• Anonym (CD)

Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?

Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

Gant
    Odd Molly
    Bondelid
    Ray-Ban
    Lexington
    Tommy Hilfiger
    Burberry
    Ralph Lauren
    Henry Lloyd
    Michael Kors
    Louis Vuitton

Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?

• Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?
  • Anonym (E)

Hermes är till exempel riktigt lyx tycker jag.

Beror inte bara på priset utan att det är inte enkelt att få köpa en Birkin / Kelly även om man har pengarna.

• LejonSa

Bondelid? Inga av dom du nämnt skulle jag klassa som lyx. Definitivt inte Bondelid och odd molly, Henry Lloyd (eller var det fred Perry du skrev? Kvittar egentligen) och ray ban. Lexington är definitivt inte lyx för mig. Sätter dom i samma klass som Gant. Inte heller lyx. Om än lite dyrare. Och då tycker hag Lexington är onödigt dyrt. Förstår inte riktigt deras prissättning faktiskt.

Burberry och Louis Vuitton är de enda som jag skulle klassa som lyx om man nu vill ha den definitionen.

Ralph Lauren/Gant gillar jag. Inte för att det är lyx pp något sätt. Iaf inte de kollektioner som vi blir erbjudna här i Sverige. Men för att jag gillar den lite mer preppy looken.

Lyxmärken annars skulle jag säga är;

Chanel

Oscar De La Renta

Valentino

Gucci

Dolce & Gabbana

Balenciaga

Hermés

Versace

Vera Wang

Christian Louboutin

Yves Saint Laurent/Saint Laurent

Etc

Även om jag personligen inte är mkt för dolce & Gabbana eller Versace. Tycker det ser så himla trashigt ut. Hermés kan man ju önska att man hade råd med, Oscar de la rente och Vera Wang med. Resten är överkomligt till viss mån. Beroende på hur man prioriterar.

• Anonym (Erin)
    Anonym (lyx?) skrev 2017-08-08 22:33:22 följande:

Varför är inte Ralph Lauren lyx då? De har ju Haute Couture så om detta skulle vara kravet borde RL också klassas som lyx. 

Det har dom väl inte? RL är väl inte medlem i Chamber Syndicale de la haute couture, och då får man ju inte säga att man har hc?
  • Anonym (just det)
    Anonym ($) skrev 2017-08-08 22:31:07 följande:

Vad skall det kosta om det skall räknas som lyx? 
     Priset skall börja på minst 3000:- eller lägre,högre?

3000kr för vad?
    En kostym är 3000 är en budget.
    För ett par skor samma sak.

En skjorta låter som lyxpris

Ett skärp lite plus.
  • TQR735

Kläder och "prylar" som säljer på grund av att folk ser de som lyx på grund av att de har sina logotyper synliga är ju bara trash.

Lyx är bespoke såsom kostymer från A.W. Bauer & Co

Men egentligen allt som verkligen passar just dig och inte slänger med flashiga logotyper är lyx.

Nästan alla märken ni tar upp i denna tråd är ju de som till stor del lever på just märkeskännande. I bland är det lite som att du sätter ett porschebrick på din rostiga gamla skrothög.

Om speciellt kläder inte passar dig är det extra trashigt om det är märkeskläder.

• Anonym (rykiel)
    Gant
    Odd Molly
    Bondelid
    Ray-Ban
    Lexington
    Tommy Hilfiger
    Ralph Lauren
    Henry Lloyd
    Michael Kors

Övre gruppen är sinsemellan helt jämförbara enklare märken i lägre mellanklass.

Louis Vuitton
    Burberry

Dessa två är mer exklusiva, om än inte top notch. Några lables som är verkligt exklusiva har redan nämnts i tråden. 
  • Anonym (Tråkiga)

Tråkiga å "brat"-märken! Typ golf å seglarfolk som använder. INTE min smak!

