Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Lösa ut sambo

Pudan skrev 2017-11-03 14:54:31 följande:

Möjligt,

Oavsett vad avsikten med inköpet var anser jag faktiskt att sambon bör få del av lägenhetens värde enl ditt räkneexempel. Ja, hon har klantat sig genom att inte se till att stå med på alla papper men de bor i en stad där det råder extrem bostadsbrist och köer till hyreslägenheter är årslånga samt att hennes inkomst inte är jättehög. Hon och hennes två barn kan behöva en liten hjälp till att komma vidare. A har det gott ställt och kommer att ha kvar lägenheten och har klantat sig så tillvida att han inte sett till att skriva avtal där bådas intressen bevakas. Sambon har varit min dotters bonusmamma ett par år och hennes barn har varit min dotters bonussyskon. Min dotter bryr sig om vad som händer med dem och så gör jag.  Hoppas det går att lösa med litet god vilja och respekt för varandra så alla involverade - både vuxna och barn går ur det så bra det är möjligt

Nu vet vi inte hela historien, det finns alltid 2 sidor.
    Om det nu är så att din, köpte en bostad för att båda ska ha någonstans att bo tom betalt lån och amortering.
    Hur kan du tycka att det är rimligt att den ska delas enbart pga bostadsbrist sambon har väl pengar från försäljning av sin förra bostad om inte så har denne haft möjlighet att lägga undan pengar medans A har fått betala kontantinsats + lån och amortering.
    Det är inte mer rimligt att A får behålla sin egan bostad som vilket det faktiskt är.

Du skriver att du bryr dig, om deras styvmamma får igenom att hon har rätt till hans bostad, han tvingas bli av med pengar och sätts i en ekonomisk situation där han blir av med pengar.
    Hur gynnar det dina barn kommer de må bättre av att han inte har råd att köpa en bostad som de kan bo i?
    Är detta tacken han får för att han köpten en bostad för att alla skulle ha någonstans att bo?
    Att bostaden delas kommer inte gynna dina barn, den enda som skrattar sig lycklig är sambon som lyckats med sitt mål att ta något från någon annan, istället för att acceptera att man separerar och då går man vidare.

A ska inte göra någonting, vill sambo ha rätt till hälften så är de upp till denne att driva frågan och begära bodelning om de inte kommer överens.
    A ska inte göra någonting värdera bostaden eller prata med en mäklare om försäljning.

Det man ska komma ihåg är att det är inte halva bostadens värde utan värdet - skulder så vill A kan om denne vill belåna bostaden sambon kommer då få ut mindre pengarar eller ingenting.

Tycker historien låter lite märklig är skeptisk till att bostaden köptes för gemensamt bruk.
    Och även om den gjorde det så kan man ifrågasätta varför sambon ska ha hälften om denne inte betalt något.
  • Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-04 08:24:24 följande:

Anonym 12345,

Sambon har inte rätt till hälften. Däremot har hon laglig rätt till del av lägenhetens värde förutsatt att den införskaffades för gemensamt bruk. Det spelar ingen som helst roll vem som betalade lägenheten eller vem som har betalat amorteringar och räntor. Sån är lagen  

Du svänger väldigt mycket när du skriver, först börjar du med att säga att sambo inte har rätt till hälften för att i nästan mening säga att hon har rätt till del i lägenhetens  värde.

Än en gång det som gäller är halva värdet minus skulder förutsatt att den införskaffades för gemensamt bruk.
    Och man behöver inte följa lagen utan båda parterna kan komma överens sins emellan.

Om den ene köpt bostad och betalt den så måste man inte bodela bara för bara för att lagen existerar, det går även att använda sunt förrnuft och göra det som är mest rimligt.

Tolkar smileyn som att du tycker lagen är bra att det är möjligt att ta hälfen av någon annans egendom bara för att avsikten var att bo där tillsammans, han ger henne och hennes barn tak över huvudet, sen kapar hon benen på honom.
  • Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-03 10:07:34 följande:

Svar till Anonym Kvinna: 

Det finns en lag att om fastigheten är köpt för gemensamt bruk har den som inte betalt något/står på lånet rätt till del av fastigheten vid separation. Om båda flyttat in samtidigt / skrivit sig på adressen samtidigt är det helt klart att den är köpt för gemensamt bruk. I det här fallet gick det en tid mellan när lägenheten köptes, A skrev sig där och sambon skrev sig där - inget av de sakerna inföll samtidigt. Däremot flyttade de in i lägenheten och började bo där samtidigt och det är därför vi funderar på hur lagen ser på det. 

Personligen tycker jag inte att en person som inte har betalat ngt ska ha rätt till fastigheten men om lagen nu säger så är det viktigt att sambon får det hon har rätt till. 

Om du nu tycker att den som inte betalat något ska ha rätt till fastigheten, varför driver du då frågan så hårt för ditt ex sambo?
    Många misstolkar lagen, man måste inte bodela man bryter inte mot några lagar om man inte gör det, det går utmärkt att komma överens i en egen uppgörelse.

Men vad vill sambo, vill hon gå in hårt för att blåsa A på så mycket pengar det bara går eller vill hon sköta det sins emlellan?
  • Anonym (12345)
    Anonym (M) skrev 2017-11-04 10:35:48 följande:
    Varför skriver du sådant som inte är sant? Det finns ingen tidsgräns.
    Vad du menar är att man kan begär bodelning i all oändlighet, tex komma efter 10 år och kräva pengar?
  • Anonym (12345)
    Anonym (M) skrev 2017-11-04 11:07:32 följande:
    Finns ingen tidsgräns, men det kan bli svårare ju längre tiden går. Avgörs från fall till fall.
    Vad baserar du det på att det inte finns en tidsgräns, har du ens googlat information om sambolagen?

