• finskamamman

Bebis å storasyskonet bak i bilen

Undrar hur andra hade gjort om ni vart i min situation.

Jag har precis fått barn igen han e 1 vecka gammal och så har jag en dotter på 3 år.

Nu till min fråga / situation.

Jag å min make har en bil man inte kan ta ut krokkudden för då måste man lämna in den å dom pengarna har vi inte ????

Maken tycker vi kan ha båda barnen bak. Å jag kan inte sitta bak med dom för då får jag inget bälte. Men jag e väligt rädd att storasyster ska göra något dumt på lillebror när hon blir arg lr råka sätta över filten så han inte får luft.

Enligt maken gör alla ensamstående så å de har gått bra.

Skulle ni ha satt båda barnen bak å ni skulle ha suttit fram?

• Svar på tråden Bebis å storasyskonet bak i bilen
  • Anonym (Aina)
    EmberEyes skrev 2017-07-29 08:07:49 följande:

Att vara förälder är betydligt mer krävande än att hitta information på nätet, men eftersom mamman misslyckas så fatalt med det senare är det väl ingen större förvåning att hon inte riktigt lever upp vad normalfuntade föräldrar skulle se som en miniminivå av sunt förnuft.Du startar en tråd på FL utan att ens själv googla.

Du får gärna ha dina åsikter om min förmåga att googla, min engelska-kunskap och min läsförståelse. Jag kan i alla fall scrolla in en lista och göra egna sökningar och filtreringar utan att be ett forum om hjälp.

Det är inte jag som startat tråden! Jag ställde frågan efter att ha browsat marknaden utan att se någon stol för barn över 25 kg som är godkänd för bakåtvänt läge. Du kan gott klicka in på de länkar du skickat och läsa; forward facing står det på stolen. Det betyder framvänt i min värld.
  • AnkiC
    Anonym (Aina) skrev 2017-07-29 08:55:47 följande:
    Enligt beskrivningen är de framåtvända.
    AnkiC skrev 2017-07-29 08:14:01 följande:

Ser inte ordet forwardfacing i länken. Däremot står det bakåtvänt när man läser på egenskaperna.

Det rekommenderas att man sitter bakåtvänt så länge som möjligt. Sen står det lite olika på olika sidor. På Trafiksäkerhetsverket står det normalt 4 år men längre om det är möjligt. På tex vårdguiden stor det 4-5 år.

Hursomhelst är 3 år för tidigt att vända.

Det står under Description.

Det finns inget Trafiksäkerhetsverk i Sverige, så jag vet inte var du läser.
    Jamen Trafikverket då! Det hette Trafiksäkerhetsverket innan.

När jag läser i länken står det bakåtvänt under egenskaper.
  • AnkiC
    Anonym (Aina) skrev 2017-07-29 08:58:16 följande:
    Det är inte jag som startat tråden! Jag ställde frågan efter att ha browsat marknaden utan att se någon stol för barn över 25 kg som är godkänd för bakåtvänt läge. Du kan gott klicka in på de länkar du skickat och läsa; forward facing står det på stolen. Det betyder framvänt i min värld.
    Det verkar stå annorlunda i din länk.
  • AnkiC
    Anonym (Aina) skrev 2017-07-29 08:58:16 följande:
  • Almina
    AnkiC skrev 2017-07-29 08:46:01 följande:

Är stolarna i länken ovan inte godkända då? De är bakåtvända och 9-36 kg.

De är inte bakåtvända till 36 kg. Kollar du på Pricerunners information?
  • AnkiC
    Almina skrev 2017-07-29 09:16:30 följande:
    De är inte bakåtvända till 36 kg. Kollar du på Pricerunners information?
    Ja det är där jag läser. Står ju inte att stolen kan användas åt båda hållen så då tog jag för givet att den är godkänd till 36 kg bakåtvänt.
  • Anonym (Aina)
    AnkiC skrev 2017-07-29 09:39:19 följande:

Ja det är där jag läser. Står ju inte att stolen kan användas åt båda hållen så då tog jag för givet att den är godkänd till 36 kg bakåtvänt.

