• Vattumankillen

Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?

Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018 så de kommer över 4 procentspärren?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-06 21:19
    Dvs taktikrösta

• Svar på tråden Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?
  • Anonym (Gnetophyta)
    Anonym (Lika Värde) skrev 2017-08-17 16:00:59 följande:
    Då använder du ögonbindel om du inte ser att lön för lika arbete inte fungerar på arbetsmarknaden, tex en lärare har ca 5år HSU medel lön 30-35' en ingenjör manlig har ca 5år HSU medel lön 40-60' kvinnlig ca 35-45'. Tycker du att det råder samma arbetsrätt på arbetsmarknaden under Allianstiden med hjälp av SD så eskalerade antalet timanställda och möjlighet för företag att använda inhyrda som till stor del är via bemanningsföretag i lågskatteland med en lön på 65:-/tim och utan socialt skydd. Företagen får även ta in arbetskraftsinvandring om de anger att det saknas kompetens bland invånarna till mini lön eller beting tex. städare, bärplockare, RUT-tjänster, osv i år 135'st???
    Det kan uppfattas som att du vill jämföra lärarens lön med ingenjörens, men det kan man väl ändå inte göra? Kan i o f tänka mig att det är ett F!-förslag, men det är märkligt att göra sådana jämförelser.

Dessutom vill F! öppna upp för större invandring vilket kommer leda till fler anställda i låglöneyrken (förmodligen kvinnor i första hand). Någon förändring kommer därför inte att ske om du stödjer F! på den punkten.

En annan märklig sak är emellertid att det faktiskt finns skillnader i lön som inte kan förklaras på andra sätt än genom vederbörandes könstillhörighet. Kan inte du, för diskussionens skull, redovisa var du fått uppgifterna om skillnader i medellön mellan den kvinnliga och manliga ingenjören? Det är så lätt att sådana uppgifter förblir ogrundade påståenden, vilket inte betjänar en god diskussion. 
    Bejje skrev 2017-08-17 15:48:22 följande:
    Vilka partier menar du förespråkar olika lön för män och kvinnor för samma arbete? Jag vet inget. Är ganska övertygad om att alla partier som idag sitter i riksdagen vill att kvinnor och män har samma lön för samma arbete.

Tror inte heller att något parti vill skilja på arbetsrätt mellan könen eller att något parti tycker mobbing är ok. Alla människors lika värde är för övrigt en felöversättning som Sverige valt att hålla kvar vid. Originalet heter "All human beings are born free and equal in dignity and rights"

Dignity betyder värdighet och är alltså något helt annat än värde. Pinsamt av Sverige...

För övrigt vill nog alla partier att alla människor ska behandlas lika både i rättigheter och skyldigheter förutsatt att de är svenska medborgare. Givetvis kan vi inte dela ut samma rättigheter till hela världen, då skulle vi gå i konkurs vilket vi ändå är på god väg att göra.
    Håller med om att "värdighet" måste vara den korrekta termen - inte "värde". Att behandla alla människor med samma värdighet måste vara varje civiliserat samhälles uppgift, men självklart har inte varje människa samma värde ur ett moraliskt eller ekonomiskt perspektiv (även om människolivets värde är okränkbart och det måste finnas en grundläggande rätt till likabehandling). . 
  • TillFlorida
    Anonym (Gnetophyta) skrev 2017-08-17 19:16:39 följande:
    En annan märklig sak är emellertid att det faktiskt finns skillnader i lön som inte kan förklaras på andra sätt än genom vederbörandes könstillhörighet. Kan inte du, för diskussionens skull, redovisa var du fått uppgifterna om skillnader i medellön mellan den kvinnliga och manliga ingenjören? 
    Jag googlade lite snabbt och hittade information från statliga medlingsinstitutet som säger att:

"När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,5 procent."

4.5 Procent är den löneskillnad jag tycker att det är rimligt att försöka motverka.
  • Anonym (Gnetophyta)
    TillFlorida skrev 2017-08-17 19:59:57 följande:
    Jag googlade lite snabbt och hittade information från statliga medlingsinstitutet som säger att:

"När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,5 procent."

