• Planeraren89

Bonusbarn och eget barn..

Hejsan ! Jag hoppas få lite åsikter om situationen jag/vi sitter i just nu.

Jag bor ihop med min sambo, han har en dotter på 7 år och jag en på 9.

Argumentet gäller köp av saker till barnen.

Min dotter växer snabbt och behöver nya kläder.

Hans dotter har 3x mer kläder än min och får även med jämna mellanrum kläder av min dotter då hon är för liten för dom.

Nu åter till saken. Jag behöver köpa kläder till min dotter.. men min sambo tycker att jag måste köpa även till hans för att annars blir det orättvist. Jag anser att handlar det om saker man Behöver så köper man det vid behov och leksaker och andra roliga saker köper man lika till båda.

Hans dotter fick häromdagen ett utbrott när ja var tvungen att köpa gympaskor till min dotter, hans dotter hade redan ett par nästan nya, och han tyckte hennes beteende var förståeligt och klandrar henne inte för det. Hon skrek, grät o räckte tungan till min dotter när hon fick sina gympaskor.

Nu tycker han inte det är okej för mig att köpa nya kläder till min dotter, för då ska ja köpa till båda, fastän hans dotter har kläder i överflöd och min dotter knappt några alls.

Hur gör ni i en sådanhär situation ?

Köper ni till båda fastän en bara behöver ?

Mvh en frustrerad mamma/bonusmamma.

• Svar på tråden Bonusbarn och eget barn..
  • Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 12:51:42 följande:

Ja jag ser det så som ni beskriver, men när jag tar upp sådanahära saker är jag "galen" eller "hitler" eller behöver söka hjälp. Idag tyckte han att jag skulle flytta. Detta är inte första gången detta händer utan det har hänt flertal gånger tidigare. Men hans sätt att hantera det är att skylla på att hans dotter har varit ensambarn hela tiden och att detta tar tid att lära henne (Har bott sambo i snart ett år), och att hon är för liten för att förstå. Hon går i första klass och min i tredje klass, jag förklarar för honom att min dotter inte beter sig så, och då skyller han på åldersskillnaden, vilket jag absolut förstår men min dotter har Aldrig betett sig såhär som hans gjorde i fredags.

Jag förstår inte riktigt hur detta går till. Du och äldsta flickan har handlat skor. Lillasyster gråter för att honmockså vill ha nya skor. Pappan säger till dig att du ska köpa skor till lillasyster och när du säger nej kaallar han dig för Hitler? Låter som ni har större oroblem än klädinköp i så fall

Och varför i hela friden jämför ni barnen på det sätt du beskriver, "mitt barn har aldrig betett sig som ditt". Vad är syftet med det?
  • Planeraren89

Han tycker att jag ska smyga med inköpen till min dotter som hon behöver. Jag påpekade det för att det är en ständig påminnelse att hans dotter är yngre än min och jag anser inte att det är någon anledning. I fredags när ja köpte skor till min dotter så skrek/grät o räckte hans dotter tungan åt min och han ansåg att det var ett förståeligt beteende och målade upp mig som orättvis osv. Därför påpekade jag detta för honom, att oavsett barn är det beteendet Inte okej.

• Planeraren89

Han kallar mig för Hitler och galen för att jag anser att beteendet inte är okej och att jag måste kunna köpa saker till min dotter som hon behöver, lika mkt som han köper till sin när hon behöver.

• Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:02:41 följande:

Vi har separerad ekonomi. Problemet är vid samarbetet, vi har helt olika syn på saker. Saker ja köper till min dotter, har redan hans dotter, men inte min. Och då tycker han att hennes beteende med skrik/gråt/räcka tungan är helt okej mot min dotter. Ska tillägga att min sambo har dubbelt så bra ekonomi än mig så hans dotter hade mkt mer saker/kläder o annat när vi flyttade ihop. Och därefter fått saker från min dotter som hon växt ur.

Men om ni har separerade ekonomier behöver du väl inte ens bemöta hans konstiga krav. Är väl bara att säga "jaha" om han tycker att lillasyster ska ha nytt, enligt er uppdelning är det ju hans uppgift att köpa dessa så är ju inget att ens diskutera.

Vad gäller lillasysters beteende är det väl samma där, om hon lipar åt lillasyster talar du om att man inte får lipa åt varandra. Menar du att pappan då lägger sig i och sägar " jo du får visst lipa" till lillasyster?
  • hallontryffel

Ger han dig pengar för att köpa kläder till hans barn? Eller köper han alltid kläder/saker till ditt barn när han handlar till sitt? Varför skulle du annars handla till henne?

Får du pengar för de saker hans barn får överta av ditt barn? Om inte kan du ju välja att sälja dem på tex blocket istället för att fylla på hennes överfulla garderob.

• Planeraren89

Nej hans dotter lipade åt min när min fick gympaskor, det beteendet tyckte han var förståeligt, för hans dotter fick ju inga skor just vid det tillfället, men hon hade fått lite tidigare så dom var nästan nya.

• Planeraren89
    hallontryffel skrev 2017-09-03 13:14:00 följande:

Ger han dig pengar för att köpa kläder till hans barn? Eller köper han alltid kläder/saker till ditt barn när han handlar till sitt? Varför skulle du annars handla till henne?

Får du pengar för de saker hans barn får överta av ditt barn? Om inte kan du ju välja att sälja dem på tex blocket istället för att fylla på hennes överfulla garderob.

Han har handlat kläder en gång och det var för att min dotter behövde (dock lånade jag dom pengarna av honom, hade lite knapert då och vi var i ullared) och han köpte lika till båda fastän hans dotter inte behövde, vilket jag inte brydde mig om för jag behövde ju till min dotter.

Nej jag har inte fått några pengar för dom kläder hans dotter fått överta. Vill heller inte ha utan gör de av ren omtänksamhet.
  • Kusin Krakel
    Planeraren89 skrev 2017-09-03 13:09:13 följande:

Han tycker att jag ska smyga med inköpen till min dotter som hon behöver. Jag påpekade det för att det är en ständig påminnelse att hans dotter är yngre än min och jag anser inte att det är någon anledning. I fredags när ja köpte skor till min dotter så skrek/grät o räckte hans dotter tungan åt min och han ansåg att det var ett förståeligt beteende och målade upp mig som orättvis osv. Därför påpekade jag detta för honom, att oavsett barn är det beteendet Inte okej.

Ok, ni verkar ha hamnat i någon tråkig situation där barnen sätts mot varandra på något sätt och att en tillsägelse till den andres barn uppfattas sommkritik mot partnern istället. Kan det vara så?

Vad gäller den specifika klädsituationen förstår jag ändå inte hur du kan vara orättvis om det är han som sja handla till lillasyster? Äfen om han skulle ha rätt i sitt rättvisetänk vore det ju ändå hans ansvar att ta med lillasyster att kompensationshandla.
  • Planeraren89

Ja precis och hans dotter har kläder i överflöd, alltså tillomed kläder hon inte ens använder.

Min mor går mkt på loppisar och gör fynd och jag har inget emot begagnade kläder. Dock gick han i taket här hemma o tyckte hon skulle handla kläder till hans dotter med, som inte ens behöver kläder, hon ringde innan o frågade om något behövdes för hon skulle på loppis idag nämligen.

• Planeraren89

Sen kommer vi till frågan; hur ska man lägga upp detta fint för honom så man inte riskerat att bli kallad diverse saker, utkastad o dumpad?

Svar på tråden Bonusbarn och eget barn..