• ssa123

Aldrig rumsren. Avliva?

Vi har två hundar på 2 resp 1 år.

Och de blir f-n ta mig aldrig rumsrena. Eller vet egentligen inte om det är båda eller bara den yngre. Det kissas och bajsas lite där det passar. Även i våran säng.

Är inte hållbart ju. Snälla vad gör man?? Vill ju helst inte avliva såklart.

Har varit till veterinären. Inga fysiska fel.

Dessutom så vet vi att dom KAN låta bli, för de har inte en endaste gång gjort något inne i våran stuga. Som längst har vi vart där 2 v i sträck. Och inte en enda olycka.

Snälla tips tack

• Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?
  • Frontline
    Joo3221414 skrev 2017-05-26 00:13:46 följande:
    Ska ni överväga att avliva era barn också om de inte slutar med blöja i tid?
    Mycket jävla korkat har jag läst på FL men du tar priset..

Sonen var blöjfri när han var 2 år och fyra månader medans syrran var det när hon var 3 ½
    Min brors dotter var 5 år så då skulle han ha avlivat henne för att hon var senare?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Vixen90

Berömmer du när de gör ute?

Ha dem BARA i koppel några dagar framöver så du ser när de gör och kan berömma ordentligt då. Belöna med deras favorit - lek/godis.

Jag tror inte på att straffa dem när de gör fel, men försök förebygga så de inte kan göra inne. Ex begränsa utrymmet, spärra av, och rasta extra mycket så det blir rätt ofta och då med beröm.

Min tik har dessutom lärt sig kommando "kissa" och "bajsa". Jäääävligt praktiskt. Fick det tipset i djuraffären. Så galet bra.

Hon vet vad det betyder och hon gör ifrån sig på kommandå då hon har något att göra.

Släppte faktiskt nyss ut henne och sade åt henne att kissa. Jag stod i porten (lägenhet) och hon pep iväg på gräset 4-6 meter bort. Nosade upp en god plats och kissade. Sen rusade hon tillbaka och fick lite mat. Allt inom loppet av en minut. Fruktansvärt användbart såhär mitt i natten. Superbra innan man ska på biltur med.

Jag lärde henne det genom att högt och tydligt säga "kissa" då hon självmant som valp satte sig och kissade. Och när hon var klar berömde jag rejält. Efter ett tag kopplade hon att ordet hörde ihop med handlingen. (Någorlunda, iaf. Ibland kissar hon när jag säger bajsa, och vice versa, men då brukar jag gardera mig genom att säga "gå och kussa och bajsa" ) Har fortsatt säga det ibland när hon gör självmant för att hon inte ska glömma kommandot/missförstå det. Och berömmer gör jag så gott som alltid när hon gör ifrån sig. Och hon är 4,5 år. Men det är för att det blivit en vana att smila tillgjort och kvittra "duuuktig tjeeeej!"

• Dexter dot com

Eftersom dom är fysiskt ua och kan hålla sig i stugan tror jag helt enkelt ni får börja om med rumsrenhetsträningen. Full uppsikt på dom inne och ut varje timme eller oftare i koppel så du verkligen ser att dom gör ifrån sig ute. Du kommer snart lära dig signalerna/kroppsspråket när dom är nödiga och ungefär hur ofta dom behöver ut.
    Fya och skälla är bara dumt då hundarna faktiskt inte vet att det är "fel" , nonchalera och gå ut med dom om det händer olyckor inne.
    Är det hanar kan det vara en ide att testa kisskydd om du är säker på att det inte finns fysiska problem och att dom inte är nödiga.
    Sen ska du självklart testa att aktivera dom mer. Att låta dom leta efter sin mat på gräsmattan 2g/dag, lägga några spår i veckan, kanske gå en noseworkkurs är en bra början.

• John22
    Frontline skrev 2017-05-26 01:41:46 följande:
    Mycket jävla korkat har jag läst på FL men du tar priset..

Sonen var blöjfri när han var 2 år och fyra månader medans syrran var det när hon var 3 ½
    Min brors dotter var 5 år så då skulle han ha avlivat henne för att hon var senare?
    Nej, din kommentar tar nog priset. Har du hört talas om ironi?

