• Anonym (H)

Tycker du att solbränna är snyggt?

Vad tycker ni? Själv har jag aldrig tyckt att det ser bra ut och verkar vara relativt ensam om min åsikt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att solbränna är snyggt?
  • Anonym (H)
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 12:37:59 följande:
    Nej, solbränna är när en person fått för mycket sol på sig, blir rött och mår dåligt. 
    Den bruna nyansen får folk som kan röra sig i solen utan att få några symtom.

Nej, jag tycker inte att solbränna är snyggt, däremot tycker jag att folk med lite brun färg på sommaren absolut är snyggt.
    Att du får för dig att ord inte betyder det de betyder gör det inte till fakta, men du kan googla själv. 

Dock, av ren nyfikenhet, vad kallar du solbränna om inte solbränna?
  • Mirja von Beau
    Anonym (H) skrev 2017-08-08 12:41:58 följande:
    Att du får för dig att ord inte betyder det de betyder gör det inte till fakta, men du kan googla själv. 

Dock, av ren nyfikenhet, vad kallar du solbränna om inte solbränna?
    Har jag inte redan berättat det för dig?
    Jag tycker inte att det är något fel på folk som vill ha lite färg på kroppen. Däremot tycker jag att det inte är särskilt klokt om folk som av naturen inte tål solen, lägger sig i solen tills de spyr av solbränna. 
  • Mirja von Beau

Heller inte tycker jag om folk som "bor" på stadens solarium. Det bara skadar hälsan.

• Anonym (H)
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 12:56:37 följande:
    Har jag inte redan berättat det för dig?
    Jag tycker inte att det är något fel på folk som vill ha lite färg på kroppen. Däremot tycker jag att det inte är särskilt klokt om folk som av naturen inte tål solen, lägger sig i solen tills de spyr av solbränna. 
    Tror aldrig att jag har hört någon säga "jag vill blir solbrun", men det kanske är något man säger i din del av Sverige. Men okej, tack för svaret på frågan, denna och den i TS.

Jag verkar inte vara lika ensam om att ogilla solbränna som jag trodda jag var, känns lite skönt.
  • John22

Väldigt lätt solbränna kan se okej ut, men folk som överdriver ser direkt äckliga ut, speciellt om de har ljust hår.

• Mirja von Beau
    Anonym (H) skrev 2017-08-08 13:07:47 följande:
    Tror aldrig att jag har hört någon säga "jag vill blir solbrun", men det kanske är något man säger i din del av Sverige. Men okej, tack för svaret på frågan, denna och den i TS.

Jag verkar inte vara lika ensam om att ogilla solbränna som jag trodda jag var, känns lite skönt.
    Vad pratar du om nu egentligen?
    Du startar någon omröstning här om hur folk tycker om solbränna.
    Nu behöver man ju knappast mycket fantasi för att förstå att du är mot allt som kallas solbränna öht. Kanske har jag någon annan syn på saken. Utöver detta anser jag att du definiera solbränna helt fel. Och? Har jag fel nu?
  • Anonym (Blekfis)
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 12:37:59 följande:

Nej, solbränna är när en person fått för mycket sol på sig, blir rött och mår dåligt. 

Den bruna nyansen får folk som kan röra sig i solen utan att få några symtom.

Nej, jag tycker inte att solbränna är snyggt, däremot tycker jag att folk med lite brun färg på sommaren absolut är snyggt.

Ska man vara petnoga är solbränna bara substantivformen av att vara solbränd, och den används för alla former av solbränd och solbrun hud även om det borde finnas nyanser. Man kan alltså vara solbränd även om man inte per definition har bränt sig av solen. Det är ju alltid pigment i kombination av solstrålning som åstadkommer färgen.
  • Anonym (H)
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 13:34:42 följande:
    Vad pratar du om nu egentligen?
    Du startar någon omröstning här om hur folk tycker om solbränna.
    Nu behöver man ju knappast mycket fantasi för att förstå att du är mot allt som kallas solbränna öht. Kanske har jag någon annan syn på saken. Utöver detta anser jag att du definiera solbränna helt fel. Och? Har jag fel nu?
    Ursäkta, men vad pratar du om nu? Jag gjorde tråden för att jag ville veta vad andra tyckte, du kom med något annat som jag frågade om, du besvarade mig, jag tackade för svaret, jag observerade att jag inte var ensam om min åsikt (den delen var inte menar som svar till dig, var därför jag separerade den delen från resten med ett stort mellanrum).

