• Anonym (rykiel)

Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?

Gant
    Odd Molly
    Bondelid
    Ray-Ban
    Lexington
    Tommy Hilfiger
    Ralph Lauren
    Henry Lloyd
    Michael Kors

Övre gruppen är sinsemellan helt jämförbara enklare märken i lägre mellanklass.

Louis Vuitton
    Burberry

Dessa två är mer exklusiva, om än inte top notch. Några lables som är verkligt exklusiva har redan nämnts i tråden. 
  • Anonym (rykiel)
    Anonym ($) skrev 2017-08-09 10:09:02 följande:
    RL Piké 1500:- är det lyx eller bara något för den vanliga svensson?
    Lacoste Piké1000:- Har alla hemma i byrån?
    Det är lyx för många att köpa ett plagg i dom prisklasserna,för många vanliga 
    svensson lägger inte dom pengarna på en Piké.
    Så är det förstås men det är inte vad det handlar om när man definierar märken i lyxklass. Att alla inte har råd med en Tesla är inte vad som gör den till en lyxbil, det är att de som har råd att köra Tesla gör det som definierar lyxen. 
  • Anonym (rykiel)
    Anonym ($) skrev 2017-08-09 10:28:04 följande:
    Jo men om jag tar mitt privata jet till jobbet då?
    Vilken slags lyx är det? uberlyx?
    Lyx är hur mycket pengar du har på kontot och kan spendera på lyxen,alltså pengarna styr lyxen..
    Ja, det kan anses vara extraordinär lyx och något som relativt få människor kan unna sig.

Det jag menar är att när det gäller vad som diskuteras här kommer definitionen av lyx "uppifrån". Om en väldigt utarmad person bara har råd att köpa en väska i plast såld på ICA och tycker att det känns lyxigt att kunna göra det så är den väskan per definition ändå inte ett lyxigt varumärke.

Det finns de som tycker att det är lyxigt att kunna sitta i en eka och fiska också, men det definierar givetvis inget alls när det gäller modebranschen.
  • Anonym (rykiel)
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-09 15:28:45 följande:
    Men Tesla är väl knappast lyx, tycker du själv det?
    Vilken annan elbil är lyxigare?
  • Anonym (rykiel)
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-09 15:37:31 följande:
    Finns en handfull hybrider men ren elbil så skulle jag säga ex Maybach 6.

Då framstår Tesla lite som en golfbil.
    Jag kan inget om bilar. Jag kör en Mini Cooper och tycker att den är gullig. På den nivån ligger mina kunskaper om bilar, så jag borde väl använt mig av ett annat exempel antar jag. 

Tur att du styrde upp. 
Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?