• Anonym (CD)

Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?

Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

Gant
    Odd Molly
    Bondelid
    Ray-Ban
    Lexington
    Tommy Hilfiger
    Burberry
    Ralph Lauren
    Henry Lloyd
    Michael Kors
    Louis Vuitton

Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?

• Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?
  • Anonym (CD)
    Anonym (1234) skrev 2017-08-08 19:09:48 följande:
    Kul att läsa era svar! En sak som gör det svårt att besvara frågan i Sverige är att de som är högst upp på den socioekonomiska skalan sällan har märkeskläder av det slaget alls. Det mer medelklassen och även traditionella arbetare som använder den typen av märkeskläder som är omnämnda.

Här kör hela svenska överklassen i någon kvarlevande Wallenbergsk anda av att "verka, men inte synas" och det som är mest inne tycks vara svenska designers, men inte klassiska märken. Kronprinssenskan ska visst älska Greta, men det brukar också vara rusning på Stockholm Fashion Week för att upptäcka det senaste från omhuldade svenska designers.

Det är min iakttagelse, det var kul att läsa era.
    Det har du säkert helt rätt i men då den svenska riktiga överklassen är försvinnande liten och förmodligen inte håller till här så bortsåg jag från sådana märken. Men jag vill gärna veta vilka märken överklassen använder så ni får förstås fylla i med sådana märken också om ni vill.
  • Anonym (inte jag)

Jag lägger alla de märkena i kategorin "inte min stil." När det gäller märken faller jag mer för Helly Hansen, Fjällräven, Lundhags etc.

• Anonym (lyx?)
    Gant-lyx
    Odd Molly-mainstream (men var lyx förut)
    Bondelid-mainstream
    Ray-Ban-mainstream
    Lexington-lyx
    Tommy Hilfiger-lyx
    Burberry-lyx
    Ralph Lauren-lyx
    Henry Lloyd-lyx
    Michael Kors-lyx
    Louis Vuitton-lyx

Vad tycker du själv, TS?
  • Anonym (lyx?)
    Anonym (Erin) skrev 2017-08-08 18:08:12 följande:

Skulle inte klassa märken som Gant eller Ray-Ban som "lyx". Dom är dyrare, och "lite finare" såklart än typ H&M etc., men inte lyx. Samma med märken som Filippa K eller Odd Molly.

Michael Kors, Tommy Hilfinger, Ralph Lauren skulle jag också säga var "lite finare", men ändå inte lyx.

Märken som Dior, Chanel etc. skulle jag klassa som lyx (i alla fall när det gäller kläder/accessoarer) typ såna märken som även har Haute Couture.

Varför är inte Ralph Lauren lyx då? De har ju Haute Couture så om detta skulle vara kravet borde RL också klassas som lyx. 
  • Efraim Barkbit

Bondelid - billigt

Gant - medelsvensson

Polo - tråkdyrt

Stenströms - tråkdyrt

Bondelid - stil

Fred Perry - stil

Hugo Boss - vardagslyx

Chanel - lyx

Savile Row - riktig lyx

• Efraim Barkbit
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-08 22:38:41 följande:

Bondelid - billigt

Gant - medelsvensson

Polo - tråkdyrt

Stenströms - tråkdyrt

Bondelid - stil

Fred Perry - stil

Hugo Boss - vardagslyx

Chanel - lyx

Savile Row - riktig lyx

Lindeberg (inte Bondelid) - stil
  • iMitera

Det är ju bara att gå på priset. De flesta av de märkena ligger ju i samma prisklass som svennebanan har råd med ( Bondelid har jag ingen aning om, har inte haft på ca 20 år). Man kan hitta ett burburry-plagg för samma pris som odd molly, gant m fl. Samma sak med RL. Beror ju på. MK är lite dyrare men absolut inte lyx. Luis Vuitton är det enda riktiga lyxmärket.

• Anonym (Stylish)
    Anonym (CD) skrev 2017-08-08 17:54:31 följande:

Det har varit mycket prat om vad som anses vara lyxmärken och inte för Svennebanan de sista dagarna så nu undrar jag var du placerar märken som:

Gant

Odd Molly

Bondelid

Ray-Ban

Lexington

Tommy Hilfiger

Burberry

Ralph Lauren

Henry Lloyd

Michael Kors

Louis Vuitton

Ge gärna förslag på andra märken som jag har glömt att skriva dit. Vad tycker du är mainstream och inget speciellt och vad är ganska lyxigt att ha?

Är inte särskilt insatt men kan ändå svara för skojs skull! Tycker att alla märken du nämner är mainstream förutom burberry och LV som känns aningen finare. Tycker Michael kors nästan känns trashigt på nåt sätt, kanske för att alla ska envisas med att ha de fula väskorna... lyx hade varit för mig att kunna gå och specialbeställa kläder i riktigt bra kvalitet. Skiter i märket. Tyvärr så är jag inte särskilt förmögen så då kan man lika gärna hålla sig till hm o alla andra kedjor, känns onödigt att köpa dyrare bara för märkets skull :))))
  • Anonym (Everyday)
    Anonym (Blingeling) skrev 2017-08-08 18:20:06 följande:

Gant- dyrt men inget särskilt
    Odd Molly- köper många,vanligt
    Bondelid- tycker bara märket låter töntigt skulle aldrig köpa eller kalla lyx
    Ray-Ban- tonårsgrej
    Lexington- lite halvfint sådär
    Tommy Hilfiger- köper Svensson på rean
    Burberry- lyx
    Ralph Lauren- lyx
    Henry Lloyd- lite lyx kanske
    Michael Kors- har varenda tonåring nu
    Louis Vuitton- lyx men monogram för vanligt, lite tonårsvarning där också

Riktigt lyxigt tycker jag är mer åt

Louis Vuitton utan monogramprägling, alltså mer ovanliga aftonväskor
    Judith Leiber aftonväskor
    Balenciaga
    Chanel
    Roberto Cavalli
    Versace
    Valentino
    Oscar de la Renta

Dina s.k. lyxmärken är det tantvarning på. :D
  • Anonym (CD)

Vad roligt med fler svar. Priset är inte det som avgör vad som är lyxigt eller mainstream utan hur folk uppfattar märket.

Att vissa av dessa märken gör haute couture med klänningar för 100 000 kr kan vi bortse ifrån för jag menar vanliga kläder som man även skulle kunna kalla vardagskläder och alltså inte något som ska platsa på Nobelfesten.

Svar på tråden Vad är lyxmärken för dig och vad är mainstream?