Varför blev du arg?
  • Aikido
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 12:21:40 följande:
    Solbränna betyder att någon har fått lite för mycket sol på sig. 
    Är det verkligen det du menar? Eller menar du alla dessa solbruna människor som återvänder hem från Mallorca?
    Tack Mirja!

Det är så bra att någon hoppar in och visar var skåpet ska stå. Nästa gång jag varit ute i solen och bara fått lite färg kan jag säga att jag solbrunat mig (jag skrev rätt nu va).

{#emotions_dlg.flower}
  • Aikido

Får att hålla sig till ämnet:

Tycker lagom solbränna - förlåt solbruna menar jag kan se bra ut. Grillkycklingarna som står med folie hela dagarna i vattenbrynet - nej inte så vackert.

• Mirja von Beau
    Anonym (Blekfis) skrev 2017-08-08 13:35:09 följande:
    Ska man vara petnoga är solbränna bara substantivformen av att vara solbränd, och den används för alla former av solbränd och solbrun hud även om det borde finnas nyanser. Man kan alltså vara solbränd även om man inte per definition har bränt sig av solen. Det är ju alltid pigment i kombination av solstrålning som åstadkommer färgen.
    Det blir bra det.
  • Mirja von Beau
    Aikido skrev 2017-08-08 13:46:39 följande:
    Tack Mirja!

Det är så bra att någon hoppar in och visar var skåpet ska stå. Nästa gång jag varit ute i solen och bara fått lite färg kan jag säga att jag solbrunat mig (jag skrev rätt nu va).

{#emotions_dlg.flower}
    Vet du vad ditt problem är? Att du inte har någon egen åsikt alls. Du finns enbart till i vissa trådar för att lämna några spydiga kommentarer som syftar till att förlöjliga andra.
    Bättre ts som inte har samma uppfattning som jag, än en sådan clown som dig.
  • Aikido
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 14:04:25 följande:
    Vet du vad ditt problem är? Att du inte har någon egen åsikt alls. Du finns enbart till i vissa trådar för att lämna några spydiga kommentarer som syftar till att förlöjliga andra.
    Bättre ts som inte har samma uppfattning som jag, än en sådan clown som dig.
    Jag är chockad Mirja. Du ser ju rakt genom mig.
  • Mirja von Beau
    Aikido skrev 2017-08-08 14:07:18 följande:
    Jag är chockad Mirja. Du ser ju rakt genom mig.
    Jag är chockad Aikido, att någon vuxen människa har så lite att säga.
  • Aikido
    Mirja von Beau skrev 2017-08-08 14:35:09 följande:
    Jag är chockad Aikido, att någon vuxen människa har så lite att säga.
    Fred syster? Jag lovar att inte försöka vara rolig fler gånger på din bekostnad under resten av dagen. Ok?

Kommer visserligen att behöva silvertejpa händerna, spärra mobilen och förstöra proppskåpet men finns bara viljan så...
  • Mirja von Beau
    Aikido skrev 2017-08-08 14:41:33 följande:
    Fred syster? Jag lovar att inte försöka vara rolig fler gånger på din bekostnad under resten av dagen. Ok?

Kommer visserligen att behöva silvertejpa händerna, spärra mobilen och förstöra proppskåpet men finns bara viljan så...
    Ja, ja, det blir bra det. Som sagt, bättre någon som säger rakt ut vad hen tänker, även om det inte är min syn, än någon som försöker krampaktigt att få kontakt med andra människor på ett väldigt märkligt sätt. 

Och ja, du är otroligt roligt.
  • Anonym (Lagom)

Jag tycker det är fint med lite färg men sådär uppenbart pressad ser inte bra ut. Har två personer i min omgivning som solar konstant och det ser helt enkelt hemskt ut. Just nu är jag lika brun som de är då jag precis kommit hem från en utlandsresa men jag tycker det ser bättre ut när färgen lagt sig lite. Men jag tror också att jag får en annan ton än vad de har, mörkare på något sätt även fast vi är lika bruna.

Svårt att förklara, men deras bränna kommer från konstant solande och ser onaturlig ut, min kommer från en vecka där jag smort in mig i SPF 30 och befunnit mig i skuggan mesta tiden som jag inte är i pool eller hav så får för mig att min känns hälsosammare på något sätt (blir väldigt lätt brun men är också "helsvensk" och mörkblond).

Svar på tråden Tycker du att solbränna är snyggt?