4.5 Procent är den löneskillnad jag tycker att det är rimligt att försöka motverka.
    Men går det verkligen att jämför yrken sådär (jag antar att siffran gäller skillnaden mellan alla yrkesverksamma män och alla yrkesverksamma kvinnor)? Eller var detta skillnaden mellan civilingenjörer?

Lönebildning bygger på så många faktorer och det kan kanske vara svårt att avgöra könets betydelse när man jämför helt skilda yrkeskategorier. 
  • Arcnice
    TillFlorida skrev 2017-08-17 19:59:57 följande:

Fast ju fler parametrar som är mer i mätningen, t.ex. risker, restider, antal timmar man lägger på arbetet, arbetsmiljö mm. så försvinner redan skillnaden.
    Nu var det länge sedan som jag läste de mest utförliga jämförelserna, men om jag inte missminner mig så var det bara en skillnad på runt 0.2 %, och det var både män och kvinnor som var "drabbad", men det finns inget som gör att man med säkerhet kan säga att de små skillnader som finns beror på diskriminering.
  • TillFlorida
    Anonym (Gnetophyta) skrev 2017-08-17 22:48:57 följande:
    Men går det verkligen att jämför yrken sådär (jag antar att siffran gäller skillnaden mellan alla yrkesverksamma män och alla yrkesverksamma kvinnor)? Eller var detta skillnaden mellan civilingenjörer?

Lönebildning bygger på så många faktorer och det kan kanske vara svårt att avgöra könets betydelse när man jämför helt skilda yrkeskategorier. 
    Detta var skillnaden inom samma yrken inom samma saktor etc. Skillnaden annars var ca 12% enligt denna rapport.
  • Bejje
    Vattumankillen skrev 2017-08-17 17:57:07 följande:
    F! vill förändra pensionssystemet. De vill inte att pensionen baseras på alla åren utom de 15 bästa åren istället
    Och hur mycket mer i snitt per person har de räknat på att det ska ge per månad? Och hur mycket har de räknat på att det ska kosta?
  • Anonym (Gnetophyta)
    TillFlorida skrev 2017-08-18 02:45:36 följande:
    Detta var skillnaden inom samma yrken inom samma saktor etc. Skillnaden annars var ca 12% enligt denna rapport.
    Om man får tro lönestatistik.se tjänar t.ex. kvinnliga undersköterskor mer än manliga undersköterskor på Gotland:

www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242/lan/Gotland-12

Och detsamma verkar enligt samma källa gälla gynekologer generellt:
    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Gynekolog-7045

Att skillnaderna sammantaget (för alla yrken) är större till männens fördel betvivlar jag dock inte och det är en orättvisa som jag tycker måste motverkas.

Men att jämföra olika yrkeskategorier med varandra tror jag kan leda fel (t.ex. som jag vände mig emot, att jämföra en ingenjör med en lärare, vilket var vad jag uppfattade att någon ville göra tidigare i den här tråden).
  • Konservativ
    Anonym (Lika Värde) skrev 2017-08-17 16:00:59 följande:
    Då använder du ögonbindel om du inte ser att lön för lika arbete inte fungerar på arbetsmarknaden, tex en lärare har ca 5år HSU medel lön 30-35' en ingenjör manlig har ca 5år HSU medel lön 40-60' kvinnlig ca 35-45'. Tycker du att det råder samma arbetsrätt på arbetsmarknaden under Allianstiden med hjälp av SD så eskalerade antalet timanställda och möjlighet för företag att använda inhyrda som till stor del är via bemanningsföretag i lågskatteland med en lön på 65:-/tim och utan socialt skydd. Företagen får även ta in arbetskraftsinvandring om de anger att det saknas kompetens bland invånarna till mini lön eller beting tex. städare, bärplockare, RUT-tjänster, osv i år 135'st???
    Jag vet inte vad HSU är och vad det har med lön att göra. Som andra påpekat så är det tveksamt att det skulle råda någon lönediskriminering. Varför skulle lärare tjäna lika mycket som en ingenjör? Resten av det du pratar om, bemanningsföretag o.s.v. drabbar väl inte bara kvinnor?