På sidan som den säljs ifrån står det att från 18 kg ska den vara framåt.
  • Anonym (Fast...)
    AnkiC skrev 2017-07-29 08:46:01 följande:

Är stolarna i länken ovan inte godkända då? De är bakåtvända och 9-36 kg.

Fast de är inte bakåtvända, det är felaktigt på pricerunner. Det syns tydligt på bilden att de är framåtvända, detta står också om du googlar vidare till de engelska originalsidorna.

Dessutom är de stolarna direkt livsfarliga då de använder ett internt fempunktsbälte trots att de är framåtvända. Så nej, de skulle inte vara godkända i Sverige. På något håll... tänk dig för innan du slänger in länkar så här. Det skulle vara fruktansvärt om ts valde att köpa den här stolen...
  • AnkiC
    Anonym (Fast...) skrev 2017-07-29 09:56:31 följande:
    Fast de är inte bakåtvända, det är felaktigt på pricerunner. Det syns tydligt på bilden att de är framåtvända, detta står också om du googlar vidare till de engelska originalsidorna.

Dessutom är de stolarna direkt livsfarliga då de använder ett internt fempunktsbälte trots att de är framåtvända. Så nej, de skulle inte vara godkända i Sverige. På något håll... tänk dig för innan du slänger in länkar så här. Det skulle vara fruktansvärt om ts valde att köpa den här stolen...
    Det är inte jag som har länkat.
  • Anonym (Fast...)
    AnkiC skrev 2017-07-29 09:57:45 följande:

Det är inte jag som har länkat.

Oj, förlåt, ber om ursäkt!
  • AnkiC
    Anonym (Fast...) skrev 2017-07-29 10:01:22 följande:
    Oj, förlåt, ber om ursäkt!
    Skrämmande att de skriver fel på pricerunner. De där stolarna verkar direkt livsfarliga.
  • Det kommer bli bra

Ha ingen filt eller liknande som storasyster kan sätta över lillebror. Skaffa en spegel så ni ser bebisen (och därmed om storasyster gör något). Håll koll, den som inte kör kan sitta och titta bakåt och prata med storasyster. 

Även i en liten bil borde det vara svårt för storasyster att nå bebisen för sitter hon ju inte fast ordentligt.

Och undvik att åka bil tills bebis är lite större

• Brumma

Sätt inte barnen bredvid varandra. Sitter treåringen bakom föraren och spädbarnet bakom passagerarsätet borde treåringen inte kunna nå syskonet. Inte ens i en liten bil :) (vi har en liten bil) .

Sätt en spegel så att du kan se spädbarnet från framsätet.

Använd inte filt utan en babywrap. Har du inte råd så gör om en filt med en sax ;)

Då är filten omöjlig att lägga över bebis.

• Brumma
    Anonym (Skurt) skrev 2017-07-26 16:43:22 följande:

Ni har inte råd att se till att er dotter åker säkert i bilen, mot alla expertisens uppmaningar så har ni henne åt fel håll. Men knulla fram en till unge, det har ni råd med! Fy fan!

Hitta gärna en godkänd bakåtvänd stol för barn över 25kg innan du ger dig på TS.

Sedan kan du komma med ett konstruktivt förslag istället för påhopp ;)
  • Brumma
    EmberEyes skrev 2017-07-29 08:07:49 följande:

Att vara förälder är betydligt mer krävande än att hitta information på nätet, men eftersom mamman misslyckas så fatalt med det senare är det väl ingen större förvåning att hon inte riktigt lever upp vad normalfuntade föräldrar skulle se som en miniminivå av sunt förnuft.Du startar en tråd på FL utan att ens själv googla.

Du får gärna ha dina åsikter om min förmåga att googla, min engelska-kunskap och min läsförståelse. Jag kan i alla fall scrolla in en lista och göra egna sökningar och filtreringar utan att be ett forum om hjälp.

Gör gärna det då.

Hitta en stol som är godkänd i Sverige för över 25kg bakåtvänd och länka den här.
  • Anonym (Aina)
    Brumma skrev 2017-07-29 13:57:33 följande:

Gör gärna det då.

Hitta en stol som är godkänd i Sverige för över 25kg bakåtvänd och länka den här.

Men en tråd blir ju alltid lite roligare med en oinformerad besserwisser, inte sant?
Svar på tråden Bebis å storasyskonet bak i bilen