• erikaABC

Hur bryta sockerberoende och överätning?

Kan ni hjälpa mig? Hur ska jag bryta mitt sockerberoende och min överätning? Äter för mycket, känner mig inte mätt, väger för mycket.

• Svar på tråden Hur bryta sockerberoende och överätning?
  • anna7607

Säger som ovan LCHF jag har tappat 10kg visserligen har jag aldrig varit sockerberoende. Men fick diabetes typ 2 och la om kosten direkt. Mår så mycket bättre

• Rumpkulla

Håller med angående LCHF. Med ett beroende i bakgrunden är det nog nödvändigt att hålla sig till strikt LCHF.

Särskilt nödvändigt är det att inte låta sig luras av alla godkända LCHF- bakverk godis. Det underhåller bara och triggar.

• Annelie 76

LCHF men även nån slags terapi. LCHF tar hand om det fysiska suget men det psykiska kommer alltid vara kvar och det kan du behöva hjälp med. Börja med att läsa boken "Sockerbomben", den är bra hjälp.

• Ashaltienne

Strikt LCHF är nog inte nödvändigt. Dock att undvika snabba kolhydrater i alla former. Själva sockerberoendet blir du av med på någon vecka men det är så lätt att falla tillbaka i det om man får i sig för mycket snabba kolhydrater. Jag skulle rekommendera att kolla på olika GI-alternativ då detta gott och väl räcker för att hlla sig borta från de snabba kolhydraterna. Dock får man tänka till med det sociala då det är svårt att gå ut och dricka alkohol utan att få tillbaka sockersuget. Om man ändå vill ha ett social drickande trots allt så är rekommenderar jag att inte vara ute varje helg utan vara mer selektiv med tillfällena och sen vara förberedd på att behöva göra en nystart med att få bort sockersuget.

• KCL

Säger som de ovan. Uteslut de snabba kolhydraterna eller börja med LCHF. De första veckorna är jobbiga men så fort suget släppt så blir det lättare. Beroendet i sig kräver mkt jobb psykiskt. Lära sig att stå emot. 

• Ingabeläggalls12

Bara sluta.

Det suger, är jobbigt och kommer bli tufft.

Men hellre det än att behöva anpassa sig till en diet vi inte har någon som helst långsiktig forskning på.

Svar på tråden Hur bryta sockerberoende och överätning?