Men OM vi antar att du har rätt. Antag att det råder en löneskillnader med 10-20% mellan lika duktiga löntagare inom samma bransch så finns ju här ett ypperligt tillfälle att tjäna stora pengar. Lönekostnaderna är för de flesta företag en stor del av de totala kostnaderna. Om man kan få ner lönekostnaderna med 20% och ändå få lika skickliga löntagare så kan ju du lätt starta ett företag i din bransch, bara anställa kvinnor och kamma hem storkovan. Sätt igång bara.

Men hittills har ingen feminist nappat på mitt förslag. Feminismen är en del av marxismen och därför är det alltid någon annan som ska göra jobbet.
  • Bejje
    Anonym (Gnetophyta) skrev 2017-08-18 08:46:50 följande:
    Om man får tro lönestatistik.se tjänar t.ex. kvinnliga undersköterskor mer än manliga undersköterskor på Gotland:

www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242/lan/Gotland-12

Och detsamma verkar enligt samma källa gälla gynekologer generellt:
    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Gynekolog-7045

Att skillnaderna sammantaget (för alla yrken) är större till männens fördel betvivlar jag dock inte och det är en orättvisa som jag tycker måste motverkas.

Men att jämföra olika yrkeskategorier med varandra tror jag kan leda fel (t.ex. som jag vände mig emot, att jämföra en ingenjör med en lärare, vilket var vad jag uppfattade att någon ville göra tidigare i den här tråden).
    Precis! Det är allt för ofta man hör feminister tala om hur männen rent generellt tjänar mycket mer under en livstid än vad kvinnorna gör. Detta utan att dra av hur kvinnor i mycket högre utsträckning är föräldralediga, sjukskrivna, jobbar deltid, jobbar mot timlön och har valt yrken som inte är lika välbetalda.

Detta är något de själv valt i livet, med undantag för sjukskrivning. Väljer man att jobba med äldrevård mot timlön så kommer detta självklart ge lägre lön än en man som jobbar som civilingenjör och i högskola läst alla mattekurser som finns att välja på och klarat av alla galant.
  • themia

Intressantare är frågan hur många som kommer att stödrösta på KD, för vad händer med den s.k. "Alliansen"  om KD försvinner?

• Bejje
    themia skrev 2017-08-18 09:48:08 följande:

Intressantare är frågan hur många som kommer att stödrösta på KD, för vad händer med den s.k. "Alliansen"  om KD försvinner?

Ja jag önskar att folk skulle göra det för att få dom kvar i riksdagen, men själv är jag allt för trogen SD för att kunna lägga min röst på något annat.
  • Anonym (Tjipp)

Jag kallar mig själv feminist men skulle aldrig få för mig att rösta på dessa verklighetsfrånvända flummare. De har gjort mer skada än nytta för feminismen.

• Anonym (Tjipp)
    themia skrev 2017-08-18 09:48:08 följande:

...och vad gör S om MP åker ur?
  • themia
    Anonym (Tjipp) skrev 2017-08-18 10:58:41 följande:
    ...och vad gör S om MP åker ur?
    MP kommer inte att åka ut
  • Bejje

Varför tror du opinionen kommer ändra sig? Ser mycket dåligt ut för MP just nu iaf.

• Anonym (Gnetophyta)
    themia skrev 2017-08-18 13:12:47 följande:
    Kanske finns det en risk för att MP åker ut om fler "stödröstar" för att få in F! i riksdagen?
  • themia
    Bejje skrev 2017-08-18 14:05:22 följande:

Varför tror du opinionen kommer ändra sig? Ser mycket dåligt ut för MP just nu iaf.

Man måste våga tro på mirakel Skrattande
  • Bejje

Ja i mitt fall är miraklet att Jimmie blir Statsminister och att MP åker ut ur riksdagen.

Det första tror jag inte på, men det andra har stora chanser i alla fall.

• Anonym (Tjipp)
    themia skrev 2017-08-18 13:12:47 följande:
    Det har de gjort förut, var i och för sig länge sedan nu.
Svar på tråden Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?