• Vattumankillen

Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?

Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018 så de kommer över 4 procentspärren?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-06 21:19
    Dvs taktikrösta

• Svar på tråden Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?
  • Aniiee

Man kan fortfarande inte stöd/taktikrösta på ett parti som inte sitter i riksdagen.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Bejje
    Anonym (Lika Värde) skrev 2017-08-17 15:24:58 följande:
    Du har helt rätt angående de flesta populistpartier har många förslag men inga lösningar som man även ser på riksdagspartier tex SD så några fler partier utan lösningar behövs inte.
    Men en fördel med F! är att det är det enda parti som förespråkar lika lön för lika arbete för män o kvinnor, samma arbetsrätt för kvinnor o män, nolltolerans för mobbning även på nätet, människors lika värde, osv
    dessa punkter medför inga skattehöjningar.
    Vilka partier menar du förespråkar olika lön för män och kvinnor för samma arbete? Jag vet inget. Är ganska övertygad om att alla partier som idag sitter i riksdagen vill att kvinnor och män har samma lön för samma arbete.

Tror inte heller att något parti vill skilja på arbetsrätt mellan könen eller att något parti tycker mobbing är ok. Alla människors lika värde är för övrigt en felöversättning som Sverige valt att hålla kvar vid. Originalet heter "All human beings are born free and equal in dignity and rights"

Dignity betyder värdighet och är alltså något helt annat än värde. Pinsamt av Sverige...

För övrigt vill nog alla partier att alla människor ska behandlas lika både i rättigheter och skyldigheter förutsatt att de är svenska medborgare. Givetvis kan vi inte dela ut samma rättigheter till hela världen, då skulle vi gå i konkurs vilket vi ändå är på god väg att göra.
  • Anonym (Lika Värde)
    Konservativ skrev 2017-08-17 15:38:34 följande:
    Det råder redan lika lön för kvinnor och män. Och samma arbetsrätt.

Människors lika värde är bara en innehållslös slogan. Om man inte är slavhandlare.
    Då använder du ögonbindel om du inte ser att lön för lika arbete inte fungerar på arbetsmarknaden, tex en lärare har ca 5år HSU medel lön 30-35' en ingenjör manlig har ca 5år HSU medel lön 40-60' kvinnlig ca 35-45'. Tycker du att det råder samma arbetsrätt på arbetsmarknaden under Allianstiden med hjälp av SD så eskalerade antalet timanställda och möjlighet för företag att använda inhyrda som till stor del är via bemanningsföretag i lågskatteland med en lön på 65:-/tim och utan socialt skydd. Företagen får även ta in arbetskraftsinvandring om de anger att det saknas kompetens bland invånarna till mini lön eller beting tex. städare, bärplockare, RUT-tjänster, osv i år 135'st???
  • Pentra

Det skulle aldrig falla mig in! Jag föredrar partier som är för logik, logisk-mänskliga värderingar samt för djur, natur och den planet vi lever på. ... /Pentra

• Haskel
    Anonym (Lika Värde) skrev 2017-08-17 15:24:58 följande:

Du har helt rätt angående de flesta populistpartier har många förslag men inga lösningar som man även ser på riksdagspartier tex SD så några fler partier utan lösningar behövs inte.

Men en fördel med F! är att det är det enda parti som förespråkar lika lön för lika arbete för män o kvinnor, samma arbetsrätt för kvinnor o män, nolltolerans för mobbning även på nätet, människors lika värde, osv

dessa punkter medför inga skattehöjningar.

Nettan och jag är kollegor. Vi jobbar båda som sjuksköterskor på samma avdelning, och har samma arbetsuppgifter. Jag är 22 år och blev klar med utbildningen för 2 månader sedan. Nettan är 54 år och jag över 30 års erfarenhet av yrket, på flera sjukhus och avdelningar.

Ska vi verkligen har lika lön för lika arbete?
  • Bejje
    Haskel skrev 2017-08-17 16:50:54 följande:
    Nettan och jag är kollegor. Vi jobbar båda som sjuksköterskor på samma avdelning, och har samma arbetsuppgifter. Jag är 22 år och blev klar med utbildningen för 2 månader sedan. Nettan är 54 år och jag över 30 års erfarenhet av yrket, på flera sjukhus och avdelningar.

Ska vi verkligen har lika lön för lika arbete?
    På den punkten håller jag med dig. Jag ser inte att kön ska spela någon roll i lönesättning, men däremot erfarenhet bör belönas.

Självklart ska en person som jobbar 30år inom yrket och är omtyckt och gör ett bra jobb ha mer lön än en helt ny person.
  • Vattumankillen
    Aniiee skrev 2017-08-17 15:42:40 följande:

Man kan fortfarande inte stöd/taktikrösta på ett parti som inte sitter i riksdagen.....

Det är man själv som avgör om det går att stödrösta på ett parti som inte sitter i riksdagen.
  • Vattumankillen
    Bejje skrev 2017-08-17 15:06:08 följande:

Jag skulle i så fall vilja höra från de som vill stödja F!  vilka förslag de lagt fram som låter så bra?

Största galenskapen med F! är hur de listar massor av saker de vill införa, men utan att vara mattegeni så kan man se på lång väg att det skulle kräva skattehöjningar som världen aldrig förr skådat för att en komma i närheten att finansiera det.

Sedan finns det också en hel del förslag som kanske inte kostar något eller rent utav innebär en besparing, men som är så idiotiska att man slår sig för pannan.

Att F! skulle få till en realistisk budget ser jag som totalt uteslutet.

F! vill förändra pensionssystemet. De vill inte att pensionen baseras på alla åren utom de 15 bästa åren istället
  • Aniiee
    Vattumankillen skrev 2017-08-17 17:54:11 följande:
    Det är man själv som avgör om det går att stödrösta på ett parti som inte sitter i riksdagen.
    Ord har definitioner. Definitionen av "taktik- eller stödrösta" är "rösta så att ett parti inte åker ur riksdagen, även om man hellre skulle rösta på något annat".

Hade vi inte haft definitioner på ord hade vi haft toalt blåmos på jonaskol.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?