Inlägg från: TillFlorida |Visa alla inlägg
  • TillFlorida

Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?

Anonym (Gnetophyta) skrev 2017-08-17 19:16:39 följande:
    En annan märklig sak är emellertid att det faktiskt finns skillnader i lön som inte kan förklaras på andra sätt än genom vederbörandes könstillhörighet. Kan inte du, för diskussionens skull, redovisa var du fått uppgifterna om skillnader i medellön mellan den kvinnliga och manliga ingenjören? 
    Jag googlade lite snabbt och hittade information från statliga medlingsinstitutet som säger att:

"När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,5 procent."

4.5 Procent är den löneskillnad jag tycker att det är rimligt att försöka motverka.
  • TillFlorida
    Anonym (Gnetophyta) skrev 2017-08-17 22:48:57 följande:
    Men går det verkligen att jämför yrken sådär (jag antar att siffran gäller skillnaden mellan alla yrkesverksamma män och alla yrkesverksamma kvinnor)? Eller var detta skillnaden mellan civilingenjörer?

Lönebildning bygger på så många faktorer och det kan kanske vara svårt att avgöra könets betydelse när man jämför helt skilda yrkeskategorier. 
    Detta var skillnaden inom samma yrken inom samma saktor etc. Skillnaden annars var ca 12% enligt denna rapport.
Svar på tråden Hur många ska stödrösta på Feministiskt initiativ i riksdagsvalet 2018?