Andra märken som är lite mer är väl: acne, Gucci, Vera wang, rodebjer mm

• Anonym (rykiel)
    Anonym ($) skrev 2017-08-09 10:09:02 följande:
    RL Piké 1500:- är det lyx eller bara något för den vanliga svensson?
    Lacoste Piké1000:- Har alla hemma i byrån?
    Det är lyx för många att köpa ett plagg i dom prisklasserna,för många vanliga 
    svensson lägger inte dom pengarna på en Piké.
    Så är det förstås men det är inte vad det handlar om när man definierar märken i lyxklass. Att alla inte har råd med en Tesla är inte vad som gör den till en lyxbil, det är att de som har råd att köra Tesla gör det som definierar lyxen. 
  • Anonym (rykiel)
    Anonym ($) skrev 2017-08-09 10:28:04 följande:
    Jo men om jag tar mitt privata jet till jobbet då?
    Vilken slags lyx är det? uberlyx?
    Lyx är hur mycket pengar du har på kontot och kan spendera på lyxen,alltså pengarna styr lyxen..
    Ja, det kan anses vara extraordinär lyx och något som relativt få människor kan unna sig.

Det jag menar är att när det gäller vad som diskuteras här kommer definitionen av lyx "uppifrån". Om en väldigt utarmad person bara har råd att köpa en väska i plast såld på ICA och tycker att det känns lyxigt att kunna göra det så är den väskan per definition ändå inte ett lyxigt varumärke.

Det finns de som tycker att det är lyxigt att kunna sitta i en eka och fiska också, men det definierar givetvis inget alls när det gäller modebranschen.
  • TeresB
    Anonym (CD) skrev 2017-08-08 17:54:31 följande:

Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

Gant

Odd Molly

Bondelid

Ray-Ban

Lexington

Tommy Hilfiger

Burberry

Ralph Lauren

Henry Lloyd

Michael Kors

Louis Vuitton

Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?

Det finns ju oändligt många märken. Mitt högst personliga tycke är att de är alla märkes grejer som är relativt dyra. MK RL LV Burberry Hilfiger är alla märken som har lyxprylar och billigare alternativ ( ready to wear).

Har bott många vändor i länder där mat för dagen är lyx och kläder av dyrare slag är på riktigt oviktigt. Med fl är underhållande.
  • Anonym (CD)

Frågan gällde inte uberlyx som bara en bråkdel av svenska folket kan köpa utan dom lite lyxigare vardagsmärkena  som Svennebanan känner till och många kan köpa och hur gemene man ser på dessa märken.

Det är jätteintressant att läsa era svar och hur ni uppfattar dessa märken.

• Efraim Barkbit
    Anonym (rykiel) skrev 2017-08-09 10:16:06 följande:

Så är det förstås men det är inte vad det handlar om när man definierar märken i lyxklass. Att alla inte har råd med en Tesla är inte vad som gör den till en lyxbil, det är att de som har råd att köra Tesla gör det som definierar lyxen. 

Men Tesla är väl knappast lyx, tycker du själv det?
  • Anonym (rykiel)
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-09 15:28:45 följande:
    Men Tesla är väl knappast lyx, tycker du själv det?
    Vilken annan elbil är lyxigare?
  • Efraim Barkbit
    Anonym (rykiel) skrev 2017-08-09 15:33:35 följande:

Vilken annan elbil är lyxigare?

Finns en handfull hybrider men ren elbil så skulle jag säga ex Maybach 6.

Då framstår Tesla lite som en golfbil.
  • Anonym (rykiel)
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-09 15:37:31 följande:
    Finns en handfull hybrider men ren elbil så skulle jag säga ex Maybach 6.

Då framstår Tesla lite som en golfbil.
    Jag kan inget om bilar. Jag kör en Mini Cooper och tycker att den är gullig. På den nivån ligger mina kunskaper om bilar, så jag borde väl använt mig av ett annat exempel antar jag. 

Tur att du styrde upp. 
  • Efraim Barkbit
    Anonym (rykiel) skrev 2017-08-09 15:45:36 följande:

Jag kan inget om bilar. Jag kör en Mini Cooper och tycker att den är gullig. På den nivån ligger mina kunskaper om bilar, så jag borde väl använt mig av ett annat exempel antar jag. 

Tur att du styrde upp. 

Ber om ursäkt om jag gjorde det von oben

Mini Cooper är trevliga och jag kör numera en mindre bil efter 25 år av stora vagnar.
  • Mandel

Svennebanan är väl alla du räknar upp eftersom folk köper dem i de flesta fall för att försöka utmärka sig och få andra att tro att de har det gott ställt.
    Folk som måste- känner ett behov av att, visa/ skylta är Svennebanan.

Personligen tycker jag att själva märkeshysterin bara är löjlig. Ska man göra något vettigt så köp mat, saker och kläder som du vet är producerade med sjysta villkor annars finns ingen anledning att betala dyrt bara för märke.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?