.
Det man ska komma ihåg är att det är inte halva bostadens värde utan värdet - skulder så vill A kan om denne vill belåna bostaden sambon kommer då få ut mindre pengarar eller ingenting.
Tycker historien låter lite märklig är skeptisk till att bostaden köptes för gemensamt bruk.
Och även om den gjorde det så kan man ifrågasätta varför sambon ska ha hälften om denne inte betalt något.