• Planeraren89

Bonusbarn och eget barn..

Hejsan ! Jag hoppas få lite åsikter om situationen jag/vi sitter i just nu.

Jag bor ihop med min sambo, han har en dotter på 7 år och jag en på 9.

Argumentet gäller köp av saker till barnen.

Min dotter växer snabbt och behöver nya kläder.

Hans dotter har 3x mer kläder än min och får även med jämna mellanrum kläder av min dotter då hon är för liten för dom.

Nu åter till saken. Jag behöver köpa kläder till min dotter.. men min sambo tycker att jag måste köpa även till hans för att annars blir det orättvist. Jag anser att handlar det om saker man Behöver så köper man det vid behov och leksaker och andra roliga saker köper man lika till båda.

Hans dotter fick häromdagen ett utbrott när ja var tvungen att köpa gympaskor till min dotter, hans dotter hade redan ett par nästan nya, och han tyckte hennes beteende var förståeligt och klandrar henne inte för det. Hon skrek, grät o räckte tungan till min dotter när hon fick sina gympaskor.

Nu tycker han inte det är okej för mig att köpa nya kläder till min dotter, för då ska ja köpa till båda, fastän hans dotter har kläder i överflöd och min dotter knappt några alls.

Hur gör ni i en sådanhär situation ?

Köper ni till båda fastän en bara behöver ?

Mvh en frustrerad mamma/bonusmamma.

• Svar på tråden Bonusbarn och eget barn..
  • pyssel

Klart du inte har gjort något fel. Han låter däremot väldigt omogen i sitt föräldraskap. Har han en egen pågående syskonrivalitet som han inte kan låta bli att projicera på barnen?

Alla hästar hemma
  • Persikaplommon
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:21:51 följande:

Sen kommer vi till frågan; hur ska man lägga upp detta fint för honom så man inte riskerat att bli kallad diverse saker, utkastad o dumpad?

Varför vill du ens bo ihop med honom?

För lägenhetens skull?

Han beter sig riktigt illa mot dig , din dotter och även sin egen dotter , hon lär växa upp till en egoistisk bortskämd vuxen med denna " uppfostran " .
  • äldreochklokare
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:10:34 följande:

Han kallar mig för Hitler och galen för att jag anser att beteendet inte är okej och att jag måste kunna köpa saker till min dotter som hon behöver, lika mkt som han köper till sin när hon behöver.

Men flytta! Varför ska du stå ut med att bli kallad Hitler och annat otrevligt!

Uppenbarligen är han inte intresserad av att lösa något, bara av att han själv ska få bestämma!
  • äldreochklokare

Säg åt honom: "Nästa gång du kallar mig Hitler, galen eller annat som är helt orimligt får du som du också upprepar att du vill: jag flyttar! "

• nevermind

Vi är uppfostrade så, att man bara köper kläder man behöver. Ville vi ha mer kläder fick vi betala själva.

• Persikaplommon
    äldreochklokare skrev 2017-09-03 13:30:52 följande:

Säg åt honom: "Nästa gång du kallar mig Hitler, galen eller annat som är helt orimligt får du som du också upprepar att du vill: jag flyttar! "

Precis. Skorna / kläderna verkar vara det minsta problemet i situationen.

Förstår inte hur TS tänker att hon utsätter sin dotter för detta. Stackars tjej.
  • nevermind
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 11:55:17 följande:

Jo men det handlar om att jag inte får köpa kläder till mitt barn när hon verkligen behöver, för han anser att det är orättvist, men hans dotter behöver verkligen ingenting utan har hur mkt som helst av allt...

Vadå inte "får"? Köp bara. Vad ska han göra liksom?
  • viseversa
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 11:55:17 följande:

Jo men det handlar om att jag inte får köpa kläder till mitt barn när hon verkligen behöver, för han anser att det är orättvist, men hans dotter behöver verkligen ingenting utan har hur mkt som helst av allt...

Du får väl göra vad du vill. Låt han bli sur då.
  • Physalis

Han får väl åka och köpa skor till sin dotter samtidigt som du köper till din om det är då viktigt för honom att hon alltid får som hon vill.

Sen tycker jag att du ska fokusera på det verkliga problemet som är att han beter sig väldigt illa mot dig och ditt barn.

Man ska inte behöva komma på strategier för att slippa bli kallad diverse saker av sin partner, något är allvarligt fel med honom.

Korrekturläser som en kratta
  • BurningDiamond

Jag kan förstå att lilla'syster' blir avundsjuk när stora'syster' får ny skor eller jeans eller vad det nu kan vara. Jag förstår hennes känsla. MEN det betyder inte att hon också ska ha nya skor/jeans/etc. Som vuxen måste pappan inse att barnet har rätt till sina känslor utan att ha rätt i sakfrågan. Och som vuxen måste han ta den diskussionen med sin dotter, eller i alla fall stå bakom dig när du tar diskussionen.

Men om jag laser mellan raderna så är det inte lillasysters avundsjuka som är det grundläggande problemet, det är din sambo som vägrar vara en partner till dig.

• Kusin Krakel
    Physalis skrev 2017-09-03 15:21:16 följande:

Han får väl åka och köpa skor till sin dotter samtidigt som du köper till din om det är då viktigt för honom att hon alltid får som hon vill.

Sen tycker jag att du ska fokusera på det verkliga problemet som är att han beter sig väldigt illa mot dig och ditt barn.

Man ska inte behöva komma på strategier för att slippa bli kallad diverse saker av sin partner, något är allvarligt fel med honom.

Detta
  • Brumma

Oj.

Jag köper inte ens kläder till de båda biologiska syskonen om det inte behövs.. eller ibland men då om det är ngt "extra".

Tex var vi och köpte stövlar till äldsta sonen häromdagen. Den yngsta ville också ha men då fick jag förklara att han redan har ett par stövlar som passar och att storebror inte har det.

Man - eller iallafall inte vi - har råd att köpa nytt när det inte behövs.

Till min bonus köper jag när det behövs eller när jag vill köpa ngt extra. Här är det oftast jag som står för planering o inköp av hennes kläder. Men det är ju självklart förälderns ansvar så anser din sambo att dottern behöver kläder får han se till att handla..

Svar på tråden Bonusbarn och eget barn..