• Kusin Krakel

Bonusbarn och eget barn..

För det första - har ni gemensam eller separerad ekonomi?

Om ni har separerade ekonomier köper väl han till sitt barn själv så om han anset att hans barn behöver kläder av känslomässiga skäl får han själv stå för de inköpen.

Har ni gemensam ekonomi är det väl rimligt att ni pratar ihop er om vad respektive barn behöver under året, budget för detta och vem som sköter inköp. Har ni en gemensam syn är det lättare att bemlta barnen. Om det är så viktigt att de får samtidigt får ni väl gömma undan lillasysters arvegods tills det är dags för nytt till storasyster och ge kläderna samtidigt. Tycker ni vuxna intenatt begangnat räknas får ni väl sälja det begangnade och köpa nytt till lillasyster istället.

• Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 12:51:42 följande:

Ja jag ser det så som ni beskriver, men när jag tar upp sådanahära saker är jag "galen" eller "hitler" eller behöver söka hjälp. Idag tyckte han att jag skulle flytta. Detta är inte första gången detta händer utan det har hänt flertal gånger tidigare. Men hans sätt att hantera det är att skylla på att hans dotter har varit ensambarn hela tiden och att detta tar tid att lära henne (Har bott sambo i snart ett år), och att hon är för liten för att förstå. Hon går i första klass och min i tredje klass, jag förklarar för honom att min dotter inte beter sig så, och då skyller han på åldersskillnaden, vilket jag absolut förstår men min dotter har Aldrig betett sig såhär som hans gjorde i fredags.

Jag förstår inte riktigt hur detta går till. Du och äldsta flickan har handlat skor. Lillasyster gråter för att honmockså vill ha nya skor. Pappan säger till dig att du ska köpa skor till lillasyster och när du säger nej kaallar han dig för Hitler? Låter som ni har större oroblem än klädinköp i så fall

Och varför i hela friden jämför ni barnen på det sätt du beskriver, "mitt barn har aldrig betett sig som ditt". Vad är syftet med det?
  • Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:02:41 följande:

Vi har separerad ekonomi. Problemet är vid samarbetet, vi har helt olika syn på saker. Saker ja köper till min dotter, har redan hans dotter, men inte min. Och då tycker han att hennes beteende med skrik/gråt/räcka tungan är helt okej mot min dotter. Ska tillägga att min sambo har dubbelt så bra ekonomi än mig så hans dotter hade mkt mer saker/kläder o annat när vi flyttade ihop. Och därefter fått saker från min dotter som hon växt ur.

Men om ni har separerade ekonomier behöver du väl inte ens bemöta hans konstiga krav. Är väl bara att säga "jaha" om han tycker att lillasyster ska ha nytt, enligt er uppdelning är det ju hans uppgift att köpa dessa så är ju inget att ens diskutera.

Vad gäller lillasysters beteende är det väl samma där, om hon lipar åt lillasyster talar du om att man inte får lipa åt varandra. Menar du att pappan då lägger sig i och sägar " jo du får visst lipa" till lillasyster?
  • Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:09:13 följande:

Han tycker att jag ska smyga med inköpen till min dotter som hon behöver. Jag påpekade det för att det är en ständig påminnelse att hans dotter är yngre än min och jag anser inte att det är någon anledning. I fredags när ja köpte skor till min dotter så skrek/grät o räckte hans dotter tungan åt min och han ansåg att det var ett förståeligt beteende och målade upp mig som orättvis osv. Därför påpekade jag detta för honom, att oavsett barn är det beteendet Inte okej.

Ok, ni verkar ha hamnat i någon tråkig situation där barnen sätts mot varandra på något sätt och att en tillsägelse till den andres barn uppfattas sommkritik mot partnern istället. Kan det vara så?

Vad gäller den specifika klädsituationen förstår jag ändå inte hur du kan vara orättvis om det är han som sja handla till lillasyster? Äfen om han skulle ha rätt i sitt rättvisetänk vore det ju ändå hans ansvar att ta med lillasyster att kompensationshandla.
  • Kusin Krakel
    Physalis skrev 2017-09-03 15:21:16 följande:

Han får väl åka och köpa skor till sin dotter samtidigt som du köper till din om det är då viktigt för honom att hon alltid får som hon vill.

Sen tycker jag att du ska fokusera på det verkliga problemet som är att han beter sig väldigt illa mot dig och ditt barn.

Man ska inte behöva komma på strategier för att slippa bli kallad diverse saker av sin partner, något är allvarligt fel med honom.

Detta
Svar på tråden Bonusbarn och eget barn..