Inlägget du citerar vill förmedla att det inte är okej att avliva hundar för att de inte är rumsrena, precis som det inte är okej att avliva barn bara för att de inte slutar med blöja.

Helt sjukt att man ska behöva förklara något så uppenbart för en vuxen människa.
  • Frontline
    John22 skrev 2017-05-26 08:30:40 följande:
    Nej, din kommentar tar nog priset. Har du hört talas om ironi?

Inlägget du citerar vill förmedla att det inte är okej att avliva hundar för att de inte är rumsrena, precis som det inte är okej att avliva barn bara för att de inte slutar med blöja.

Helt sjukt att man ska behöva förklara något så uppenbart för en vuxen människa.
    När ska du förstå att om man skriver nåt med ironi då tar man med en smileys Tungan uteSkrattandeCool typ så..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • 8295

Att du ens har tanken avliva är för mig sjukt.

Mitt enda tips förutom vad som redan skrivits är att flytta ;) Vi hade såå mycket problem med vår hane. Hela lägenheten var full av hans privata små avföringshörnor. Köpte han när han var 9v, då hade han aldrig varit ute ens eller haft koppel på sig. Det var skrämmande och nytt med världen där ute. Vi kämpad och tränade. Under sommaren gick det bättre en period sen ville han inte längre.

Vi flyttade strax innan hans 1års dag, och helt plötsligt började han kommunicera. Sa till när han var nödig eller helt enkelt bara vill ut, gör sina behov ute under promenaderna som om han aldrig gjort annat. Haft nån diarreolycka nattetid när han inte hunnit väcka mig, men sånt händer!

Såå ni kanske ska börja packa?

• John22
    Frontline skrev 2017-05-26 23:56:56 följande:
    När ska du förstå att om man skriver nåt med ironi då tar man med en smileys Tungan uteSkrattandeCool typ så..
    Nej, det behöver man verkligen inte. Det var en uppenbart retorisk fråga, vilket alla utom du fattade.
  • Jemp

Ättika är bra för att få bort lukt så de inte lockas att kissa på samma ställe igen. Sker olyckorna på samma ställe i huset eller var som helst?

Jag hade begränsat utrymmet hemma, typ så de är i samma rum som er. Släppt ut de en gång i timmen och berömt ordentligt.

Vad kollade veterinären? Urinprov?

• Jemp

Och stäng in till sovrummet eller lägg något på sängen (plast, konpostgaller) så de inte är där.

• cattus

Mindre utrymme kan minska stress som inte syns. Testa med Adaptil(feromoner) och se om det kan ha en lugnande effekt och ev pinkskydd inomhus om det är mycket svårt att hinna ha koll på dom (för nu antog jag att det är hanhundar)

• micromat
    cattus skrev 2017-06-02 23:19:36 följande:

Kastrera?

Kastrera är nog inte så bra då många kastrerade får problem med läckage..
  • ssa123

Det är två tikar. Märkligt nog. Har för mig hanar brukar vara de som har denna problematik

• Monsta

Nu vet jag ju inte så mycket om vad ni gör och inte gör så mina tips baserar sig på mina egna erfarenheter av att träna rumsrenhet :)

Det första jag skulle göra är att skapa rutiner för hundarna, jag anser att det är mycket viktigt. Då lär sig hunden vilka saker händer på vilken tid, och det is sig skapar trygghet för hunden. 

Det andra jag skulle göra är att gå ut och gå ofta. Till att börja med kan ni gå ut mellan t.ex. 4 timmars mellanrum. Skulle en av hundarna göra inne innan 4 timmar har gått får ni gå ut tidigare, tills hunden inte mer hinner göra inne. 

Om hunden kissar eller bajsar inne skall ni inte skrika eller straffa hunden på något sätt. Städa bara tyst upp det. Kissar eller bajsar hunden ute då ni är på promenad skall ni berömma den mycket, kanske till och med med godis (alla hundar vill inte äta godis när den gör sina bestyr). I början kan det vara bra att hitta en lugn plats där hunden kan kissa och bajsa varje gång den går ut, så den vet att det är dens plats. 

Detta har funkat för mig ^_^

Svar på tråden Aldrig rumsren. Avliva?