Tror du på fullaste alvar att det inte finns en tidsgräns?
  • Anonym (12345)

Kan inte hävdas ska det förståss stå om man är gifta.

• Anonym (12345)
    Anonym (M) skrev 2017-11-04 11:23:48 följande:
    Ja, det vet jag, eftersom jag läst att det är så. 

Med tanke på dina inlägg här, är jag inte förvånad att du inte tror det. Du verkar tolka saker på ditt eget sätt.
    Men hallå, det är fler i tråden som påpekar att det finns en tidsgräns och även länkar till information, så vad jag tolkar spelar ingen roll.

Men läs vad du själv skriver, du hävdar att det inte finns en tidsgräns men kan inte ge en endast källa till att påstående stämmer.
    Länka en sida som styrker ditt påstående istället för att säga att andra har fel.
    Du har nog tolkat på det egna sätt.
  • Anonym (12345)

TS hur kommer du gå vidare i frågan?

• Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-06 09:46:26 följande:

Anonym (12345)

Jag driver det inte hårt för varken A eller sambon. Jag tycker dock att de ska göra det som förväntas enligt lagen och vill A sedan vara mer generös än vad lagen kräver så får han givet göra det. Jag vill inte att någon av dem lurar den andre så det som lagligt är rätt ska vara ett riktmärke. Vill de sedan göra mer än så är det ju bra.  

Det är inte mitt problem överhuvudtaget men eftersom vårt gemensamma barn sitter mitt i eländet tycker jag att det är bra om de kan fokusera på det som är juridiskt rätt och hålla känsloutbrott utanför det hela så barnet inte behöver lyssna på det. Jag kommer inte att gå vidare med detta alls då jag inte är part i målet.  A har fått infon jag fått här i tråden och har tid hos advokat för att diskutera mer ingående i detalj. 

Så du uppmanar A att försöka blåsa ditt ex på så mycket pengar som möjligt bara ni följer lagen, sen att hon varken köpt eller betalat bostaden tar ni ingen hänsyn till, utan ni gör bara detta för att man kan?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-11-06 12:07:13 följande:

Det rätta, moraliskt sett, är att B frivilligt avsäger sig rätten att bli utköpt då hon inte bidragit till bostaden. Bara för att man har laglig rätt till något är man inte tvungen att hävda den.

Detta är  en vanlig missuppfattning att man måste följa sambolagen, att man måste bodela.
    Det behöver man inte det går utmärkt att komma överens själv om ersättning eller hålla sig till sunt förnuft att den som köpt bostaden behåller den bor kvar den andre flyttar ut och man går vidare med sina liv.

Detta är ett utmärkt sätt hur man på laglig väg kan blåsa den andre på pengar om man vill och oftast göra det surt för personen, jag förstår inte riktigt hur man kan leva med sig själv och vetskapen av att göra så mot en annan människa.
    Men så är det den ena vill gå avbryta och gå vidare den andre inte då blir man bitter och girig orsaken är pengar, pengar kan få en människa att göra saker man aldrig skulle göra annars.
  • Anonym (12345)
    Anonymtjej1981 skrev 2017-11-06 13:58:40 följande:

Sambon kanske inte har betalat något för lägenheten vad gäller amortering osv. Men de kanske har lagt upp ekonomin på annat sätt att hon har stått för all mat tex och betalat mer av annat i hemmet?
    Många skriver att hon ej bör ha rätt till något från lägenheten för att hon ej betalat något för det.
    Men det bästa är ju att ta kontakt med en jurist så att det blir så bra som möjligt för båda parter.

Och om hon inte gjort om sambo bara stått för halva kostnaderna, mat, el , månadsavgift.
    Tycker du fortfarande att man ska blåsa den andre på pengar bara för att man kan?
  • Anonym (12345)

TS vad vill ditt ex vill han lösa ut sin sambo?

• Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-07 11:51:55 följande:

Mitt ex vill göra det som lagen säger och kommer troligt därutöver att se om han kan hjälpa dem litet att komma på fötter. Tycker det är ett sympatiskt drag att inte bara sitta och hålla i sina slantar för att man har rätt till det utan vara villig att dela med sig även om man inte är skyldig enligt lagen. 

"Mitt ex vill göra det som lagen säger" låter lite luddigt.
    Så om det bedöms att det inte är samboegendom så kommer han inte lösa ut henne eller ge ett ekonomiskt "bidrag"?

Men om dom var överens från första början att han ska lösa ut henne vid en separation så finns det ingen anledning att begära bodelning, men det lät inte riktigt så i början av tråden.

Kommer sambon att begära så mycket det bara går eller nöjer hon sig med en mindre summa?

Synd bara att han måste sälja bostaden för att hjälpa henne när han vill bo kvar.
  • Anonym (12345)
    Pudan skrev 2017-11-08 10:23:57 följande:

Om lagen säger att hon har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne det samt ett extra bidrag. 

Om lagen säger att hon inte har rätt till del av lägenhetens värde kommer han ge henne ett aningen större bidrag. 

Hur stort det är vet jag inte och jag vet inte heller vad sambon "kräver".

Är sambon lite bitter på din ex?
  • Anonym (12345)

Hur gick det med detta fick hon ut några pengar?

Svar på tråden Lösa ut sambo